2007 Auvergne - Gorges de Tarn

Auvergne - Gorges de tarn 2007

Maandag 9 juli 2007 :

Dit wordt een trip doorheen het hart van Frankrijk : het centraal massief, meer bepaald de streek van de Puy's en de Gorges de Tarn. De Auvergne is een streek waar de koeien talrijk en de toeristen schaars zijn. Het land van de uitgedoofde vulkanen (Puy's), mineraalwater en warmwaterbronnen.

We nemen de autosnelweg naar Parijs en rijden nog maar net de périphérique rond Parijs op of we zien donkere wolken hangen. Weldra breekt de hel los. Donder, bliksem en bakken water vallen uit de lucht. Met andere motorrijders schuilen we onder een brug van de ringweg, lekker knus, op een kluitje.

Het weer blijft tegen zitten en wanneer we 's avonds in Briare sur Loire aankomen hebben we geen zin om onze tent op te zetten. De camping ligt onder de bomen aan de oevers van de Loire en ziet er nat en kil uit. We kijken rond en besluiten onze intrek te nemen in de plaatselijke auberge. Geen grote luxe maar de patron is sympa, de motorfiets kan in het schuurtje en de keuken ruikt lekker. Voor we aan tafel gaan maken we nog een wandeling door Briare en bewonderen we de "Pont de canal". Dit is een ijzeren brug die door Eiffel gebouwd werd en het kanaal over de Loire laat passeren. Onderstaande foto maakt veel duidelijk. De brug is een volledige ijzeren constructie met Art Déco ornamenten.

Nog steeds varen plezierbootjes en kleinere vrachtschepen over deze brug die uniek is op de wereld. 's Avonds is ze bovendien feeëriek verlicht.

In de auberge heeft de eigenaar voor ons bavette à l'echalotte au vin blanc en gratin d'endives klaargemaakt. We zijn moe van de tocht en gaan vroeg slapen in een oud kamertje op een piepend en wiegend bed of was het een trampoline?

Dinsdag 10 juli 2007

Hebben we slecht geslapen, de rekening maakt toch veel goed. We betalen voor de overnachting, 3-gangen maaltijd, karaf wijn en ontbijt amper 35 euro pp. De motorfiets wordt gestart en prompt begint er regen te vallen die na enkele uren overgaat in stortregen. We hebben het bovendien koud en hoewel we in volle zomer zijn wordt de zadelverwarming aangezet om onze verkleumde ledematen te verwarmen. In de namiddag begint het nog harder te gieten en halen we wegens beperkte zichtbaarheid nog amper 30 km/u.. Telkens een vrachtwagen vanuit de tegenovergestelde richting passeert krijgen we een golf water over ons heen. Rond 17.00 begint het blaasjes te regenen en zie ik door mijn bedampt vizier een bordje "Logis de France à 5 min.". Doornat en versteven van de kou hou ik halt voor het hotelletje. In de stortregen springt Caroline van de motorfiets in een diepe plas water. Nu ja, natter konden we toch niet meer worden. Wanneer ik m'n hoofd naar beneden hou om de motor op z'n zijsteun te zetten loopt er een straal water uit m'n helm. In het hotel laten we onze kleren uitdruppen en drogen we onze helmen met een haardroger. Onze motorfiets krijgt een plaatsje in een bijgebouw. De waterdichtheid van onze tas met kampeergerief blijkt niet evenredig te zijn met de prijs die we er voor betaalden. Slaapzakken, matras... alles is kletsnat en moet opengehangen worden. We nemen een lange hete douche en eten coq au vin in het hotel.

Alles wordt uitgepakt en te drogen gehangen. De wijnvaten op de achtergrond waren jammer genoeg leeg.

Woensdag 11 juli 2007

We zijn goed uitgeslapen want deze keer was ons hotelbed prima. Buiten ziet het er nog steeds koud uit en de meteo voorspelt 14 graden met gelukkig weinig regen. Om het niet meer zo koud te hebben als gisteren dragen we onze pijama onder de motorkledij. Onze schoenen en handschoenen zijn nog niet helemaal droog en voelen aan als natte zeemvellen.

Een boxermotor kan ook als droogrekje dienen. Oneerbiedig maar efficient.

We maken een mooi ritje door "la vallée des merveilles". Chaise Dieux is een stadje met een indrukwekkende versterkte kerk.

's Avonds komen we in Le Puy-en-Velay aan. We installeren ons op de camping dicht bij het centrum vlak onder de imposante basaltrots waar een kerkje op gebouwd werd. Le Puy-en-Velay is een stopplaats voor pelgrims die naar Compostella trekken. De camping is bevolkt met mensen van allerlei nationaliteiten en dito vervoermiddelen zelfs een muilezel ontbreekt niet. We wandelen naar het stadje. Het is koud maar de lucht is tenminste blauw. Le puy is een leuk stadje met, op een heuvel in het centrum, een grote kathedraal. De hoofdstraat bestaat uit oude brede uitgesleten trappen die tot aan de kerk leiden. Binnen is juist een koorrepetitie aan de gang. Op een gezellig plein nemen we een apéro en beoefenen onze hobby : mensjes kijken. De huizen zijn allemaal gerestaureerd en hebben pastilkleuren. We eten in de Marco Polo : een stoofpotje met linzen en magret (ponoté) en saucisson. Linzen zijn hier het streekgercht bij uitstek en je vindt ze op iedere menukaart.

Zicht op de kerk van op de camping.

Donderdag 12 juli 2007

Ons tentje blijft staan. We gaan enkele noodzakelijke inkopen doen: pull, schoenveters... het meeste slijk wordt van de motor gespoten en we maken een ritje rond Le Puy. Le Gorge de L'Allier is mooi. We verlaten de weg, rijden een weide op en zetten ons ergens om te genieten van de zon en de stilte. Af en toe zoemt een insect voorbij. 's Avonds wandelen naar Le Puy om nog eens van de gezellige drukte te genieten.

Een stadje in de Gorge de l'Allier. Een plaatselijk kunstenaar heeft met oud ijzer een legende over "la bête" vereeuwigd in een kunstwerk.

Le Puy-en-Velay

Vrijdag 13 juli 2007

We besluiten om nog meer zuidwaarts te rijden en vertrekken richting Tarn. We nemen de kleinere wegen en houden halt in St-Enimie. Uiteindelijk zetten we ons tentje op de Camping Munipale van La Malène: een dorpje aan de Tarn vlak voor de vernauwing van de Gorges. Het is een kleine en gezellige camping op 100 meter van het dorpscentrum dat een kerkje, brugje, kasteeltje en 3 restaurants heeft. Voor ons is dat genoeg. We verbroederen met onze Nieuw-Zeelandse buren en maken samen een flesje rozé soldaat.

Picknikken onderweg naar de Tarn

Zaterdag 14 juli 2007

Vandaag is het nationale feestdag in Frankrijk èn mijn verjaardag. Eerst wassen we onze garderobe en daarna vertrekken we voor een rondrit in de Gorge en de Grands Causses. We rijden naar Le point-Sublime, Roc des Hourtous, Les Arcs de St.Pierre en de Pas de Soucy. Een 4-sterren rondrit! Sommige afdaling zijn smal en steil en doen ons aan Corsica denken. Een woestenij waar we stil van worden. Hier en daar cirkelen vale gieren in de lucht. We picnikken, doen een wandelingske naar een point-de-vue en nemen een koffie in Les Vignes. 's Avonds eten we in het dorp maar geen spoor van vuurwerk.

verjaarsdaglunch

Spectaculaire rotspartijen in de Gorges de Tarn

Panoramisch zicht op La Malène. Onder de bomen bij het strandje aan de brug ligt de camping.

Zondag 15 juli 2007

We huren een kano en varen de nauwe Gorges binnen. Het is een leuke en enige manier om de loodrechte wanden te bewonderen.

's Avonds gaan we eten in het nabijgelegen dorp St Chély-du-Tarn in restaurant "La Cascade". Een goeie tip van de madame die de kano's verhuurt.

Maandag 16 juli 2007

Ons laatste dagje in La Malène. We maken een rondrit op de hoogvlakte en tevens natuurreservaat Les Causses de Mejean. Het is een ruwe streek met hoog wuivend gras en vreemde rotsformaties. Hier lopen sinds onlangs de prehistorische Prewalski paardjes weer vrij rond. We maken ook nog een wandeling naar Le chaos du Vieux Nîmes, een verzameling rotsen in the middle of nowhere. Het gras verandert ieder uur van kleur. In de avondzon is het helemaal goudkleurig.

Les Causses

Dinsdag 17 juli 2007

We vertrekken richting Vallée du Lot om na een mooie rit in Conques aan te komen. We zetten ons tentje op de campng vlakbij het stadje. Conques staat in alle gidsen als een topper aangegeven. Het is inderdaad een goed bewaard middeleeuws stadje maar voor ons te toeristisch en nogal steriel. We stellen ook veel leegstand vast.

Voorbij de stadspoort van Conques

Timpaan boven de ingang van de kerk in Conques. In de middeleeuwen had je veel analfabeten en voor hen werd hier het laatste oordeel aanschouwelijk voorgesteld.

Woensdag 18 juli 2007

We bezoeken nog eens Conques en daarna gaan we op de camping zwemmen in het nieuwe zwembad dat we helemaal voor ons alleen hebben. Er staan ligstoelen en we hebben zicht op de Pont Romain. 's Avonds doen we nog een ritje naar Grand Fabre met - eenmaal je uit het dal bent - mooie vergezichten. We eten ongelooflijk lekker in Grand Fabre bij Marie op een terras onder de druivelaar voor 13 euro : salade de gésiers, riz d'agneau sauce cèpes, Confit met andijvietaartje en warm tomaatje, fromage, sorbet & tarte citron... en de vin du patron geven ze bijna gratis er bij...

Donderdag 19 juli 2007

Het heeft deze nacht geregend : alles is klam en bovendien start de motor niet.De lichtjes op het dashbord branden maar de startmotor geeft geen kik. Bij nader onderzoek blijkt er een zekering gesprongen. Ik dacht een reserve mee te hebben maar noppes. Gelukkig kan ik de zekering van een ander circuit gebruiken tot we er ergens kunnen kopen.

We vertrekken in noordelijke richting naar de Puy's van het centraal massief.

Dit is een 400 jaar oude lindeboom, die 100 jaar geleden door blikseminslag getroffen werd maar weer gerestaureerd werd.

Le Puy Marie en het vulkanengebied zijn adembenemend mooi

Overal zie je uitgedoofde vulkanen

We rijden naar Mont Dore en het begint andermaal te regenen. Eenmaal daar aangekomen hangt alles in de mist en er zit duidelijk nog meer regen in de lucht. Wat verderop ziet de hemel er wat klaarder uit en we besluiten naar La Bourboule te rijden. We installeren ons op de Municipale van La Bourboule. De dame aan de receptie kan of wil alleen maar "oui" en "non" zeggen maar alles komt toch in orde. We nemen een hete douche en gaan 's avonds te voet naar het stadje. Op de grote boulevard eten we in een Art Déco café recht voor de Grands Thermes. La Bourboule is gekend voor zijn warm-waterbronnen & Thermes en is met zijn art deco huizen een beetje vergane glorie. Dat vinden wij er nu juist charmant aan.

's Nachts breekt een hels onweer los. Het is precies of we met ons tentje in de carwash staan. De hele weide staat blank en het duurt dan ook niet lang of alles wordt nat. We proberen verder te slapen met natte slaapzakken en matras....

Vrijdag 20 juli 2007

Het regent nog altijd en de natte uitrusting is een domper. We besluiten zo vlug mogelijk op te kramen, een ontbijt te nemen in de stad en verder noordwaarts te rijden. Wanneer we La Bourboule verlaten regent het harder en het wordt zwoegen om de motor op de mistige en glibberige wegen onder controle te houden. Eenmaal we uit het dal zijn liggen er hopen hagelstenen langs de weg. Gelukkig zijn we daar aan ontsnapt.

We rijden over landelijke wegen door kleine dorpjes waar we enkel oude mensen en kippen op straat zien. Dit is de Auvergne profonde. Tegen de avond zijn we toch al goed opgeschoten en het weer is helemaal opgeklaard. We stoppen in Sancerre. Op de Municipale vragen we een plaatsje in de avondzon en slagen er in om al ons nat gerief uit te hangen en droog te krijgen. Het is een leuke camping aan de oevers van de Loire met proper sanitair en vriendelijke uitbaters.

op weg naar Sancerre

Zaterdag 21 juli 2007

Prima geslapen, lekkere douche en we bezoeken Sancerre. Het beroemde wijnstadje ligt op een berg met 360 ° zicht op de wijngaarden. Op een terras nemen we als lunch een Chavignol kaasje met een glaasje Sancerre (5€ pp.). 's Namiddags doen we een tukje en een wandeling. 's Avonds gaan we moules aux Sancerre eten en drinken nog een koffie op een gezellig terras. De patron blijft wat met ons kletsen en woordspelingen maken over Mont Blanc parfum, porte plumes & porte pouilles... we vinden hem best grappig maar het kan ook aan de Sancerre gelegen hebben.

Sancerre

Les nobles vignobles de Sancerre, met een notenbalk

Zondag 22 juli 2007

We rijden langs de "Canal du Loire" richting Parijs. Een 20-tal km voor Parijs nemen we de snelweg naar huis.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------