De la chilia rupestră Pemnița Monului la castrul roman Porolissum, în Munții Meseș

articolul continuă de la

Odată întorşi la poteca pe care am ajuns la Pemniţa Monului, continuăm înaintarea în acelaşi sens în care am ajuns în acest loc, adică spre vest (foto 61). În 400 m ieşim din pădurea pe care o străbatem, într-un loc deschis. În vârful dealului din dreapta noastră în sensul de mers, adică spre nord, se află castrul roman Porolissum (foto 62). A fost mai întâi o tabără militară, în jurul anului 100, în timpul domniei lui Traian. Apoi locul s-a dezvoltat şi a devenit un mic oraş.

Spre vest zărim culmea Meseşului, spre care ne vom îndrepta în ultima parte a traseului. În partea stângă în imaginea 63 se observă Vârful Măgura Stânii, de 716 m, cu multe relee de telecomunicaţii. Coborâm spre dreapta faţă de sensul de mers până aici, traversând iar Pârâul Pomătului (foto 64) apoi urcăm o pantă ceva mai mare spre vârful dealului vecin.

Privim din nou spre ultima parte a traseului, către creasta Meseşului (foto 65). Peste tot, florile primăverii (foto 66).

Ajungem aproape de vârf, unde întâlnim gardul din sârmă care împrejmuieşte castrul roman. Ne deplasăm spre stânga faţă de sensul de urcuş, pe poteca ce urmăreşte îndeaproape gardul (foto 67), spre intrarea în castru. Privim spre stânga faţă de sensul de mers, către prima parte a drumului pe care vom ajunge pe creasta Meseşului (foto 68). Ajungem la drumul asfaltat care duce spre castru (foto 69). În imaginea 69, spre stânga, în vale, se vede satul Moigrad iar în partea dreaptă se observă o imensă carieră.

Urcăm spre dreapta şi înainte de a intra în castru se văd primele vestigii romane (foto 70). Trecem de poarta de intrare unde plătim un bilet de 6 lei. Citim pe un panou despre loc (foto 71).

Ne deplasăm pe un drum cu dale din piatră spre primele ruine (foto 72, 73). Aici, un alt panou (foto 74).

Ne deplasăm spre următoarele ruine (foto 75) pe acelaşi drum pavat (foto 76). Un sarcofag roman (foto 77).

Urmează locuinţe sacre (foto 78, 79). Drumul pietruit continuă (foto 80). Am realizat şi un scurt film: https://youtu.be/7AhKBZ7_kg0 .

Informaţii despre drumul roman aflăm de pe un panou (foto 81). După ce mai mergem câţiva metri întâlnim câteva coloane unde aflăm că a fost un templu (foto 82, 83, 84).

Ajungem la una din porţile castrului, o reconstituire (foto 85). Le depăşim (foto 86). De la aceste porţi se desprinde un lung zid de apărare (foto 87).

Urcăm în unul din turnuri de unde privim spre cariera de piatră (foto 88). În interior găsim panouri explicative (foto 89). Un panou conţine informaţii despre vechiul drum al imperiului, pe care vom termina traseul propus (foto 90). De pe meterezele dintre turnuri privim spre Valea Brebi (foto 91).

Ieşim prin celălalt turn, zărim câteva ruine (foto 92) apoi continuăm înaintarea pe drumul care duce de la porţile pe la care am trecut spre sud. El poartă numele de Via pretoria (foto 93). Trecem pe lângă bazinul cu apă al castrului (foto 94). Era alimentat printr-un viaduct dar şi prin conducte subterane, de la izvoarele aflate mai sus, pe culmea Meseşului.

Ceva mai jos găsim ruinele clădirii comandamentului (foto 95, 96).

De acolo mergem pe un alt drum (foto 97) spre o altă poartă a castrului (foto 98), Decumana (foto 99).

Din vecinătatea ei zărim Dealul Dos, unde se află Pemniţa Monului (marcată cu săgeata roşie, https://sites.google.com/site/romanianatura75/home/carpatii-apuseni-harti-marcaje-pesteri/meses/chilia-rupestra-pemnita-monului-aproape-de-satul-jac-in-muntii-meses ), pe creasta căruia am parcurs o porţiune din traseul până la castru (foto 100). Ceva mai jos de Poarta Decumana ajungem la marele amfiteatru (foto 101, 102, 104).

Multe asemenea amfiteatre romane aveau incorporate mici temple dedicate unor zeităţi. Nici acesta nu face excepţie (foto 106, 107).

Urcăm înapoi spre locul prin care am ajuns aici şi ne deplasăm mai departe pe aleile amenajate. Depăşim o altă poartă de intrare în castru, poarta sinistră (foto 108) şi ajungem la Turnul din colţ (foto 109, 110).

Ne întoarcem la aleea principală. În interiorul castrului am găsit din plin viorele (foto 111).