Cerna Sat - Balmoş - Vârful Godeanu, Munţii Godeanu

Valentin Jujea (Drobeta Turnu Severin)

Dupa ce iesim din Herculane si mergem cam 24 de kilometri in amonte pe Valea Cernei, facem stanga pe drumul odata asfaltat care merge spre Cerna Sat si mai departe spre Lacul Iovanu, trecand Pasajul Jiu - Cerna catre Petrosani. Tinta noastra este acum Varful Godeanu, cu cei 2229 metri ai lui.

Vom urca intai in Groapa Balmosului, pe un drum forestier; de acolo urmam potecile ciobanilor care urca in zig-zag pe Cracul Oslei pana deasupra de Groapa, pe creasta.

Trecem prin Cerna-Sat, continuam sa mergem spre barajul Iovanu si cand ajungem la o veche colonie pentru muncitori facem stanga pe drumul forestier care urmeaza Paraul Balmosul sau Balmezu. Avand lungime de aproximativ 10 km, drumul urca lin la inceput, in curbe largi, tinand pe stanga geografic a apei care curge iute pe sub poienile abrupte ale Oslei Romanesti si plaiului impadurit al Balmosului. Trece apoi pe dreapta si cu cat inainteaza cu atat se inaspreste. Pietrele cazute de pe versanti sunt din ce in ce mai mari si ne vor forta la un moment dat sa renuntam la masina. Poate ca daca alegeam sa urcam pe drumul de pe Paraul Naiba am fi ajuns mai sus. Ne oprim din cand in cand sa ascultam natura si sa ne infruptam din fructele care cresc aici peste tot unde este soare.

Desi incercam sa urcam cat de mult putem cu masina, sorbim fiecare imagine pe care ne-o ofera natura. Iata o impletire a padurii de fag cu cea de brad, presarata cu flori pe care le gasim numai in aceste locuri, la care se adauga susurul apei.

Renuntam la masina cu remorca, ne echipam si incepem urcusul la picior. Desi mai avem de mers pana sa iesim in golul alpin, zarim deja creasta. Nerabdarea creste, febra inaltimilor incepand sa puna stapanire pe noi. Tinem pe acelasi forestier care este din ce in ce mai urat, framantat de cei care au taiat padurile pe aici. Trecem peste un paraias si iesim intr-o zona arida unde vedem efectele defrisarilor (foto 1).

Urcam cam greu, caci umbra fagilor batrani lipseste lasand soarele sa arda in voie; nori negri apar dinspre Tarcu si parca raman agatati de creasta Godeanului.

Intram din nou in padure si in cateva minute suntem la stana din Balmos (foto 2).

Frumos nume, iti face pofta de mancare. Cainii ne intampina amenintatori dar reusim sa ne imprietenim, cu ajutorul ciobanilor insa, pentru ca drumetii sunt rari prin aceste locuri. Viata este grea la stana asezata intr-un peisaj idilic. Acesti oameni stiu sa traiasca in comuniune cu natura si au invatat de la stramosi sa o respecte si sa ia de la ea doar ceea ce li se cuvine. Nimic mai mult.

extras de harta, autor Leontin Suteu, Oradea

Stam de vorba ceva timp, schimbam pareri despre starea drumurilor dar mai ales a potecilor care ne scot mai sus si ne urnim pana la urma spre creasta. Dar facem un mic ocol spre cateva petece de zapada pe care la vazusem mai devreme. Nu gasim oriunde zapada in luna Iunie; la plecare, in Severin erau cam 30 de grade (foto 5).

Plecam de la stana pe o poteca mai blanda care merge pe langa Balmos, un biet fir de apa aici sus, condusi de cioban care vrea sa ne arate de unde sa luam apa si pe unde iesim mai usor deasupra Gropii. Cred ca a fost un motiv sa mai stea cu noi pentru ca, asa cum spunea si el, nu trec oameni pe aici (foto 6).

Cu cat inaintam mai mult in Groapa cu atat peisajul se schimba. Vedem deja creasta zimtata a Oslei Romanesti - care seamana cu Piatra Craiului, Piatra Mare a Closanilor din Muntii Mehedinti, Cracul cu Stevie, pe unde vom cobori la intoarcere iar la picioarele noastre sunt stana si Valea Balmosului.

Situati departe de artere intens circulate, Muntii Godeanu nu au constituit o regiune turistica declarata ca importanta. Sunt cam lipsiti de marcaje, acestea aparand cate unul ici colo. Pe majoritatea hartilor turistice acestea apar.

Proiectul de marcare turistica a Muntilor Godeanu, extras din lucrarea Asaltul Carpatilor, Bucuresti, 1985

In realitate insa lucrurile nu stau asa. Potecile din Godeanu, des umblate de ciobani, mult mai putin de turisti, strabat locuri tot atat de frumoase ca in alte salbatice masive. Pe langa grohotisuri si pereti stancosi apar intinse pajisti alpine, Platforma Raului Ses si Platforma Borascu, situate la peste 1900 metri altitudine. Suprafetele netede, adevarate podisuri suspendate la mare inaltime, contrasteaza cu varfurile proeminente si cu pantele abrupte care marginesc caldarile glaciare. Padurile de molid si fag terminate brusc, fara intermediul jnepenisului, dau nota neobisnuita peisajului. In Muntii Godeanu avem perspectiva larga de pe creasta; intr-o zi senina putem cuprinde Parangul, Muntii Apuseni, Muntii Banatului, meleagurile dunarene, genunile Cernei si Lapusnicului.

Incepem sa urcam pe Cracul Oslei, pe poteca care suie in zigzag spre creasta (foto 7). Oboseala este invinsa de peisajul care se deschide pe masura ce urcam. Ochii fug in toate partile, incercand sa tina minte cat mai mult. Totul are farmec aparte, iarba parca este mai verde, cerul mai albastru, vantul suiera altfel, toate te vrajesc. Si ajungem pe creasta (foto 8-10).

7 Oslea Romaneasca vazuta de pe marginea Gropii Balmosului.

8 In stanga, Cracul cu Stevie, in fundal Pietrele Closanilor, in dreapta Oslea Romaneasca.

9 In dreapta Cracul cu Stevie, in stanga Plaiul Balmosului, in dreapta mai sus Oslea Romaneasca.

Platforma Raului Ses se deschide in toata splendoarea. In jur nu sunt decat varfuri: Olanele, Oslea Romaneasca, peste Valea Cernei este Piatra Mare a Closanilor si in fata, Godeanu, ce pare a fi la o aruncatura de bat. Urcusul devine foarte usor de acum tinand poteca care merge pe marginea caldarii glaciare; urcam usor, coboram apoi intr-o sa, apoi incepem sa urcam abrupt spre Varful Godeanu. Am ajuns. Lumea se vede altfel de la 2229 metri (foto 11-13).

10 Varful Godeanu (dreapta) si Zana, in stanga, vazute de pe marginea Gropii Balmosului, vizavi de Tucila.

11 Plaiurile Godeanului: Mocarliu (aproape), Bulzu (bisericile), Radocheasa, Carbunele, Gardomanu.

12 Varful Gugu, in spate; Saua Matului, in prim-plan.

13 Creasta Godeanu (vazuta de sub Varful Godeanu): Mocarliu, Scarisoara, Vacariile.

Creasta Godeanu se desfasoara in fata noastra: culmi domoale, din care se desprind spre Valea Cernei plaiuri lungi care coboara lin rupandu-se brusc in malurile Lacului Iovanu, brazdate de parauri ce pleaca alene spre vale ajungand acolo adevarate rauri de munte furioase, galagioase. Varfuri semete se insira in fata noastra unul dupa altul: Moraru, Mocarliu, Piatra Scarisoarei, Micusa, Galbena, Gardomanu, Scurtele, Paltina, Soarbele si, undeva in stanga, Gugu (2290 m), cel mai inalt din Masivul Godeanu. Vedem Retezatul, cu ale sale metereze ce par de nepatruns; Tarcu, cu trup impunator; Oslea din Muntii Valcan; Muntii Mehedinti, toate sunt in jur si, undeva in zare, Parangul.

Ne intoarcem, coboram catre Cracul cu Stevie. Nori negri incep sa apara iarasi. Ajungem destul de repede la stana si plecam grabiti sperand sa ajungem la masina inainte de a incepe ploaia. Dar, surpriza: norii se risipesc.

15 Oslea Romanesca, in dreapta, Piatra Mare a Closanilor in fundal, vazute de la poalele Cracului cu Stevie, aproape de stana din Groapa Balmosului.