L'estudi es pot situar en qualsevol aula, encara que hagi estat creada per a altres usos, la podrem utilitzar per a realitzar emissions de ràdio en moments puntuals. És molt comú utilitzar com a estudi de ràdio la biblioteca o algun aula que s'usi solament en moments puntuals, però convé tenir en compte alguns requisits mínims:
Convé que l'estudi estigui aïllat dels sorolls exteriors. No és necessari que hi hagi silenci absolut a l'interior, però sí que entre el menor soroll possible.
Entorn silenciós. Si en el moment de l'emissió de ràdio no pot haver-hi silenci a les aules de la zona, s'intentarà que hi hagi el menor de soroll possible, no és bona idea situar l'estudi al costat de l'aula de psicomotridad o prop d'on juga l'alumnat d'infantil...
Ha de tenir una taula amb micros damunt, al voltant de la qual puguin asseure's tranquil·lament tots els components del grup que realitzarà el programa de ràdio. La taula pot ser una dels grans que són a les sales de reunions.
Controls separats dels micròfons. El més adequat és tancar un *ricón de l'aula que usarem per a la ràdio i posar allí tots els equips, però si això no és possible almenys cal separar els controls dels micròfons pels quals parla.
Control de micròfon i so en mans d'una sola persona. Pot ser una mestra o una alumna de les majors, però quantes menys mans toquin l'equip millor.
Que es pugui veure l'estudi des de la sala de control. Si estan en dues aules diferents el millor és posar un cristall al mig, en cas contrari el tècnic ha de saber sempre qui parlarà per a poder posar en marxa el micròfon que utilitzarà.
En l'estudi només està qui parlarà. Si ha de participar més d'un grup, cadascun d'ells només entrarà a l'estudi quan li toqui parlar. Ha d'haver-hi un lloc per als quals esperen participar i algú que serà el responsable de l'organització.
El material necessari dependrà del que vulguem fer i dels mitjans dels quals disposem. Existeixen moltes opcions i materials que ens poden ajudar a crear un bon contingut d'àudio. Amb els preus actuals, per menys de 500 €, es pot aconseguir un petit equip amb sis micròfons per a realitzar programes excel·lents.
Aconseguir l'equip no és difícil, però poder manejar-lo correctament és una altra qüestió. Però que ningú tema, el nostre desig de fer ràdio a l'escola és molt més important que el nostre nivell tècnic. Amb un parell de classes qualsevol pot aprendre a manejar una taula de mescles sense problemes.
Què fa falta per a organitzar un estudi de radi digne a l'escola?
Ordinador: No importa si és fix o portàtil i quin és el sistema operatiu, els programes necessaris tenen diferents versions i el responsable de TIC de l'escola sabrà com instal·lar-los.
Editor d'àudio: Hi ha molts i molt diversos. Audacity és gratis i en l'apartat Tasques posteriors podeu trobar informació sobre com usar-lo. Si voleu una mica més professional o més opcions, podeu mirar en Internet o consultar a les persones responsables de les TIC de l'escola que segurament saben bastant sobre el tema.
Mesa de mescles: Es recomana una que permeti almenys quatre micròfons al mateix temps. Existeixen taules analògiques i digitals. Per al treball que es realitzarà a l'escola, una analògica amb sortida USB és ideal, des d'allí pot enviar el so directament a l'ordinador.
Cables XLR: Es necessita un d'aquests cables per a cada micròfon. Si es compren de diferents colors és més fàcil identificar quin canal s'utilitza a cada moment.
Micròfons: El número mínim necessari perquè el grup parli i participi activament. És important cobrir cada micro amb una esponja que esmorteeixi els sons forts, si els combineu amb el color dels cables tindreu una imatge divertida i sorprenent.
Suportis micròfons: Són només de suport, però el fet de tenir el micròfon a les mans produeix interferències i així aconseguirem que el so sigui molt millor.
Auriculars: No us enganyarem, la ràdio es pot fer sense ells, però penseu en la ràdio i els auriculars de seguida us venen al capdavant, no és així?
Amplificador d'auriculars: Hi ha "lladres" per a connectar molts auriculars al mateix temps a la nostra taula de so, però us resultarà millor utilitzar un petit amplificador amb sortides i volums per a cadascun d'ells.
Tot això és necessari? Realment no, es pot treballar amb molt menys, però si aconseguiu a poc a poc tot aquest material, tindreu un bon estudi de ràdio a la vostra escola.
Aquí tens algunes imatges de Txalaparta Irratia situada en la escola pública Azpeitiko Ikastola - Karmelo Etxegarai per a agafar idees que us permetin adequar una aula de l'escola.
L'estudi i el control separats
Material per a l'emissió i control del so
El control es veu des de l'estudi...
... i l'estudi des del control