Quick

Turberetning fra Nordisk Folkebåd, Quick II

Som debutanter var vi spændt på denne sejlads, hvor man selv vælger sit startsted. Vi valgte at starte fra Kignæs ved Jægerspris, og blev tildelt starttidspunktet 09:02. Vi kom først over startlinien 09:12 for vi nåede ikke broåbningen 08:30, men ti minutter på 75 sømil sejlads kunne vel ikke betyde så meget.

Vinden var nordlig 5-7 m/sek., så det var med kryds op gennem Dyrnæs Hage. Vi havde en kollega med fra Jyllinge i Folkebåden ”Bulli”, og vi fik en spændende krydsduel, der fortsatte helt op til Kulhus-renden, hvor vi kom foran på et heldigt vindspring. Nu gjaldt det bare om at holde distancen. Ved Lynæs havde vi en Accent 26 og en Omega 30 foran os da vi rundede bøjen tæt ved havnen. Herefter gik det på hård skæring ud til Lynæs Sand, hvorefter turen gik mod Orø.

Vind er nu noget underligt noget – det kan blæse ét sted og være næsten vindstille lige i nærheden; det mærkede vi nord for Orø. Det mest ærgerlige var at opleve både 2-300 meter foran pludselig fik vind, mens vi selv lå i vindstille… det var uretfærdigt! Nå, men vinden kom også til os – heldigvis, for ”Bulli” var efterhånden kommet betænkeligt tæt på. Så gik det igen med god fart sydover gennem Orø’s østre løb. Et rigtigt pænt landskab med et spændende sejlløb uden sømærker, hvilket fik hjertet til at hoppe da vi pludselig så bunden lidt for tydeligt – så blev der sejlet i zig-zag ud til dybere vand.

Turen fra Holbæk til Nykøbing gik for halvvind. Herefter stagen blev sat, og det gik med 6-7 knob forbi Lynæs til Frederiksværk – vi havde travlt, for vi ville prøve at nå den sidste broåbning klokken 22. Syd for Dyrnæs Hage løjede vinden, så der blev skævet til uret mange gange. Endelig 21:48 kom vi over målstregen ved Kignæs efter godt 12 ½ time. Motoren blev sat, og for fuld fart gik det ned til broen, som vi akkurat nåede at komme igennem.

Søndag blæste det hårdt fra sydvest da vi startede fra Eskildsø 10.24. Der var ikke mange på vandet denne dag, hvor vi så det meste af Sydfjorden fra rælingen med cirka 6 knobs fart på kryds. Ringøen blev rundet i ærbødig afstand (pga. tidligere grundkending), og det samme blev Langholmen ved Herslev. Hu-hej hvor det gik forbi Gershøj til Møllekrogen og tilbage til Nørrerev. Vi gik i mål ved Eskildsø 14:10 – en omsejlingstid på 3 ¾ time.

På vejen hjem mod Jyllinge mødte vi mange af de andre sejlere i Østskov-renden, og der blev vinket og hilst. Nogle havde overnattet i Holbæk og andre i Lynæs. Efter en god nats søvn havde de fortsat turen, og var nu på vej til den sydlige del af Roskilde Fjord for at afslutte sejladsen.

Alt i alt en dejlig og anderledes kapsejlads som flere burde opleve!

Ole Rulffs, Jyllinge Sejlklub, Nordisk Folkebåd ”Quick II”