1901 – La celebració d'eleccions municipals netes per sufragi universal masculí va donar com a forces hegemòniques a Barcelona la Lliga Regionalista i els republicans, i l'arraconament dels partits dinàstics.
1903 – Aquest resultat electoral va ser revalidat.
1907 – A les eleccions provincials el gran triomf de Solidaritat Catalana (partit constituït al 1906) va donar a Prat de la Riba la presidència de la Diputació de Barcelona.
Es va crear l’Institut d'Estudis Catalans.
1909 – Setmana Tràgica, que va fer caure el govern Maura el 1909, i
1912 – Assassinat de Canalejas.
1913 – El govern de l’Estat va autoritzar la mancomunació de diputacions provincials espanyoles per atendre necessitats administratives compartides. La possibilitat sols va ser aprofitada per les províncies catalanes.
1914 – Enric Prat de la Riba va ser escollit president de la Mancomunitat, que tenia competències sobre obres públiques, assistència social, educació i cultura.
1917 – La presidència de la Mancomunitat va recaure en Josep Puig i Cadafalch.
1923 – 1930 Cop d'Estat i dictadura de Primo de Rivera: supressió de la Mancomunitat al 1925.