10.3.–16.3. Sibelius-lukio Ranskassa

Sibelius-lukio Ranskassa 10.3.-16.3.2024 Erasmus-vaihto, Le lycée Alain-Fournier, Bourges

teksti ja kuvat: Pandora Åberg & Iida Räävi

15 opiskelijaa ja 2 opettajaa matkasivat maaliskuussa Ranskaan Erasmus-vaihdon merkeissä. Majoituimme viikon Bourgesissa perheissä ja viikonloppuna pääsimme käymään Pariisissa. Tutustuimme vaihtokoulun oppilaisiin etukäteen erilaisten tehtävien avulla ja opettajat muodostivat meistä pareja. Ranskalaiset tulivat tänne vuorostaan toukokuussa.

Saavuimme Bourgesiin myöhään sunnuntai-iltana, perheet olivat meitä vastassa juna-asemalla. Vieraaseen perheeseen meno oli jännittävää. Ilmassa oli käsinkosketeltavaa innostusta ja hermostusta. Onneksi kaikki sujui hyvin ja perheissä oltiin vieraanvaraisia ja vastaanottavaisia.

Maanantaina tutustuimme Alain-Fournierin kouluun. Erasmus-projektin teemana on hyvinvointi, joten keskustelimme aiheesta ja vertailimme suomalaisen ja ranskalaisen koulusysteemin eroja. Teimme hyvinvointikyselyn molempien koulujen oppilaille ja sen tuloksista saimme myöhemmin lisää vertailtavaa. Suuria eroja oli ainakin koulupäivien pituudessa, sääntöjen tiukkuudessa ja opettajien kohtaamisessa. Hyvinvointiohjelmassa maanantaina oli crepsejen kokkailua, koripallon heittelyä ja terveydenhoitajan rentoutusharjoitus.

Elimme ranskalaisten arjessa mukana, kävimme heidän harrastuksissaan ja vietimme aikaa omien vaihto-oppilaidemme perheissä. Huomattava ero Suomeen verrattuna oli se, että perheissä oltiin todella tiiviisti ja perhe oli koulunkäynnissä läsnä. Pitkä perheillallinen joka päivä on normi. Koulun jälkeen saatettiin käydä pienellä opiskelijaporukalla kaupungilla. Bourgesissa on kaikille ilmainen joukkoliikenne!

Tiistaina lähdimme keskustaan kierrokselle pienryhmissä. Etsimme rasteja vihjeiden avulla. Kävimme mm. katedraalissa ja sen viereisessä kaupassa siirappeja maistelemassa. Pidimme piknikin kaupungintalolla, koska ulkona oli huono sää. Kaupungintalolla meidät vastaanotettiin puhein ja maljoin. Bourgesilaiset ovat maailman vieraanvaraisimpia, naposteltavaa oli aina tarjolla! (Vaaleanruskeat eclairit olivat taivaallisia!) Useat ihmiset olivat kiinnostuneita meistä ja eksoottisesta Suomesta. Pääsimme paikalliseen sanomalehteen ja osaksi television kulttuuriohjelmaa. Bourges on kaunis keskiaikainen kaupunki ja useimpina päivinä oli mukava ja lämmin sää. Ranskalaiset leipomot eivät pettäneet! Erityissuositus Bourgesiin matkaavalle: Pistaasimacaronssit ja neliömäiset jättikeksit.

(kuvia Bourgesista)

Keskiviikkona olimme mukana aamupäivän oppitunneilla. Kävin matikan ja englannin tunneilla. Koulussa yllätti se, että taso ainakaan noissa oppiaineissa ei ollut kovin korkealla, vaikka päivät ovat todella pitkiä ja läksyä tulee paljon. Keskiviikkoisin koulu loppui aikaisin ja iltapäivällä meillä oli aikaa olla perheiden kanssa. Kävin vaihtoperheeni kanssa sushibuffetissa ja veneajelulla joella, jonka varrella perheen tutuilla oli mökki. Muiden ohjelmassa oli mm. laser tagia ja kartingia. Huomasimme, että ranskalaisilla on todella erilainen ruokarytmi ja aineenvaihdunta kuin meillä. Ranskassa tuntui usein siltä, että sai olla nälissään, kun illallinen syötiin niin myöhään eikä välipaloja oikein tunnettu. Suomessa taas tuntui, ettei meidän vaihto-oppilaillamme ollut koskaan nälkä. Koululounaalla he saattoivat syödä pelkkää leipää. (- Pandora)

Yhdestäkään ulkomaanmatkasta ei puutu outoja kohtaamisia, ja ranskalaiset osaavat yllättää. Lähtökohtaisesti ystävällisimmän kohtelun saa osoittaessaan kiinnostusta kieleen ja kulttuuriin. Illallisella kaikki hurrasivat, kun ymmärsin puheesta sanan tai pari. Vaihto-oppilaan muu perhe ei nimittäin puhunut englantia, mikä oli monella meistä. Ranskalaisten luullaan usein stereotyyppisesti tuomitsevan aloittelijat, mutta minun kokemukseni oli päinvastainen. Niinpä, kun vanha rouva tuli kadulla tuttavallisesti jutustelemaan, sanoin ranskaksi, etten ymmärrä, ja sittenhän hänellä alkoi runosuoni pulputa – ranskaksi tietenkin. Olin ymmälläni, joten hymyilin leveästi ja katsoin vain. Olisi pitänyt puhua englantia ja käyttää turistikorttia, sillä ymmärsin puheesta ainoastaan sanat kirkko ja sateenvarjo. Jos kaipaat vain rauhaa ja säntillisyyttä, Ranska ei ole sinulle oikea paikka. Ranskalaisten puhumisen taito on ihmeellinen; he kertovat saman asian viidessä minuutissa, jonka suomalainen yhdessä lauseessa. Ihmiset saattavat myös tuomita avoimesti. Tälleen suomalaisena sosiaalinen arkuuteni on hämillään. (-Iida)

Torstaina kävimme Antre-Peaux-alakulttuurikeskuksessa. Pääsimme taidenäyttelyyn ja musiikkipajaan, jossa teimme omat kappaleet. Iltapäivällä kävimme myös koulun omassa taidegalleriassa. Illalla vietimme iltaa kaikki yhdessä koululla. Perheet toivat ruokaa ja ranskalaisilla oli ohjelmaa varallemme. Kisailimme ranskalaisten ja suomalaisten kesken. Ranskalaiset voittivat biisintunnistuskisan, ehkä vähän huijaten.. Meiltä Eetla voitti nopeuskisan. Loppuillasta tanssittiin, opetkin mukana! Palkinnon parhaista muuveista saa Juulia! Jotkut eivät olisi millään halunneet lähteä illanvietosta kotiin.

Perjantaiaamuna hyvästelimme perheet ja lähdimme kohti Pariisia. Viikonloppu Pariisissa sujui väsynein ja onnellisin tunnelmin. Heti ekaan bussiin noustessa kärttyinen ranskalaismummo tuli valittamaan, että bussi oli kuulemma myöhässä takiamme. Siinä missä pariisilaisia pidetään kiireisinä ja nokkavina, bourgesilaiset olivat aivan toista maata. Ranskan opettajamme Eeva-Maija kierrätti meitä Pariisin museoissa, esim. Orsayssa, l’Orangeriessa. Eeva-Maijasta heräsi henkiin kunnollinen ranskatar, hän oli selvästi elementissään. Oppaamme tunsi Pariisin kuin omat taskunsa, mutta kaupunki muuttuu nopeasti. Kuinka ollakaan varaamamme illallispaikka ei ollut enää pystyssä, vaikka nettisivut toisin väittivät. Tästäkin selvittiin, niinkuin ludekammosta hostellissa.

Huomattava ero Bourgesin ja Pariisin välillä: Löysimme Bourgesista markkinaraon, nimittäin turistikauppoja ei löytynyt mistään! (Ehkä kun siellä ei ollut turisteja, Bourges on salainen timantti!) Meiltä jäi uupumaan jääkaappimagneetit ja “I love Fussy”- lippikset. Että nyt kaikki ihmiset ensi kesänä Bourgesiin, Ranskan entiseen (Rooman aikaiseen) pääkaupunkiin!

Viikonloppu oli kuin perinteinen perheloma isän johdolla, sillä kengistä tuli käveltyä melkein pohjat puhki. Minkäs sille voi, kun ollaan yhdessä maailman kauneimmista kaupungeista. Lauantaina saatiin kruisailla ympäriinsä, hengitettiin keuhkoihin Ranskan ilmaa viimeisen kerran ennen koneeseen nousua. Konekaan ei meinannut ensin nousta sairastapauksen vuoksi, mutta perille päästiin lopulta! (Macarons-poliisin vika vinkki: Älkää ostako lentokentältä tai Pariisista muutenkaan ylihinnoiteltuja keksejä, Bourges oli paras!) Kotiin saavuttiin uupuneina, onnellisina ja matkalaukut juustonhajuisina.

Eivät ihmiset lopulta olleet kovin erilaisia, yksiä maailman parhaita vain!<3 Sunnuntaina oli kuitenkin ihanaa herätä omasta sängystään Helsingin tuuliin, ja lumisateeseen. (Kelejä jäimme kaipaamaan.)

Kuvia Pariisista

Le lycée Alain-Fournier Suomessa 13.5–18.5

Pääsimme puolestamme tutustuttamaan ranskalaiset meidän kaupunkiimme ja kouluumme! Vaihto-oppilaan ottaminen ei tuntunut niin jännittävältä, kun hänet tunsi jo etukäteen. Ryhmällä oli mukava jälleennäkeminen. Oli kivaa ottaa viikko vapaaksi oppitunneilta ja viettää aikaa kesäisessä kaupungissa oppien kuitenkin ainakin englantia ja vuorovaikutustaitoja. Vähän kuin varaslähtö lomalle!

Sunnuntai-illalla kävimme hakemassa vieraat juna-asemalta tai lentokentältä ja maanantaina aloitimme yhdessä koulussa. Meillä oli taidekorttiaktiviteetti ja kiertelimme koulua ranskalaisten kanssa. Tuli kommentteja, että meidän koulumme ei todellakaan vaikuta koululta. Ranskalaiset kummastelivat sitä, miten vapaasti saimme liikkua ympäriinsä ja näyttää muun muassa harjoitusluokkia. Iltapäivällä kävimme Seurasaaressa, jonne Iida ja Emma olivat tehneet hienot rastit, joiden kautta opimme saaresta ja suomalaisesta kulttuurista. Lämmintä oli!

Tiistaina veimme jo ranskalaiset muutamalle oppitunnille. Ainakin englannin ja biologian tunteja käytiin seuraamassa. Sitten oli tapaaminen koulukoira Woiton kanssa ja lounaan jälkeen hyvinvointiprojektien valmistelua. Hyvinvointiprojektin teko kuului Erasmuksen ohjelmaan. Tekeminen oli luovaa ja siinä pääsi tekemään paljon yhteistyötä. Iltapäivä oli ihana, sillä menimme kiertelemään kaupunki. Meillä annettiin tietyt kohteet, joissa käydä, mutta saimme mennä melko vapaasti ja se oli mahtavaa. Rastien jälkeen käytiin syömässä ja shoppailemassa. Illalla oli sekakuoron konsertti.

Keskiviikkona kävimme Ateneumissa ihailemassa taideteoksia ja iltapäivän vietimme aurinkoisessa Suomenlinnassa opaskierroksella. Suomenlinnan jälkeen meillä oli paljon vapaa-aikaa. Koska kyseessä olivat kesän ensimmäiset hellepäivät, veimme vaihtareita uimaan ja viettämään aikaa ulos.

- Iltauinnilla meressä mun ranskalaiseni pulahti veteen heti, ja mä seurasin perässä häntä koipien välissä. - Iida

Torstai oli vieläkin kuumempi päivä, ja aamun projektienteon jälkeen taiteilimme ulkona kangaskasseihin kuvioita viemärinkansista. Sen jälkeen lähdettiin Mustikkamaalle, ja rannalla Bourgesilaiset nauttivat merestä, jota ei heidän kotikaupungissaan ole. Pauline-ope tunsi olevansa aivan kotonaan Ranskan länsirannikolla mäntyjen varjossa. Lopulta emme kestäneet kuumuutta ja pulahdimme mereen vaatteet päällä. Kesä kuivaa, minkä kastaa! Illalla palasimme koululle illanviettoon. Söimme hyvin päivän retken jälkeen ja ranskalaisilla oli meille yllätysesityskin. Sitten siirryttiin vielä tervasaareen mölkkyä pelaamaan, mutta päädyttiin vain keinumaan leikkipaikalla.

Perjantaina teimme hyvinvointiprojektit loppuun ja esittelimme ne muille. Kävimme Espalla katsomassa Marimekon tapahtumaa, siellä sai ilmaista jäätelöä ja oli muotinäytös ja Arppa! Sen jälkeen lähdimme opiskelijoiden kesken Roihuvuoren kirsikkapuistoon. Iltapäivä lepäiltiin ja illaksi mentiin vielä Tervikseen juhlimaan. Siellä oli hauskaa ja monet jättivät yöunet väliin, sillä lentokentälle piti saapua puoli viideltä aamulla. Lentokentällä vielä itkut itkettiin ja viimeiset hyvästit jätettiin, nähdäänköhän vielä joskus?