Stelling 6 - Inhoud Nieuwe Verbond

Men moet de christenen leren wat het nieuwe verbond inhoudt. 

Het nieuwe verbond wordt aangekondigd in Jer. 31: 31-33 en houdt in dat God Zijn Thora (Zijn Wetgeving, dus o.a. de eerste 5 boeken van Mozes) in ons hart zal schrijven en onze zonden zal vergeven: Jer. 31: 31-34: ''Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken. Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE. Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn Thora in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.’’

Merk hierbij op dat dit verbond met Israël wordt gesloten, en dus niet met de Kerk. Wij hebben als gelovigen uit de volken echter wel deel aan dat verbond op grond van Ef. 2 en Rom. 11. De Geest zal Gods Thora in ons hart schrijven (zie ook Ezechiël 36: 27: ''Ik zal Mijn Geest in uw binnenste geven. Ik zal maken dat u in Mijn verordeningen wandelt en dat u Mijn bepalingen in acht neemt en ze houdt.''

Het teken van het nieuwe verbond is, zoals gezegd, het avondmaal (dat één keer per jaar integraal deel uitmaakt van de Sederviering) zoals we lezen in Luc. 22: 20, en dus niet de (kinder)doop.

Het verschil tussen het Oude Verbond, dat op het punt stond om te verdwijnen en het Nieuwe Verbond, waar Paulus het in de Hebreeënbrief (Hebr. 8: 8-13, Hebr.9: 19-20 en Hebr. 10: 16) over heeft, wordt duidelijk als u Exodus 24:8 met Lucas 22:20 vergelijkt. 

In Exodus 24:8 lezen wij: "Toen nam Mozes het bloed en sprengde het op het volk en hij zeide: Zie, het bloed van het Verbond dat de Eeuwige met u sluit, op grond van al deze woorden." - In Lucas 22:20 zegt Yeshua: "Deze beker is het Nieuwe Verbond in Mijn bloed, die voor u vergoten wordt." - 

Het verschil is niet het afschaffen van de wet waarvan God gezegd heeft dat het een altoosdurende inzetting is, maar het verschil is het bloed! Daar gaat het om! Het bloed van Yeshua tegenover het bloed van de offerdieren! Het bloed van offerdieren kan namelijk alleen de zonde bedekken, niet wegnemen (Hebr. 10: 4), terwijl het bloed van Yeshua onze zonden daadwerkelijk wegneemt (Joh. 1: 29, 1 Joh. 3: 5).