בס''ד

Moeten we gaan stenigen?

Wanneer ik met christenen in gesprek ga over de Wet en daarbij benoem dat ik geloof dat de hele Wet (= Thora) nog steeds van kracht is, krijg ik vaak de vraag: ‘’Oh, dus nu moeten we maar weer gaan stenigen?’’. Dit is een goede vraag en moet serieus onderzocht worden.Als het voor u nog niet zeker is dat de Thora voor u geldt, dan adviseer ik u om te wachten met dit artikel te lezen en eerst een inleidend stuk te lezen, zoals: 'Geldt de Thora voor christenen?'.

De Schrift

Sommige teksten in de Bijbel zijn best lastig. Zo kunt u zich afvragen of de teksten waarin wordt opdragen om mensen te stenigen Gods hart laten zien. Deze geboden stáán in de Thora, dus wij zullen ze nauwkeurig moeten onderzoeken om te bezien wat ze voor ons betekenen.

In de 2e brief aan Timotheüs wordt er beschreven dat heel de Schrift door God is ingegeven en ons opvoedt in rechtvaardigheid (2 Tim. 3: 16).

'De Schrift’ waar over wordt gesproken is het 'Oude Testament'. Dat is logisch, want in die tijd was het Nieuwe Testament nog niet eens geschreven.

Als u heeft onderzocht of de Thora wel voor u geldt, bent u vast en zeker de uitspraak van Yeshua in Mattheüs 5 tegengekomen:

Yeshua dat er geen Jota of Tittel van de Thora vervalt. Dus ook het sabbatsgebod, de spijswetten of de Feestdagen uit Lev. 23 vervallen niet. Ook het stenigingsgebod wordt hier niet afgeschaft door Yeshua. Dat kan ook niet, want als Yeshua iets van de Thora zou afschaffen, zou Hij onze redder niet kunnen zijn! Voor meer informatie hierover, zie: 'Wat kwam Yeshua doen?'.

Stenigen (doodstraf) is deel van het Woord van God (Thora) en wordt ons onderwezen vanuit de ‘stoel van Mozes’:

In 2 Tim. 4:2 wordt ons geleerd dat wij het Woord moeten prediken en daar foute leringen mee moeten weerleggen. Nogmaals: er wordt hier dus gesproken over 'de Schrift', dus het 'Oude Testament':

Als we zeggen dat de Thora, of een deel ervan, niet meer geldt dan zijn we wetteloos:

Wetteloosheid is zonde, want in 1 Joh. 3:4 lezen wij: ’’Wie zonde doet overtreedt de wet, want zonde is de wetsoverteding’’.

Yeshua waarschuwt voor wetteloosheid in Mattheüs 7:

Conclusie: De hele Thora (inclusief het gebod tot stenigen) geldt nog steeds en is niet afgeschaft door Yeshua!

U zult nu wellicht denken aan de overspelige vrouw die niet werd gestenigd door Yeshua. Dit voorval bespreken we verderop in deze studie.

Stenigen in de Bijbel

Laten we voorop stellen dat de hele Thora rechtvaardig is:

In die Thora staan inderdaad veel teksten die opdracht geven om te stenigen, bijvoorbeeld:

U vraagt zich wellicht af waarom er nu niet meer wordt gestenigd door de mensen die de Thora graag willen volgen. Het lijkt een beetje op ‘iene-miene-mutte’, alsof we zelf kiezen welke geboden we wel en niet willen volgen. Dat is echter niet het geval.

Wij geloven dat de hele Thora nog steeds geldt, dus ook deze stenigingswetten. De reden waarom het niet wordt uitgevoerd is vrij simpel:

De Bijbel gebiedt dat er een bepaald gerechtsysteem moet zijn in een land dat de Thora als uitgangspunt heeft:

Dit systeem omvat dus dat er o.a. rechters worden aangesteld in dat Thora-gehoorzamende land:

Ook moeten er getuigen zijn die de overtreding hebben gezien:

God vindt een zuivere rechtspraak belangrijk:

Een rechtspraak staat of valt met getuigen, daarom is God ook zo duidelijk over het feit dat de getuigen eerlijk moeten zijn:

Getuigen zijn zelfs verplicht om te getuigen als ze een overtreding hebben gezien:

Stenigen in deze tijd

Heeft u zich wel eens afgevraagd waarom Joden tegenwoordig niet stenigen? Zij proberen toch zo strikt de Thora na te volgen? Daar is een verklaring voor!

Als iemand een ander nu zou stenigen zou hij ongehoorzaam zijn aan de Wet. Alleen een Bijbelse rechtbank is namelijk de autoriteit gegeven om die straf uit te voeren:

Vandaag de dag is er echter niet zo'n rechtbank die bestaat op Bijbelse grond.

Het volgende voorbeeld maakt dit alles hopelijk wat duidelijker:

U rijdt op een weg waar u 120 km per uur mag rijden. Er zijn echter werkzaamheden. U mag daar dus 120 rijden, maar omdat er werkzaamheden zijn kan dat nu niet. U kunt er nu slechts (tijdelijk) maximaal 70 km per uur rijden.

Zo is het ook een beetje met de Thora:

Wij geloven dat de hele Thora nog steeds geldt, maar bepaalde dingen kunnen we (tijdelijk) niet uitvoeren, omdat we niet in een land wonen waar de Thora als grondwet geldt.

We kunnen echter wel leren wat zonde is en waar God een hekel aan heeft.

Wij geloven ook dat de Thora weer in zijn volle omvang zal fungeren als grondwet van Gods Koninkrijk. Dat zal gebeuren als Yeshua terugkomt. Wat is immers een Koninkrijk zonder grondwet?

En de overspelige vrouw dan?

Vaak wordt het verhaal van de overspelige vrouw aangehaald om ‘aan te tonen’ dat Yeshua (Jezus) het stenigen heeft afgeschaft. We kunnen het verhaal lezen in Johannes 8. Het is belangrijk om nauwkeurig te lezen wat er gebeurt:

Er wordt een vrouw bij Yeshua gebracht waarvan wordt beweerd dat ze is betrapt op het plegen van overspel. In Leviticus 20:10 wordt er inderdaad opgedragen om zo’n vrouw te stenigen:

worden, de overspeler en de overspeelster.''

Maar kijkt u eens wat er in vers 5 van Johannes 8 staat: 

De Schriftgeleerden en Farizeeën kennen het stenigingsgebod, maar vragen aan Yeshua wat Híj ervan zegt. Vers 6 geeft aan dat ze dat vroegen opdat zij iets hadden om Hem aan te klagen. Ze verzochten Hem staat er:

Ze bleven aandringen op een antwoord:

Waarschijnlijk deden ze dat om te kijken of Hij werkelijk door God gezonden was. Deut. 13 en Deut. 18: 15-22 geven namelijk testjes om dat te checken.

Waarom staat er dat men Hem verzoekt? De casus is toch duidelijk? Een vrouw is betrapt op overspel, de oudsten zijn aanwezig, dus ze moet gestenigd worden. Neen, zo zwart-wit is het niet.

Als Yeshua zou zeggen dat ze vrijuit mocht gaan, dan zou Hij de Thora niet volgen, want ze was wél schuldig.

Als Yeshua daarentegen gezegd zou hebben dat men haar moest stenigen dan zou Hij ook verkeerd bezig zijn.

‘’Waarom?’’, zult u wellicht denken.

Nou, u kunt in Deut. 17:7 lezen dat er getuigen moeten zijn die de eerste stenen moeten werpen:

Daarnaast moet ook de overspelige man veroordeeld worden:

Waar zijn in dit verhaal de overspelige man en de getuigen? Die zijn er niet. Daarom staat er ook dat ze Yeshua verzochten!

Yeshua pakt dit heel slim aan door te zeggen dat degene die zonder zonde is zelf maar de eerste steen moet werpen. Verder toont Hij ook Zijn genade door de vrouw niet te veroordelen.

Nergens in dit verhaal wordt echter beweerd dat het stenigingsgebod nu afgeschaft wordt.

Men vraagt zich ook wel eens af wat Yeshua in de aarde schreef (vers 6). Aangezien dit niet beschreven staat, kan men daarover speculeren, maar het zou goed kunnen dat Yeshua de betreffende teksten uit de Thora opschreef. Het zou ook kunnen dat Hij hun namen, overeenkomstig Jer. 17:13, in het zand schreef:

   - Veel Bijbelteksten gekopieerd van http://herzienestatenvertaling.nl/bijbel.php -