Ifølge en ældre klubdagbog er Frederikshavn Skakklub grundlagt i 1907. Kontingentet udgjorde 1 krone om måneden, og spilleaftenerne var henlagt til Hoffmans Hotel.
6. november 1907 kunne man læse følgende i Frederikshavns Avis
SKAK!
Ærede skakspillere, der kunne have lyst til at få en forening dannet,
Bedes venligst indfinde sig på Hoffmanns Hotel onsdag den 6. ds
Kl. 9 aften for eventuelt at få dannet en sådan.
FLERE SKAKSPILLERE
Ugen efter kunne man læse i samme avis
Frederikshavn skakklub
Konstituerende generalforsamling afholdes på Hoffmanns Hotel onsdag den13. november
Aften kl. 8, hvortil alle interesserede bedes give møde.
Udvalget
Den 14. nov. læses i samme avis
Frederikshavn Skakklub
Har mødeaften hver onsdag fra kl. 8 – 12 på Hoffmanns Hotel.
Indmeldelse af nye medlemmer såvel damer og herrer kan ske på ovennævnte tid
og sted.
Frederikshavn Skakklub
Den 3. september 1908 læses i avisen
På generalforsamlingen året efter blev det vedtaget at melde klubben ind i Dansk Skakunion.
5. april 1909 stod der i Frederikshavn Avis
I går afholdtes på Hoffmanns Hotel en skakmatch mellem Frederikshavn Skakklub og Hjørring Skakklub.
Hver forening mødte med 10 spillere og der spillet 17 matcher og resultatet blev 8½ -8½
1972
Frederikshavn skakklub afholder 30. juli – 5. august 1972 i samarbejde med DSU det åbne DM i skak for juniorer i anledning af klubbens 65 års jubilæum.
Badmintonhallen lægger lokaler til det store stævne, der har Henry Kjærgaard som chefturneringsleder. Endvidere er Steen Filskov kontaktleddet til pressen.
130 spillere fra 15 lande har fundet vej til Frederikshavn!
Borgmester Villy Christensen åbner officielt stævnet og der er også tale af formanden for DSU Schjøller Larsen.
Årets DM-vinder : Jacob Øst Hansen fra Gentofte
Danmarksmesteren vandt også DM i lyn!
Efterfølgende var deltagende enige om et veltilrettelagt stævne!!