Perú 7

2013.01.08

Ännu en lat dag i Huanchaco, här laddas batteriet för att orka jobba ännu ett år. Men jobb tänks det inte på nu, mest vilken strand jag ska besöka idag, vilken restaurang jag ska äta på idag. Ja det är svåra beslut som ska tas .... inte då. Äntligen fått lite bättre kläm på hur de här bussarna fungerar som tar en till Trujillo, de har lite olika bokstäver på sig och dessa talar om till vilken slutdestination i Trujillo bussen har. Nu börjar högsäsongen här och de har höjt priserna för att åka med bussen, så det kostar hela 2 soles att åka de 14 kilometrarna nu. Normalt brukar det kosta 1,50 soles. 1 soles motsvarar ungefär 2,70 just nu, lite billigare än att ta taxin som kostar astronomiska 10 - 15 soles. Man klarar sig rätt bra här, jämfört vad liknande turer skulle kosta i Sverige.

Kollade in det Marina museet idag, finns en del riktigt fula fiskar där och en del rätt roliga. Här kommer ett par

Först är det Borracho "Fylleristen" Den har detta namn för äter man av den så blir man lite lullig.

Sedan har vi Mola Mola eller som Perúanerna kallar den Pez Luna (Fisk Månen), denna stora fisk (upp till 1000 kg) ska vara en delikatess.

2013.01.09

I morse hade vi strömavbrott, till skillnad mot i Sverige försvann inte strömmen direkt utan sakta avtog till att helt vara borta. Man såg på fläkten hur den gick ner i varv till att helt stoppa efter cirka 30 minuter. Samma när strömmen kom tillbaka, sakta började fläkten röra på sig och efter 15 minuter var det full fart igen.

Blev lite borracho själv idag, det var provning av Ron Cartavio (Rom) test av både den finare/dyrare 12-åriga och den mycket billiga Cartavio Black, 13,49 soles för en liter cirka 35:- !! Bägge faktiskt helt okej, rom är en underskattad dryck, visst lite söt kan den vara och därmed livsfarlig för rätt vad det är har man blivit lite borracho.

Ännu en riktigt kul kväll var det på Jungle Bar Bily, som även idag bjöd på lite livemusik. Film här http://youtu.be/DxuITQe7nG8

2013.01.10

Äter på lite olika ställen varje dag och blir aldrig besviken, maten är mycket god vart du än går. I går provade jag ett lite flottare ställe, Lucho del Mar, mest bara för att jämföra och maten var förstås mycket god, den stora skillnaden, förutom priset, var däremot servicen, det var klass i stil med Sjömagasinet på servicen. Priset då tja 30 soles för maten, cirka 80:- ungefär vad dagens lunch i Sverige kostar och detta är då a la cart. 8 soles för ölen och 19 för spriten (Rom) och här pratar vi inte 6.or eller 8.or totalt 47 soles cirka 125:-

Inga små glas här inte

Det är alltid intressant att se vad det är för något man beställt, det är inte alltid jag är riktigt klar på vad som ingår i rätterna. Jag blir däremot sakta men säkert bättre och bättre på att förstå menyerna.

När skymningen kommer går många hundar ner till stranden och lägger sig i sanden för att vila, jag tror jag gör som jyckarna nu, tar en siesta.

Åsså ännu en solnedgång

2013.01.11

De öser ut sand på stranden hur många kubik har jag inte en aning om men det blir några stycken. Strandremsan där de lägger ut ny sand är ungefär 2 kilometer, så det blir en del sand. Nu behöver de inte åka värst långt för att hämta sand för det är öken runt i kring Huanchaco så sand finns det gott om. Gubbarna som fiskar tycker det är att slänga pengar i havet, till slut kommer även denna sand att försvinna och bortåt 10 miljoner kommer detta att kosta.

Visst gubbarna har förstås rätt så småningom kommer havet att äta upp sanden. Men för att turismen inte ska försvinna måste de göra något och detta är det bästa för tillfället. Sanden är i alla fall gratis och när det är klart, lagom till att jag ska åka hem, så kommer det att bli riktigt bra.

Så kvällen idag var tänkt att bli en vit kväll, men så gick jag förbi Jungle Bar och där satt Bily med sin gamla vän Eddy och sa att i kväll blir det livmusik och lite speciellt. Ni som känner mig vet att jag inte är speciellt svårövertalad när det gäller fest. Så där satt jag på min vita kväll med en öl i näven. Ja ni förstår resten, jag blev förstås kvar och några öl senare hade jag träffat en mycket trevlig Linda. Det viktigaste för mig denna resa är just det att skaffa kontakter och det går rätt bra nu.

2013.12.12

Så var det detta med spanskan, jag har ju med mig mina läroböcker men på första hostellet orkade jag inte koncentrera mig i allt väsen som var där och nu …. ja det blir bara inte. Finns så mycket annat man vill göra och på kvällarna så är man inte sugen på att plugga. Men jag lär mig en del genom att bara lyssna och få saker förklarat för mig och det går ändå mycket bättre nu mot förra gången jag var här.

Huanchaco efter mörkrets inbrott. Jungle Bar Bily vid den gröna skylten.

2013.01.13

Så var ännu en helg över här, nu börjar som sagt sommaren på allvar här och folk strömmar ut till havet. Speciellt de som bor i närbelägna Trujillo, men folk kommer även ända från Lima. Huanchaco är populärt och för mig som jag sagt tidigare är det lite väl mycket folk på helgerna, men jag måste medge att lite kul är det. Speciellt nu när jag kan välja att dra mig tillbaka till mitt lugnare hostell om jag tycker det blir för mycket stök.

Men även här på detta hostellet är vi inte helt befriade från folk som inte vet hur de ska bete sig på hostell och denna helgen var tyvärr en sådan. Nattsömnen lite störd av folk som ränner och slår i dörrarna, men efter helgen drar de vidare och förhoppningsvis blir det lugnt igen.

Återigen träffat lite nya bekantskaper, denna gång en äldre man från Belgien som gjort som jag tänkt göra, pensionera mig här. Trots språkproblem så fick jag en hel del nyttig information av honom.

I morgon är det måndag och inte många dagar kvar här, vill inte tänka på det men snart är det dags att åka till Sverige igen. Börja arbeta och förhoppningsvis är det inte samma kaos på jobbet som efter min förra semester då det tog nästa två månader att reda ut allt.

Nä snabbt förtränger jag detta och sveper ännu en Cusqueña (uttalas kuskenja) på Jungle Bar Bily. Detta med att de har så jäkla stora flaskor här, (620 ml) måste ha att göra med det faktum att här delar man ofta en flaska. Visst Cusqueña finns även på 330 ml, men sniken som man är så köper man den större eftersom det blir lite dyrare när man köper den mindre och man köper ju ändå en till .........

Att det är ett väldigt religiöst land är det ingen tvekan om, de flesta här är katoliker. Man märker det överallt, t.ex i alla bilar, bussar etc. så sitter det en bild av Jesus eller Jungfru Maria och med tanke på hur de kör behövs det. Ett korstecken inför något som kan innebära fara är också mycket vanligt och ger förstås en trygghet för till exempel surfare. Men Jesus utnyttjas även i kommersiellt syfte, på bilden har en sandkonstnär avbildat Jesus på korset. Snyggt visst men framför Jesus ligger ett tygstycke där pengar tacksamt emottages.

2013.01.14

Det är ju billigt att åka taxi här en resa på 15 kilometer kostar cirka 40:- det är mindre än framkörningsavgiften i Sverige. Buss kostar 4:- för samma tur och idag var det premiär för att testa en av dessa bussar. Många av dem ser direkt livsfarliga ut och med tanke på hur de kör är det ett under att de inte går sönder mer än vad de gör.

Det finns inga busshållplatser, när man ska på är det bara ut med handen och vinka. Väntade ut en buss som såg någorlunda hel ut och klev på. Soles 1,50 betalades och sen var det till att hålla i sig. När man ska av gäller det att göra chauffören eller konduktören uppmärksam på det också är det bara att kliva av i stort sett vart som helst.

En likadan buss åkte jag med, ett praktexemplar för att vara buss här.

Mitt mål var Super Mercado Tottus vid Aventura Plaza. Det är som ett stort köpcentrum där det finns allt, Tottus är bara en liten del av köpcentrumet. Mycket nöjd med mitt besök, där fanns allt och till bra pris. Men så mycket handlande blev det inte, några Cusqueña en flaska vin och rom samt lite yoghurt och vatten. Denna resa med buss bara förstärker ännu mer mitt intryck av hur bra det går att leva här och med vetskapen att denna Super Mercado finns i närheten så stärks den känslan ännu mer.

Käkade på Rey II idag och beställde en Chita al Ajo som jag åt på ett annat ställe, detta är bland den finaste fisk man kan få, Chita med vitlökssås. På det andra stället serverades den som en file och var mycket god. Här kom det in en hel fiskjäkel med huvud - stjärt ben och allt, blev så överraskad så jag till och med glömde ta kort. För mig tar det bort lite av smakupplevelsen när man måste peta bort ben med mera. Okej smaken var god, men för första gången blev jag ändå lite besviken på maten.

Från Rey II

2013.01.15

I morse hade Stilla Havet krympt och stranden blivit större, det var ebb och vattennivån hade sjunkit med nästan två meter. Men när kvällen kom igen hade ordningen återställts. Tog en extra timme på stranden idag och det gör skillnad, blev för första gången lite röd i skinnet, inte bra.

Några surfar hade trots ebben letat sig ut på vågorna. Se filmen http://www.youtube.com/watch?v=mEa1JQbxNlE

Idag fick det bli en Ceviche Mixto, se bild, lite av varje från havet är det i denna rätt. Bland annat var det nåt som krupit upp på toppen av min mat, en liten krabbliknande krabat. Ja mycket har man stoppat i sig här. Blir intressant att se om man gått upp nåt när man kommer hem.

Sitter på kvällen och tar mig en öl, genom musiken som spelas tycker jag mig höra ”o ja ba o hon ba” Jodå mycket riktigt där sitter fyra tjejer och en snubbe, alla pratar svenska. Då är frågan ska man ge sig till känna, nja … Men efter jag varit på toaletten håller de på att betala och är på väg därifrån. Så jag bestämmer mig för att säga hej. De var på genomresa och skulle vidare i Sydamerika.

2013.01.16

Sammanfattar lite, är återigen mycket nöjd med min resa till Perú. Blev lite mer problemfylld än min första resa men att slå första resan är snudd på omöjligt. Däremot efter mitt byte av hostell har det varit utan problem.

Gringo, ja det är alla västerlänningar. Detta är ju ett skällsord, men har inte ropats mer än två gånger efter mig, när det händer ska man inte bry sig utan bara gå vidare. Men nyfiken som jag är försöker jag i smyg se vem det är som ropat. Bägge gångerna har det varit medelålders män. Jo en gång till fick jag höra gringo och detta upprepade gånger gringo … gringo ….gringo ….gringo …. till slut var jag tvungen att vända mig om. Då visade det sig att en man hade döpt sin hund till Gringo och ropade på hunden för att den skulle komma med.

På tal om hundar, tyvärr är det många hundar här med kuperad svans. Kan inte begripa varför folk gör så. Här en kompis på stranden, som har svansen intakt och är välmående. Pälsbyte på gång därför så raggi. Videolänk http://www.youtube.com/watch?v=_7U7ISOIusE&feature=share&list=PL5E1629BB8FCFBB5C

Tog några öl igår och tänkte ha en vit dag idag inför resan till Lima i morgon. Packade och min tanke var att sedan ta det lite lugnt, gå omkring till folket som man lärt känna och säga ”nos volvamos a encontrar” vi ses igen. Så lätt kom jag inte undan för en öl skulle delas lite varstans. Sedan var det dags för en lugn avslutning på Jungle Bar Bily och jäklar vad lugnt det var där. Mest brudar och förklaringen kom lite senare, det är fotboll mellan Perú och Ecuador på TV i kväll. Några av det manliga släktet kom dit lagom till matchen startade och alla satt bänkade runt TV.n medan damerna satt i ett annat hörn. Till och med pappan som passade sitt ettåriga barn var med. Där satt barnet i pappans knä medan heja ropen skallade och en öl delades.

2013.01.17

Tyvärr dags att lämna Huanchaco och påbörja den långa resan hem till Mölndal och Sverige. Men först måste vi ta detta med havet. En av anledningarna till att jag trivs så bra här i Huanchaco är Stilla Havet.

Min kärlek till havet går inte att beskriva, har alltid gillat att vara ute på och vid vattnet, vilket det är hav eller sjö. Jag kan som sagt inte beskriva min känsla för havet, det bara är så och Stilla Havet är något extra. Även när det inte blåser mycket kommer det in vågor som är bortåt två meter höga. Att beskriva det mäktiga ljudet är svårt, lite som att sitta vid motorvägen är det, men betydligt trevligare.

Video Stilla Havet och surfare http://www.youtube.com/watch?v=igaLkPqFd_g&feature=share&list=PL5E1629BB8FCFBB5C

Som sagt snart dags att starta den långa hemresan. I dag torsdag flyger jag ner till Lima, en kort tripp på en timma. Har en övernattning där sedan vidare till Amsterdam på fredag kväll min tid (natt till lördag Sverigetid) en resa på nästan 13 timmar. I Amsterdam får jag vänta i knappt sex timmar och sedan hem till Sverige där jag anländer lördag 22.35. Totalt tar resan från Lima runt 17 timmar.

Tack Huanchaco för denna gång, jag är snart tillbaka igen.

2013.01.18

Så fick man vara med om nåt nytt igen, planet till Lima gick före avgångstiden! Tjugo minuter före avgångstid började planet att taxa ut, någon hade tydligen bråttom!?

I Lima är det på sitt vis varmare, då det inte kommer in någon bris från havet (om du inte är vid havet förstås). Temperaturen är inte högre men det känns betydligt varmare och är en tryckande värme som är mindre behaglig.

Har ju varit med om en del krångel på min resa och tyvärr drabbades jag av lätt magsjuka efter flygresan ner till Lima. Mådde bra innan, men när jag kom hem till familjen i Lima så började magen att krångla efter några timmar. På planet fick vi en liten smörgås och en kaka och något av detta var nog inte bra för min mage. Fick t.o.m en liten sväng av feber, mår bättre idag och det är tur det för jag vill inte börja med att må dåligt på den långa resan till Sverige.

Nu är det bara några timmar kvar till hemresa, så nästa inlägg blir troligen från Amsterdam.

2013.01.19

Trött som en sömngångare sitter jag nu på Amsterdams flygplats och väntar på att planet till Göteborg och Sverige ska gå, har svårt att sova på planet men ett par timmars sömn blev det nog. Tyvärr är det är lång väntan, 6 timmar mellan att planet från Lima anlände och att planet till Göteborg ska gå. Men nu har jag hittat en skön baden baden liknande stol, risk att jag slumrar till i den.

I Amsterdam fick jag en försmak av vad som väntar mig i Sverige, -4 och lite snö, ger mig bara avsmak. Väl hemma i Sverige var det förstås lite värre -18, inget för en Sydamerikan detta.

Nu väntar lite nabbatag med KLM för att få ersättning för resan till Lima.

PS Det var en mycket glad Amigo som mötte mig på flygplatsen och husse var förstås lika glad. DS