Fuengirola

2021-2022

Liikkuminen

Asunnon tärkein kriteeri minulle oli, että se sijaitsee lähellä työpaikkaani ja lasten koulua, jotka molemmat sijaitsevat samoissa Sofia-opiston tiloissa. Olen ollut tosi tyytyväinen asunnon sijaintiin: meillä on töihin ja kouluun viiden minuutin matka ja rannalle vielä vähemmän.

Olemme päässeet lähes kaikkialle kävellen. Laulamme Aurinkorannikon seurakunnan kuorossa, jonka harjoitukset ovat seurakuntakodilla, joka on ihan meidän lähellä.

Maanantaisin ja keskiviikkoisin käymme pelaamassa katulätkää Rosario-puistossa, joka on sekin tässä lähellä.

Perjantaisin lapset ovat käyneet varhaisnuorten illassa Los Pacosissa. Sinne on vähän pidempi, noin vartin kävelymatka.

Asumme Los Bolichesissa. Aivan Fuengorilan toisella laidalla on iso kauppakeskus Miramar. Olemme kävelleet sinne ja tulleet takaisin bussilla. Bussit kiertävät samaa reittiä - Junakatua mennään Miramarin suuntaan ja Bussikatua tullaan takaisinpäin. Ihan meidän kohdalla on bussipysäkki, mikä on kätevää, kun on ostoksia ja väsyneet lapset.

Ruokakaupoissa käydään kävellen, niitä on lähellä useita. Mercadona on ehdottomasti paras, ehkä vähän Prisman tyyppinen ruokakauppa. Siellä tuntuvat käyvän kaikki. Lähin ruokakauppamme on El Jamon, kinkku, ja sieltä haemme täydennyksiä. Vedet ostamma useimmiten ihan pienestä kaupasta meidän talon nurkalta tai sitten kannamme ne Kinkusta.

Junallakin olen päässyt matkustamaan, sillä tein patikointimatkan Pizarraan. Matkustin ensin C1-junalla ja vaihdoin Viktoria Kentin asemalla C2-junaan. C1- ja C2-junat ovat Malagan alueen paikallisjunia.

Bussimatkoja varten kannattaa ostaa kymmenen matkan sarjalippu, joka maksaa noin 9 euroa. Niistä myydään tupakkakaupoissa. Junaliput ostetaan asemilta automaatista. Myös junaliput ovat edullisia, meno-paluu noin 60 kilometrin päähän maksoi 5,90 euroa.

Kaikenkaikkiaan julkisilla liikkuminen on kätevää ja edullista. Itselleni on parasta, että kävellen pääsee niin hyvin liikkumaan eikä auton rattiin tarvitse koko kahden kuukauden reissun aikana tarttua lainkaan. Nautin!

Asunto

Meillä on 7-henkinen perhe, joten tarvitsimme ison asunnon. Olen Fuengirolassa kaksi kuukautta kahden lapsen kanssa ja joululomaksi, 2,5 viikoksi, tulee tänne myös kolme muuta lasta sekä mieheni joulun pyhiksi.

Tarvitsimme siis asunnon, johon mahtuu seitsemän henkilöä. Lisäksi toiveena oli, että työmatkan voisi taittaa kävellen. Löysinkin aivan ihanan, skandinaavisesti sisustetun asunnon, jossa oli keittiö, oleskelu- ja ruokailutilojen lisäksi kolme makuuhuonetta ja kaksi kylppäriä. Huonoa oli vain hinta, 1250 euroa / kk ja lisäksi sähkö. Netti ja vesi kuuluu hintaan.

Sijainti oli hyvä: töihin ja kouluun on vain viiden minuutin matka ja rannalle muutama kymmenen metriä. Päätin ottaa asunnon hinnasta huolimatta.

Asuntomme on juuri remontoitu ja minulle oikein mieluista. Lattiat ovat kivilaattaa ja todella kylmät. Vuokranvälittäjämme antoikin vinkin, miten Espanjassa kannattaa puketua sisällä: jalkaan villasukat ja lisäksi eristävät tohvelit tai vaikkapa Crocsit. Jätin omat Crocksini kotiin, joten ensimmäisten päivien ostoslistalla oli kaikille tohvelit. Nyt ne on hankittu.

Sähkö on kallista ja sitä säästetään kaikin mahdollisin tavoin. Astiat ja pyykit kannattaa pestä yöllä tai viikonloppuna, sillä sähkö on silloin halvempaa. Lämmityksen hoitaa aurinko ja ilmalämpöpumput. Ikkunoiden edessä on kaihtimet, jotka avataan aamuisin ja suljetaan illan hämärtäessä. Nyt marraskuun pärjäsimme kahden makuuhuoneen osalta ilman ilmalämpöpumppua, sillä päivisin paistava aurinko riitti hyvin lämmittämään ne. Yksi makuuhuoneista on kylmempi, sillä sinne ei aurinko niin paista, joten joudumme lämmittämään sen yöksi ilmalämpöpumpun avulla.

Meidän asunnon varustelutaso on hyvä. Meillä on kaksi kylppäriä, toisessa amme ja toisessa suihku, astianpesukone, pyykinpesukone (keittiössä!) ja uuni. Kaikki astiat, pyyhkeet ja lakanat kuuluivat myös asuntoon. Pesuaineet piti ostaa itse ja myös rantapyyhkeet. Pesuaineita saa edullisesti Kiina-kaupoista ja pyyhkeitä rantakaupoista. Toki rantapyyhkeet voi ottaa myös kotoa mukaan.

Meidän keittiö. Suomalaisittain oudosti pesukone sijaitsee keittiössä, mutta se on tosi kätevä, kun voi hoitaa ruoka-, astia- ja pyykkihommia samalla. Pyykit kuivuvat parhaiten ikkunan edessä auringossa.

Toinen kylppäreistä. Olemme kylpeneet melkein joka ilta.

Asuntomme olohuone on vilkaalle bussikadulle päin. Asumme kirkkoa vastapäätä ja kirkonkellot soivat aina tasatunnein. Asuntomme edessä on mukava pieni churreria, jossa käymme usein aamupalalla. Minä otan aina muutaman churron ja cafe con lechen, lapset syövät useimmiten kinkkujuustosämpylät. Kahvilahinnat ovat täällä paljon edullisemmat kuin Suomessa, joten kahviloissa ja ravintoloissa voi käydä paljon useammin. Me syömme tällä hetkellä ehkä joka toisen päivällisen ravintolassa ja joka toisen teemme itse. Lapset ottavat kouluun eväät ja minä käyn yleensä lounaalla jossain kahvilassa.

Alla vielä kuvia meidän olkkarista ruokailutilasta ja yhdestä makkarista. Kaikki ovat käytännössä samanlaisia.

Jo kolmas työviikko!

Täällä ollaan, Sofia-opistolla. Olen nyt pitänyt kaikki jumppani kahteen tai kolmeen kertaan ja siihen alkaa muodostua rutiini. Enää ei jännitä niin paljoa. Olen myös saanut asiakkailta hyvää palautetta ohjaamistani tunneista ja paras palaute ovat tietty iloiset ilmeet tunnin aikana ja jälkeen.

Kaikki tuntini ovat aika erilaisia. Maanantaina pidin aika tehokkaan lihaskuntotreenin ja seuraavalla tunnilla venyttelimme ja rullailimme. Torstaina minulla on yin-jooga ja sen jälkeen reipas kuminauhajumppa rannalla. Eilen kokeilimme myös rantafutista.

Ensimmäiset päivät olivat aika jännittäviä. Toiminnanjohtajamme Minna ja Opistosihteeri Miguel opastivat minua talon tavoille. Laitoimme mainoksia toimiston ikkunaan, kirjoitin mainoskyltit ja tein mainoksia Canvalla ja julkaisimme niitä somessa. Heti ensimmäisenä päivänä oli myös kaksi tuntia, joten kiirettä piti.

Ensimmäisellä viikolla opin myös, miten lippuja myydään. Välillä pääsen tuuraamaan siinä hommassa. Mainonnan lisäksi vastuullani on tietojärjestelmän käyttö. Lisään sinne uudet osallistujat ja heidän yhteystietonsa sekä merkitsen kunkin tunnin jälkeen osallistujat päiväkirjaan. Miguel opetti ohjelman käytön ja se sujuu jo nyt. Minulla ei ole oikeuksia kaikkiin toimintoihin, joten jonkin verran teemme päivityksiä yhdessä.

Minulle on muodostunut mukava rutiini: aamuisin laitan mainokset päivän tunneista, sitten suunnittelen tunnit ja vedän ne ja tunnin jälkeen kirjaan osallistujat.

Minnan ja Miguelin kanssa puhumme suomea. Molemmat puhuvat myös hyvää espanjaa. Asiakkaani ovat suomalaisia, mutta asiakaspalvelussa pääsen välillä käyttämään myös espanjaa ja englantia. Kaupoissa, kahviloissa ja ravintoloissa yritän käytää ainoastaan espanjaa, koska sitä kieltä haluan harjoittelussani oppia. Kielitaitoni onkin harpannut ison askeleen eteenpäin! Käyn samalla suomalaisella espanjan kurssilla, joka on etänä, ja sen lisäksi olen päässyt osallistumaan Sofia-opiston espanjan kursseille. Meillä on täällä ihan huippuhyvä opettaja, Anna-Maija! Preteriti ja imperfektit alkavat sujua vihdoin.

Sofia-opisto on suomalainen organisaatio, joten työkulttuuri on varsin samanlainen. Olen päässyt harjoittelussani tutustumaan kyllä myös espanjalaiseen byrokratiaan, kuten työajanseuratalomakkeisiin, joita pitää täyttää päivittäin.

Kaiken kaikkiaan olen kyllä tosi tyytyväinen. Pari ensimmäistä päivää olivat vähän hankalia, mutta sen jälkeen hommat ovat lähteneet sujumaan. Haaveilen jo seuraavasta ulkomaanpätkästä :)

Toinen työviikko menossa

Nyt olen ollut työharjoittelussa jo kymmenen päivää.

Ensimmäiset päivät olivat todella kiireisiä. Heti ensimmäisenä päivänä vedin muutaman jumpan ja tein mainoksia. Kuvittelin, että lähinnä suunnittelen ja vedän liikuntatuokioita, mutta mainosten laatiminen ja markkinointi somessa onkin vienyt yllättävän paljon aikaa. Alla muutama mainos, jotka olen tehnyt.

Tämän mainoksen tein Canvalla jo ennen saapumistani Espanjaan. Ensimmäiset jumpat alkoivat tosiaan jo heti ensimmäisenä päivänä, joten oli hyvä, että mainos oli olemassa. Molemmilla tunneilla oli 16 asiakasta, joten mainos oli selkeästi huomattu - juuri enempää ei olisi saliimme mahtunutkaan.

Tein myös liikuntalukkarin Canvalla. Omien jumppieni lisäksi meillä on tarjolla joogaa ja tanssitunteja. Sofia-opistolla pyörii myös monia espanjan kursseja. Asiakkaistamme suuri osa on talvea Espanjassa viettäviä eläkeläisiä. Olisi hyvä saada myös keski-ikäisiä ja sitäkin nuorempia asiakkaita ja perheitä. Päätimme ottaa mukaan vielä yhden liikuntamuodon, rantafudiksen. Ensimmäinen tunti on ensi tiistaina - peukut pystyyn, että saamme osallistujia! Alla vielä rantafutiksen mainos, jonka tein tänään.

Näiden vakiotuntien lisäksi suunnittemme myös patikointiretkeä Pizarraan. Selvittelimme eilen kollegani kanssa juna-aikatauluja. Espanjassa junaliput ovat melko edullisia, mutta viime aikoina junavuoroja on peruttu, joka hankaloittaa retken suunnittelua.

Oma asuntomme on ihan lähellä Sofia-opistoa. Pääsen kävellen opistolle ja onnekseni myös lasten koulu, Fuengirolan kotikoulu, on samassa rakennuksessa. Koulua on 9.30-14, joten siitä on tullut samalla myös minun työaikana. Muutamana päivänä minulla on lisäksi tunti 14.30-15.30, joten 25 tuntia viikossa tulee täyteen. Lisäksi teen jonkin verran suunnittelua iltaisin ja etsin sopivia jumppaliikkeitä netistä.

Lisäksi olen perehtynyt patikointiin Aurinkorannikolla lukemalla aiheesta kirjaa, jonka ostimme täältä Fuengirolasta.

Yhteenvetona: onpa ollut antoisat kymmenen päivää! Suunnittelen jo uutta reissua Espanjaan, vaikka tämä on vasta alussa :)

Täällä ollaan!

Saavuimme lasten kanssa Fuengirolaan lauantaina. Kone laskeutui kymmeneltä ja yhdeltätoista olimme jo asunnollamme. Pääsimme todella sujuvasti lentokentältä, näytimme vain terveystodistukset ja saimme matkatavarammekin ihan heti. Olin tilannut kuljetuksen etukäteen. Huoneemme luovutus olisi ollut vasta neljältä, mutta ystävällinen vuokranvälittäjä antoi meidän viedä matkatavarat toimistolleen siksi aikaa, kunnes asuntomme oli siivottu. Emme joutuneet siis roudaamaan tavararöykkiötä mukanamme montaa tuntia.

Pääsimme siis kiertelemään kaupunkia muutamaksi tunniksi. Kävimme basaareissa, rantakaupoissa ja söimme täytetyt patongit lähikahvilassa. Tästä se lähtisi nyt sitten liikkeelle! Kävimme samalla myös katsomassa, missä Sofia-opisto sijaitsee ja löysimme myös muutaman ruokakaupan.

Viikonlopun tavoitteena itselläni oli

1) Purkaa tavarat ja majoittautua

2) Löytää ruokakauppa ja

3) Löytää työpaikka.

Saimme nämä hommat hoidettua jo lauantaina. Sunnuntaina jatkoimme kiertelyä nuoremman lapsen kanssa, kolusimme läpi monta basaaria ja rantakauppaa.

Maanantaina oli ensimmäinen työpäivä. Pääsin heti vetämään muutaman jumpan. Ensin oli vatsareisipakarakiinteytys ja sen jälkeen kehonhuolto ja venyttely. Molemmissa jumpissa oli hyvin osallistujia, 16 kummassakin, eikä saliin olisi juuri enempää mahtunutkaan.

Tänään oli toinen työpäivä. Tein mainoksia Canvas-ohjelmassa, lisäsin osallistujat tietojärjestelmään ja suunnittelin huomista tilaisuutta, jossa paikallinen yrittäjä esittelee palvelujaan. Minulla on oma piste, jossa kerron liikuntasuosituksista ja asiakkaat saavat selvittää oman tilanteensa. Pääsen samalla mainostamaan meidän liikuntatarjontaamme. Torstaina alkaa kaksi uutta tuntia, yin-jooga ja kuminauhajumppa rannalla.

Täällä siis ollaan. Ensimmäiset päivät menivät hämmästellessä, miten valoisaa ja lämmintä täällä on, vaikka on jo marraskuun puoliväli. Ensimmäinen työpäivä jännitti tosi, tosi paljon, mutta onneksi kaikki sujui hienosti. Ensi viikko meneekin varmasti sitten jo rutiinilla.

Ulkomaille, vihdoin!

Olen haaveillut pitkään ulkomailla asumisesta. Vuonna 1999, heti valmistumiseni jälkeen, olin jonkin aikaa töissä Puolassa, Krakovassa. Sen jälkeen työelämä vei mennessään ja kävin kyllä koulutus- ja konferenssimatkoilla ulkomailla, mutta en asunut pidempään.

Keväällä opiskellessani LAT-tutkintoa huomasin viestin Erasmus-vaihdosta. Ajattelin, että tämä voisi nyt olla minun mahdollisuuteni lähteä ulkomaille. Otin yhteyttä KV-koordinaattoriimme Heliin ja asiat alkoivat edetä vauhdilla.

Tutkin KV-vaihdon sivuja ja löysin itselleni unelmaharjoittelupaikan, Sofia-opiston. Otimme yhteyttä Minnaan ja saimme sovittua harjoittelujaksostani. Vähän jännitti, että mitenköhän korona vaikuttaa suunnitelmiini, mutta nyt näyttäisi siltä, että reissusta tulee totta.

Menen sinne tekemään ryhmä- ja yksilövalmennusta ja pidän mahdollisesti myös luentoja. Ajattelin, että ainakin teemme pari patikointireissua vuorille ja pelaamme höntsäfutista, se on ihan mielettömän hauskaa!

Kuten jo mainitsinkin, hankin asunnon jo viime keväänä. Haasteena asunnonetsimisessä oli, että asuntoon piti mahtua lasten joululoman ajaksi parhaimmillaan seitsemän ihmistä. Olin yhteydessä muutamaan paikalliseen välittäjään - kaiken pystyi hoitamaan suomeksi - ja löysin sopivan asunnon melko helposti.

Lisäksi minun piti anoa töistä opintovapaata. Sain onneksi luvan opintovapaalle marras-joulukuulle, joten matkasta alkoi tulla totta.

Seuraavaksi tarkistin passien ja matkavakuutusten voimassaolon. Kisakallion kautta Erasmus-vaihtoon lähtevät opiskelijat saavat vakuutusturvan koulun kautta, mutta matkatavaravakuutus pitää järjestää itse. Minulla on jatkuva matkavakuutus, joten vakuutusturva on kunnossa.

Pientä lisäjännitystä toi tosiaan mainitsemani korona. Nyt tilanne koronan suhteen on onneksi varsin hyvä. Lisäksi 5/7 perheestämme on rokotettu ja ainoastaan alle 12-vuotiaat ovat rokottamatta. Ennen lähtöä pitää vielä selvittää, vaaditaanko lapsilta koronatesti ennen lentoa.

Vähitellen olen alkanut suunnitella mukaan otettavia tavaroita. Tarpeellinen varmasti mahtuu mukaan, mutta toisaalta mitään turhaa ei kannata ottaa. Koska työni on liikuntapainotteista, painottuu vaatevalikoimanikin pitkälle erilaisiin liikuntamuotoihin liittyviin varusteisiin.

Mutta niin se vain on, että matka lähestyy, enää kuukausi lähtöön!

Fuengirolaan!

Olen Katja Saarela, 45-vuotias vastavalmistunut liikuntaneuvoja. Opiskelin Kisakalliossa 2020-2021 ja valmistuin viime keväänä. Suoritin LAT-tutkinnon ja hankin samalla myös Personal Trainerin pätevyyden. Syvennyin opinnoissani aikuisliikuntaan. Haaveissani on perustaa oma yritys, joka järjestää patikointiretkiä ja tarjoaa yksilövalmennusta, mutta keskittyy erityisesti johtamiskoulutukseen.

Olen lähdössä Fuengirolaan työharjoitteluun marraskuun puolessa välissä. Asun siellä 13.11.2021-9.1.2022 eli noin kaksi kuukautta. Mukaan lähtevät kaksi lastani, jotka ovat neljännellä ja kuudennella luokalla. He käyvät sieltä käsin koulua. Kolme muuta lasta tulee Fuengirolaan joululomaksi.

Menen töihin Sofia-opistoon, joka järjestää koulutusta pääasiassa Fuengirolassa asuville suomalaisille. Lisätietoa työpaikastani löytyy:

Sain asunnon läheltä työpaikkaani ja myös lasten koulu sijaitsee samassa rakennuksessa. Tavoitteenani oli järjestää meille mahdollisimman sujuva arki uudessa kodissa. Lisää matkavalmisteluista kuulette seuraavassa postauksessani.