10 GRÀFICS [1]
Inserir un gràfic de full de càlcul
Amb aquest opció, Word permet crear d’un forma ràpida un gràfic de barres similar al de full de càlcul d’Excel.
Per a crear-lo, cal anar al menú insertar-Gráfico.. Ens apareixerà en pantalla un graellat de full de càlcul a on podrem entrar les dades del gràfic. A mesura que es van entrant dades, el gràfic automàticament es va actualitzant. Apareixen les barres d’eines pròpies de disseny de gràfics d’Excel, amb les quals es podran fer les oportunes modificacions en quant al tipus de gràfic, colors, llegendes, línies de separació, etc.
Un cop s’hagin entrat totes les dades, caldrà fer clic amb el ratolí a fora del gràfic per a poder actualitzar el gràfic dins del document. Per a fer modificacions en el gràfic, caldrà fer doble clic a dins tell.
Inserir text independent
Pot ser necessari haver d’entrar text que hagi d’estar en algun lloc concret, i sense haver de dependre dels enters del teclat. Per aquest efecte, hi ha l’opció de Quadre de Text, que caldrà activar amb el menú insertar-Cuadro de texto. S’haurà de dibuixar un rectangle i a dins d’ell es podrà introduir el text, donant-li qualsevol format i direcció del text. El quadre de text es podrà posar a qualsevol lloc del document.
Canviar direcció del text
Per defecte el text s’escriu d’esquerra a dreta, però amb aquesta opció es permet canviar la direcció del text que està en una taula o quadre de text, de forma que es pugui llegir de baix a dalt i al revés.
Cal seleccionar el text a canviar de direcció i anar al menú Diseño de Pàgina-Alinear. i triar la direcció desitjada. El text ha d’estar en una Taula o en un Quadre de Text.
Marques d’aigua (1)
Una forma ràpida per a inserir un gràfic o text com a marca d’aigua a cada pàgina, al fons del document, és anar a l’opció Diseño de pàgina -Marca de agua. L’objecte queda situat centrat en el document.
Si és un gràfic, cal seleccionar-lo del disc dur, i donar-li el format i la mida que es vulgui.
Si és un text, cal entrar el text, així com la font, la mida, el color, si s’ha de mostrar de forma diagonal o horitzontal, i si el color és semitransparent o no.
Marques d’aigua (2)
Una altra forma d’inserir una marca a l’aigua és fent servir l’encapçalament i, a dins d’ell, inserint un quadre de text i, a dins d’ell, el gràfic. Aquesta opció permet situar la marca en qualsevol lloc del document, no única i exclusivament al mig del document.
Per crear aquest efecte caldrà anar a l’encapçalament del document, i dibuixar un rectangle amb l’opció Quadre de text. Si a l’encapçalament ja hi ha text, caldrà dibuixar el rectangle a sota d’aquest.
Un cop inserida, es selecciona la imatge i s’estira fins aconseguir la mida adient.
A continuació es selecciona el quadre de text i es mou fins que quedi en el lloc que ens interessa. Per a poder veure tota la pàgina, caldrà activar el Zoom a tota la pàgina. Es pot configurar per que el quadre de text no tingui cap línia al voltant de la imatge. Amb la barra de dibuix, es pot deixar la imatge de color tènue, amb l’opció Color-Marca de agua.
Un cop activades les diferents opcions, es tanca la barra d’eines de Encapçalament i peus. La imatge ha de quedar fixa a totes les pàgines.
Inserir Autoformes (pràctica 10)
Amb l’opció Autoformas es poden insertar en un document de Word tot un seguit d’objectes gràfics, i en la majoria d’ells, a dins del gràfic, també es poden insertar quadres de text amb text a dins.
Per inserir un gràfic d’autoformes, cal anar al menú insertar-formas. i ens sortirà la barra específica d’autoformes.
Un cop triada la imatge a inserir, amb el ratolí ens posicionarem a la posició on es vulgui, i la dibuixarem amb l’amplada i altura desitjades.
En qualsevol autoforma hi ha tres classes de punts:
Punt groc: punt de distorsió de l’objecte.
Punt verd: punt de rotació de l’objecte.
Punt blanc: punt de mida de l’objecte.
Agafant un d’aquests punts amb el ratolí, podrem rotar, distorsionar l’objecte o canviar la mida de l’objecte.
Amb l’opció de propietats de l’objecte es pot canviar el color de l’objecte, el tipus de línia que l’envolta i el seu color, etc.
Hi ha alguns tipus d’objectes d’autoformes que es poden transformar en Estil 3D i/o afegir-hi ombra.
Descripcions dels gràfics. «Llamadas»
Amb l’opció .Autoformas-Llamadas es possibilita enormement la tasca de posar comentaris a gràfics o fotografies o inclús de diàlegs de personatges, donat que automàticament s'insereix un quadre de text amb les seves línies connectores.
Efectes especials amb el text. WordArt
WordArt permet crear títols de text de format espectacular.
Cal seleccionar un text o bé anar directament al menú .insertar-Imagen-WordArt..
11. PETITES AJUDES
[1] Video; http://www.aulaclic.com.es/word2007/secuencias/graficos.htm