Stelling 5 - Teken Nieuwe Verbond

Men moet de christenen leren dat de doop niet het teken van het nieuwe verbond is en dus ook geen vervanging van de besnijdenis. Zowel Jezus als Paulus zijn namelijk zowel besneden als gedoopt (Mat. 3: 16, Luc. 2: 21, Hand. 9: 18, Fil.3: 5). 

Het teken van het nieuwe verbond is het avondmaal (dat één keer per jaar integraal deel uitmaakt van de Sederviering) zoals we lezen in Luc. 22: 20: ‘’Evenzo nam Hij ook de drinkbeker na het gebruiken van de maaltijd en zei: Deze drinkbeker is het nieuwe verbond in Mijn bloed, dat voor u vergoten wordt’’.

De kinderdoop is een dwaalleer en een belemmering voor de mens om te de ware doop na bekering (door onderdompeling) te komen. De kinderdoop is geen Bijbelse doop en derhalve zijn mensen die als baby zijn ‘gedoopt’ (besprenkeld) niet op Bijbelse gronden gedoopt.

De doop moet worden voorafgegaan door geloof en bekering (Hand. 8: 37: ‘’En Filippus zei: Als u met heel uw hart gelooft, is het geoorloofd. En hij antwoordde en zei: Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is’’).

De doop is een zich bekleden met Christus (Gal. 3: 27), dit kan een baby  niet doen, aangezien zijn geestelijke ontwikkeling nog op een beginpunt staat. De doop is ook een bede van een goed geweten tot God (1 Petr. 3: 21: ‘’Het tegenbeeld daarvan, de doop, behoudt nu ook ons. Maar niet als een verwijderen van het vuil van het lichaam, maar als vraag aan God van een goed geweten, door de opstanding van Jezus Christus’’). Een baby kan nog niet bidden. De doop is een daad van de persoon zelf. Men moet zich laten dopen

Men neemt deze beslissing zelf (zie bovenstaande teksten). 

Ook in de zogenaamde ‘pro-kinderdoopteksten’ uit het NT blijkt uit dat men op een bepaalde leeftijd was waarop voor men zelf voor de doop kon kiezen. Uit het huisgezin van Stephanus blijkt dat men er zelfstandig voor kon kiezen om zich ten dienste van de heiligen te stellen 1 Kor. 1: 16: ''Ik heb echter ook nog het huisgezin van Stefanas gedoopt. Verder weet ik niet of ik nog iemand anders gedoopt heb.''

1 Kor. 16: 15: ''En ik roep u ertoe op, broeders – u weet dat het huis van Stefanas de eersteling van Achaje is en dat zij zichzelf ten dienste van de heiligen beschikbaar hebben gesteld –''.

 Van het gezin van de gevangenbewaarder te Filippi blijkt dat het hele huis tot geloof was gekomen: Hand. 16: 33-34: ''En hij nam hen in dat nachtelijke uur met zich mee en waste hun striemen, en hij werd onmiddellijk gedoopt, en al de zijnen. En hij bracht hen in zijn huis en richtte voor hen de tafel aan. En hij verheugde zich dat hij met al zijn huisgenoten tot geloof in God gekomen was.''

Kinderen worden geheiligd door het geloof van de ouders (1 Kor. 7: 14: ‘’Want de ongelovige man is geheiligd door zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd door haar man. Anders waren immers uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig’’), maar heiliging is wat anders dan (kinder)doop.