Vulcanii noroiosi, anul 2011

Vasile Bouaru, Anca Cîrşmariu, Costică Martinescu (Rădăuţi)

Una dintre zonele spectaculoase din Romania o constituie vulcanii noroiosi.

Acces, descriere.

Din satul Berca (vezi harta și informațiile de la) se mai parcurg aproximativ 10 km pana la o intersectie, pe drum asfaltat. Un drum care se strecoara printre dealuri verzi, urca si coboara in serpentine si te face sa astepti cu nerabdare intalnirea cu vulcanii. Dupa cei 10 km drumul asfaltat urca inca vreo 3 spre Paclele Mici. De la aceeasi intersectie, spre dreapta, se afla Paclele Mari.

17 august 2011. Am parcurs mai intai intreg drumul pana la Paclele Mici. Aici, destul de multa lume, caldura mare si peisaj selenar. Bilet de intrare. De la accesul in zona vulcanilor facem o fotografie (foto 1), apoi urcam pe mica panta de noroi intarit (foto 2).

In stanga si in dreapta apar mici santuri de scurgere a apei amestecate cu titei care provine fie din eruptiile vulcanilor fie din perioadele ploioase (foto 3).

Deja intalnim un vulcan mic dar foarte activ (foto 4). Bolboroseste tare si arunca un lichid gri, amestecat cu namol. Ceva mai sus sunt cateva conuri formate din noroi semiintarit (foto 5). Ne deplasam prin aceasta arie si intalnim la tot pasul cate un mic con care scoate noroi (foto 6).

Din cauza caldurii parte din amestecul lichid care iese din unii dintre acesti mici vulcani noroiosi s-a uscat si probabil ca acea pudra alba care se observa este sare. Ne departam putin ca sa surprindem mai multe conuri intr-o fotografie (foto 7). E bine ca sa cercetam intreaga zona deoarece la tot pasul putem gasi cate un mic asemenea vulcan care erupe din cand in cand (foto 8). Stam cu aparatele de fotografiat pregatite ca sa surpridem momentul cand gazele din strafundul pamantului ies la suprafata (foto 9, 10).

Apoi ne mai invartim printre conurile de noroi (foto 11). Mai surprindem cateva gauri prin care iese gaz (foto 12-14). In varful unui con se afla o gaura interesanta (foto 15, 16). Se aude si acolo ceva bolborosind in adancuri. Desi am asteptat nu a erupt nimic prin acea gaura desi urme de eruptie se observau.

Undeva lateral este inca un mic con prin care se scurge noroiul (foto 18) iar mai sus turistii se invart curiosi printre conurile de noroi (foto 19). Mai gasim o gaura prin care ies constant gaze (foto 20).

Urmele scurgerilor le intalnim ceva mai jos (foto 21). Tot pe aproape gasim un con foarte activ care scoate bulbuci mari (foto 22). Are si urme de titei pe suprafata apei noroioase din interiorul craterului. Am observat ca unii vulcani au apa mai uleioasa decat altii.

Mai studiem pe toate partile un con ceva mai inalt decat confratii sai (foto 23, 24). Noroiul arata foarte frumos, culoarea fiind un gri desavarsit.

Ceva mai jos, doi vulcani gemeni bolborosesc; au aspect granular iar intr-o parte sunt relativ uscati si foarte sarati (foto 26, 27). Este o lume fascinanta care merita vizitata.

In zare se zaresc Paclele Mari (foto 28) asa ca planuim sa mergem acolo. Pe sosea am parcurge foarte mult, ar trebui sa coboram aproape 3 km pana la intersectia amintita mai sus. Decidem sa mergem in linie dreapta. Coboram spre dreapta fata de sensul de intrare la acesti vulcani, stand cu fata spre Paclele Mari, pe langa niste ravene sapate de apa care confera aspect particular peisajului (foto 29). In partea dreapta se observa o poteca care ne va conduce la destinatie.

Foarte putin mai jos, aceste santuri se adancesc mult (foto 30). Interesant este aspectul granular al acestor pereti (foto 31). Imediat dupa ce parasim zona Paclelor Mici poteca se strecoara pe o mica creasta a unui deal, printre arbusti foarte teposi si ajungem pe valea unui parais si ceva mai jos gasim chiar un drumusor (foto 32) care ne scoate foarte aproape de intersectia cu drumul spre Paclele Mari.

Ajunsi pe drumul principal ne abatem spre dreapta circa 200 metri si ne uitam spre dealurile din fata. Undeva scrie mare Vulcanii noroiosi (foto 33); mai spre dreapta este un mic magazin pe langa care suim pe Aleea vulcanilor. In urcus facem o fotografie inapoi, spre locul de unde am inceput excursia, Paclele Mici (foto 35).

Urcusul este foarte lejer si ajungem imediat la aceasta grupa de vulcani. Dam deja peste unul foarte activ (foto 36). Prima impresie fata de Paclele Mici este ca aici, la Paclele Mari sunt mai putine conuri vulcanice inalte si suprafata pe care sunt raspanditi e ceva mai mare. Se distinge un vulcan foarte activ (foto 37) din care iese constant noroi care se scurrge incet spre vale. Il fotografiem in diferite faze de eruptie (foto 38, 39). Noroiul se scrurge in suvoaie mari spre vale (foto 40).

Ceva mai jos de acest vulcan se afla un crater foarte mare (foto 41). Si acesta bolboroseste din cand in cand. Din vulcanul din foto 37, o parte din noroi ajunge aici (foto 42).

Ne departam putin pentru a surprinde o portiune cat mai mare. Scurgerile de noroi sunt foarte spectaculoase (foto 43) iar portiunea care incepe sa se usuce arata ca spinarea unui crocodil (foto 44). Ne mai deplasam pe aici (foto 45) si admiram frumoasele suvoaie de noroi (foto 46).

Undeva mai jos mai observam noroi si mergem sa vedem despre ce e vorba (foto 47). Dintr-un mic con se scurge noroi de culoare gri (foto 48).

Tot aici intalnim si conuri mai vechi, care acum nu mai erup (foto 49) si in jurul carora se observa strate de noroi uscat si intarit (foto 50).

Bucurosi de ceea ce am vazut coboram spre drumul asfaltat care duce la Berca. Am aflat de la localnici ca mai exista o grupa de vulcani noroiosi la Beciu, numiti Paclele de la Beciu. Se poate ajunge la ei daca mergem cale de aproximativ 5 km de la Paclele Mici in continuarea drumului care urca pana acolo, drum nemodernizat insa.

vezi şi:

Popândăi la vulcanii noroioşi de la Berca