De Blijde Boodschap wordt verkondigd

Nadat Johannes was gevangengenomen, ging Jezus naar Galilea en verkondigde er Gods Blijde Boodschap. Hij zei: "De tijd is vervuld en het Rijk Gods is nabij; bekeert u en gelooft in de Blijde Boodschap." Mc1,14-15

Johannes aan zijn lot overlatend vertrok Jezus naar Galilea, “Land van Zebulon, land van Naftali, liggend aan de zee, Overjordanië: Galilea van de heidenen!” Mt4,15. De tijd dat “al de profeten en de Wet, tot aan Johannes, het hebben voorspeld” (Mt11,13) is voorbij. Hij zal zijn vervulling vinden in de persoon van Christus zelve.

Inleiding

In oktober 2002 voegde paus Johannes-Paulus II aan de Rozenkrans vijf nieuwe mysteriën toe ter overweging: de lichtende mysteriën. Terwijl de kunstgeschiedenis veel afbeeldingen kent van het Doopsel van Christus, de Bruiloft van Kana, de Gedaanteverandering en de Instelling van de Eucharistie, lijkt de Aankondiging van het Koninkrijk Gods afwezig te zijn in de Byzantijnse iconografie. Maar is dat wel zo? Kan je bij het beschouwen van het Doopsel van Christus niet in Jezus de goede boodschap ontdekken van “de Zoon van God” die op weg is om zijn Koninkrijk te verwezenlijken? Wanneer men bij het bruiloftsmaal te Kana Maria als eerste van zijn leerlingen ontdekt, toont Jezus daar dan zijn glorie niet? Getuige zijn van de Gedaanteverandering, is dat niet moedig op weg gaan om Jezus echt te leren kennen en stiekem zijn glorie te aanschouwen? En als tenslotte aanzitten aan de tafel van de Eucharistie proeven is van het mysterie van Christus’ dood en verrijzenis, betekent dat ook niet een roeping te geloven dat het Koninkrijk van God bestaat? De aankondiging van de Blijde Boodschap van het Koninkrijk komt terug in alle scenes van het leven van Christus, in alles wat Hij doet. Als we geroepen zijn om zijn leerlingen te zijn, moeten we misschien het verhaal toepassen zoals de schilder Jacques Bihin het deed bij de samenstelling van deze ikoon, zodat we, en dit is de genade van ikonen, de woorden uit de mond van Christus nemen om met hem te durven zeggen : "De tijd is vervuld en het Rijk Gods is nabij; bekeert u en gelooft in de Blijde Boodschap." Mc1,15

Beschrijving van de ikoon

Het decor roept Galilea op. Linksboven een stad, Kafarnaüm of Tiberias, Nazareth of Kana...? Al deze straten hebben Jezus voorbij zien komen, zijn woord gehoord en de tekenen gezien van de vervulling van de belofte van het Koninkrijk. Een stad waar huizen en gebedshuizen op elkaar geplakt zijn. Kijk, een synagoge... Zij is herkenbaar aan de twee tabletten van de wet die het fronton domineren. Een stad dus. Anoniem, het kan de onze zijn of de uwe, wat maakt het uit waar we vandaan komen en waar we heen gaan? Is het essentiële niet het onderweg zijn of de kant van de weg? Al waren er zoals hier steile bergen, een donkere grot en ook dit stukje groen en woestijn.

De aanwezigheid van de grot herinnert ons eraan dat geloven in het evangelie niet vanzelfsprekend is, omdat de aankondiging verzwolgen kan worden in de diepten van onze angsten en van ons egoïsme, van onze haat en onze duistere kantjes. Maar de kleine vegetatie die dichtbij groeit nodigt ons uit om ervoor te kiezen wortel te schieten in de goede grond van het woord van God en om in het hart van onze woestijnen de hoop stevig vast te houden, omdat het leven altijd zegeviert over de dood, de liefde altijd over de zonde. Op de achtergrond de wateren van een levendige zee: het Meer van Galilea, of voor sommigen het Meer van Gennesaret, voor anderen het Meer van Tiberias - in ieder geval is het bij dit water dat Jezus zijn eerste discipelen zal roepen. We zijn ver verwijderd van deze stilstaande wateren waar al het leven stagneert en in cirkels ronddraait terwijl het wacht om onvermijdelijk plaats te maken voor een schraal en onvruchtbaar land. Hier trilt het alsof het wordt bezield door een leven gevende bries, die van de Geest die in ons dit beeld doet ontwaken van Christus die op het water loopt en die zegt: “Wees niet bang! » Mc 6, 50.

Voor de zee, kijk, nog een synagoge... Het is waar dat Jezus “door heel Galilea reisde; hij leerde in hun synagogen” Mt 4, 23. Maar deze staat buiten de muren, eerder in de omtrek, waar de mensen zijn. En dit is het moment om de oproep van paus Franciscus in ons te horen weerklinken om “naar de geografische en existentiële periferieën te gaan om Jezus aan te kondigen en zijn boodschap te laten erkennen” (Catamarca, 19 augustus 2013). Op het plein voor het gebedshuis is de groep mensen representatief voor de diversiteit van alle leeftijden en van de personen: jong en oud, vrouwen, mannen en kinderen en zelfs baby's, ze krijgen allemaal de aankondiging van het goede nieuws.

Links komt Christus naar voren, zonder sandalen, zoals Mozes bij de Sinaï. Het Scheppend Woord betreedt met zijn blote voeten de aarde die ooit door zijn Woord is bevrucht (vgl. Gn 1,9-13). Dit land is heilig (vgl. Ex 3,5). Er is misschien nog tijd om uit onze verdoving te ontwaken door net als Jacob te verkondigen: “Waarlijk, God is op deze plaats en ik wist het niet!” (Gn 28:16). Jezus spreekt de menigte toe met het Evangelieboek open met deze woorden in het Latijn geschreven: "poenitemini et credite Evangelio", die de Kerk heeft gekozen om op Aswoensdag over ieder van ons uit te spreken: "bekeer u en geloof in de Blijde Boodschap ". Christus bevindt zich op hetzelfde niveau als de groep die naar hem luistert: op de voorgrond, zoals hij doet bij wijze van voorbeeld wanneer hij onze plaats inneemt en zichzelf gelijk maakt aan een van de kleinsten onder ons. Beter nog, teruggetrokken – Hij staat niet in het midden van de icoon maar aan de zijkant, in deze logica die uniek is voor het Evangelie en die wil dat we groeien naarmate we dienaren worden, naarmate onze liefde voor elkaar klaar is voor het teveel aan liefde in het geven van ons leven voor degenen van wie we houden.

Besluit

Hij heeft dat gedaan! Zijn naam is geschreven, afgekort in het Grieks: IC XC, Jezus de Christus. In Hem die de dood overwon, manifesteerde God zich om ons het leven te geven. Het staat geschreven op het aureool, teken dat Hij leeft in zijn glorie, de naam van God zelf geschreven in het Hebreeuws. Wanneer Christus tot ons komt, is het God zelf die naar voren komt en ons redt, zodat wij zelf levende tekenen kunnen zijn dat het Evangelie door muren kan gaan, grotten kan verlichten, kan troosten tegen kwaad, om hoop te geven aan degenen die dat niet meer hebben, om het geloof te versterken van degenen die wankelen en om harten te verruimen om ons lichaam de kracht te geven om meer dan wat ook de drie waarden te zoeken en te verdedigen die sinds Sint-Paulus conditio sine qua non zijn geworden voor de komst van het Koninkrijk van God, dat “niet bestaat uit eten of drinken; het is gerechtigheid, vrede en vreugde in de Heilige Geest” Rom 14:17.

Jacques Bihin en Vincent Minet, 2020