info India

Kantwerk in steen - Reisprogramma volgens ADA: georganiseerd door Anders dan Anders

Dag 1: Brussel - Delhi - 16/11/2018 Afspraak 06h rij 9 en 10 in Brussel Nationaal. Onze gids van deze reis: François wacht ons daar op. Vlucht LH2283 met CRJ900 om 09h10 naar München (aankomst 10h25). Vervolgens vlucht LH762 met A350-900 om 12h15 naar Delhi (aankomst 00h10 17/11/2018). Met een half uurtje vertraging landen we in Delhi. Het is al 02h30 als we aan ons hotel The Grand toekomen. Gegevens hotel: web: http://www.thegrandnewdelhi.com/. Adres: The Grand; Nelson Mandela Road, Vasant Kunj - Phase II;New Delhi 110 070, India.

Dag 2: Delhi - 17/11/2018 Het was een kort nachtje want we vertrekken met de bus om 08h naar India Gate. Dit is de Indische versie van de Arc de Triomphe, ter herinnering aan de gesneuvelden van 1914-18. We vertoeven er een half uurtje. Daarna met de bus en vervolgens met riksja's naar de Jama Masjid. We ervaren de drukte en het hectische verkeer in de oude stad. Op de bus François vertelt ons over de dure prijzen om te fotograferen en zeker om video camera te gebruiken, de toegang tot de moskee met camera is 250Rp, we beseffen nog niet goed de waarde van de Rp en de meesten laten de camera op de bus.

Dubbel spijtig omdat de Jama Masjid een bijzondere moskee is: de grootste van India en het is een open moskee met een bijzondere bouwstijl binnen. Na het bezoek gaan we eerst met riksja's en vervolgens met de bus naar een lokaal restaurant om te lunchen: Hotel Broadway (Chor Bizarre). Na lunch, met de bus naar het mausoleum van Humayun. Prachtig gebouw opgetrokken in rode zandsteen dat onwillekeurig doet denken aan de Taj Mahal. Niet ver ligt ook mausoleum Isa Khan, een achthoekig elegant gebouw. Rond 18h zijn we terug in het hotel (zie dag 1) voor het diner (19h30).

India Gate

Tomb Humayun

Dag 3: Delhi - Amritsar - 18/11/2018. Vroeg uit de veren want de bus vertrekt reeds om 05h30 richting luchthaven voor de vlucht naar Amritsar. We landen er rond 10h15, daarna naar het hotel voor het afzetten van de bagage en dan richting Gouden Tempel. Deze Gouden Tempel is indrukwekkend, schijnbaar drijvend (sic) op het water schitterend in de zon, omgeven door wit  marmeren gebouwen: prachtig. We wandelen, in de drukte, naar een gaar-keuken: hier nemen duizenden mensen dagelijks gratis maaltijden. We kijken onze ogen uit hoe dit verloopt: van het klaarmaken van de groenten, bakken van pannenkoeken en koken in metersgrote vaten met grote pollepels gehanteerd door mannen met baarden en tulbanden (het zijn sikhs). Dit is een andere wereld.

Rond 13h ronden we het bezoek af en gaan we lunchen in ons hotel The Hyatt. In de namiddag vertrekken we naar de grens met Pakistan om de dagelijkse sluiting van de grens mee te maken. Dit is een show van nationalisme in een arena: zwaaien van vlaggen, zingen, marcheren, salueren van soldaten. Opmerkelijk zijn de grote zwiepbewegingen van de benen door de soldaten. Net voor zonsondergang keren we terug naar hotel voor het diner. 's Avonds rond 21h bezoeken we terug het domein van de Gouden Tempel. De tempel en omgeving zijn prachtig sprookjesachtig verlicht en we zien ook de processie van "The Holy Scripture to bed". Rond 22h30 beëindigen we het bezoek en keren naar ons hotel The Hyatt terug voor overnachting. Gegevens hotel: web: https://amritsar.hyatthotels.hyatt.com/en/hotel/home.html  Adres: MBM Farms, G. T. Road Amritsar; Punjab 143001, India .

Golden Temple

Amritsar: grenswacht

Dag 4: Amritsar - Delhi - Udaipur - 19/11/2018. We kunnen wat uitslapen want we vertrekken pas om 11h30 naar de luchthaven. Een vlucht naar Delhi (14:20-15:40 - B737-800)  In Delhi hebben een lichte lunch (individueel). Vervolgens een vlucht naar Udaipur (19:00-20:45 ATR72-500: een propellertoestel). Daarna gaat het naar ons hotel voor diner en overnachting. Gegevens hotel: Trident Hotel; Haridsjiki Magri, Mullah Talai; Near Lake Pichola; Udaipur 313001; India https://www.tridenthotels.com/hotels-in-udaipur

Yoga sculptuur Delhi Airport

Dag 5: Udaipur 20/11/18  Om 09h vertrekt onze bus naar Shelion Ki Bari, een mooie oude tuin waar we een wandeling maken, opvallend zijn de vele fonteinen en fraaie beelden. Daarna een wandeling doorheen het oude centrum met zijn vele kleurrijke winkeltjes. En voor alles is er een shop: zelfs een shop om geld te wassen! Rond 12h zijn we bij de Jagdish Temple, een hindoe tempel: schoenen uitdoen en bezoeken. Merkwaardig zijn de hoekige gevels die versierd zijn  met prachtige gravuren. Rond de middag brengt ons de bus naar het Jagat Ninas Palace Hotel voor de lunch.

Dit hotel/restaurant is hoog gelegen en we hebben een prachtig zicht op het Pichola meer. In de namiddag bezoeken we dan het City Palace  dat de hele stad domineert. Dit was vroeger een residentie van de maharadja's maar is nu een museum. Kenmerkend zijn: de indrukwekkende buitengevel, de vele kamertjes, het labyrint van smalle gangen, wandbekledingen en taferelen in prachtig glasinlegwerk. Rond 17h brengen we vervolgens een bezoek bij Brahma Arts & Textiles, waar we demo zien van het schilderen van miniaturen. Verbazend fijn handwerk! Diner en overnachting in ons hotel (zie dag 4)

Jagdish Temple

City Palace

Dag 6: Udaipur - Mount Abu 21/11/18. Om 8h30 vertrekken we met de bus naar Lake Pichola. We maken er een boottochtje van een halfuur, het is windstil en hebben een prachtig zicht op Udaipur, het City Palace en de paleizen op en aan de rand van het water. Daarna gaat het richting Mount Abu. We komen rond 13h aan bij ons hotel: Palace Hotel, adres: Bikaner House, Delwara Road, Mount Abu 307 501, Rajasthan, India.

Na lunch in het hotel gaat het met de bus naar de Vimal Vasahi Temple. Van buiten is deze tempel niets bijzonder (hij staat ingebouwd), maar binnenin is het fenomenaal! Uitzonderlijk rijk aan sierlijke gravuren en beeldhouwkunst zien we een echt kantwerk in steen. Spijtig dat we geen foto's mogen nemen.  Na dit bezoek doen we nog een rustige wandeling aan het Nakki Lake, dat ook een geliefde plaats voor Indiërs. Rond 19h zijn we terug in het hotel voor diner en overnachting.

Lake Pichola

Vimal Vasahi Temple

Dag 7: Mount Abu - Ranakpur - Deogarh 22/11/18. Om 8h30 vertrekken we met de bus richting Ranakpur. We komen rond 13h aan voor lunch in het Mahdrani Bagh Orchard Retreat te Ranakpur. Het is lekker en zeer aangenaam en we kunnen buiten eten. Rond 14h30 bezoeken we de Ranakpur Jain Temple. Dit is een vervolg van gisteren wat betreft de decoratie en fijnheid van het beeldhouwwerk van pilaren en plafonds van deze tempel. Prachtig!

En ditmaal kunnen we foto's nemen en zelfs video opnemen voor de herinnering later. Rond 15h50 rijden we door naar Deogarh naar ons hotel: het eenvoudige heritage hotel Deogarh Mahal. Ter plaatse maken we nog een kleine wandeling in Deogarh, naar het hotel, want de bus kan blijkbaar niet tot aan het hotel rijden. Diner in het hotel. Na de lunch is er nog een kleine show van 2 danseressen in het hotel. Gegevens hotel: Web: http://deogarhmahal.com Adres: Deogarh Mahal; Rajsamand, Deogarh; Rajasthan 313331; India.

Ranakpur Jain Temple

Dag 8: Deogarh - Jaipur 23/11/18 Om 7h30 starten we met een korte wandeling in Deogarh naar onze bus. Vervolgens met de bus naar Jaipur, waar we rond 13h30 aankomen om te lunchen in het Spice Court restaurant te Jaipur. In de namiddag maken we een wandeling in Jaipur langsheen New Gate, Tripolia Gate en Sanganeri Gate, langs de vele kleurrijke winkeltjes en banen ons een weg doorheen de grote drukte van klanten en winkeliers, we zien ook een rijk aanbod in de winkels.

Merkwaardig zijn de oude stadspoorten "gates" die de wijken afbakenen en de rode gebouwen, vandaar de naam: Pink City. Na de wandeling van ruim een uur rijden we met onze bus naar het hotel het Taj Jai Mahal Palace voor diner en overnachting. Gegevens hotel: Web: https://taj.tajhotels.com/en-in/taj-jai-mahal-palace-jaipur/ Adres: Jacob Road, Civil Lines, Jaipur; Rajasthan - 302006 INDIA

Deogarh Mahal

Tripolia Gate

Dag 9: Jaipur: Amber 24/11/18. Om 08h00 vertrekken we met de bus richting Amber, maar eerst doen we een fotostop bij het Paleis der Winden te Jaipur. Dit gebouw heeft een heel merkwaardige rode zandsteen gevel met vele mooie erkervensters. Daarna verder naar het Amber fort. Een kort olifantenritje (20min) brengt ons tot dit imponerende fort. Binnen dit fort kunnen we prachtige spiegeldecoraties, marmeren gravures en fresco's bewonderen. Rond 11h30 keren we met jeeps en vervolgens bus terug naar Jaipur naar een bedrijfje van textiel/tapijtbewerking: demo van stempeltechniek en tapijtafwerking.

Vervolgens lunchen we in het stijlvolle Samodi Haveli restaurant. Na de lunch gaat het met de riksja naar de Jantar Mantar, de grootste natuurstenen sterrenwacht ter wereld, voor een bezoekje van een uur. Daarna bezoeken we ook het naastliggende City Palace met zijn indrukwekkende binnenplaatsen, prachtig versierde deuren, grote zilveren urnen (grootste ter wereld). Na deze bezoeken keren we met elektrische riksja's en bus terug naar ons hotel voor diner en overnachting.(zie dag 8)

Paleis der Winden

Amber fort

Dag 10: Jaipur - Ranthambore Nationaal Park 25/11/18 Na ontbijt, vertrekken we om 8h30 met de bus richting Ranthambore. Het is rond 12h40 als we bij ons hotel, het Nahargarh Fort te Ranthambore, toekomen om daar te lunchen. Om 14h start dan de safari toer in het nationaal natuurpark Ranthambore, dat gekend is omwille van zijn tijgerpolulatie. We rijden met een open truck, 20 mensen aan boord, maar zien geen tijgers, wel axisherten, krokodillen, paardherten, grijze langoeren en indische boomeksters.

Het is een mooie omgeving maar het rijden in de truck is minder aangenaam. Op het eind van de toer, rond 18h00, zien we een mooie zonsondergang en keren we terug naar ons hotel Nahargarh Fort voor diner en overnachting. Gegevens hotel: Website: https://www.nahargarh.com/ . Adres: Village Khilchipur; Ranthambhore; Sawai Madhopur; Rajasthan 322001, India.

boomekster

Dag 11: Ranthambore Np - Fatehpur Sikri - Agra 26/11/18. Om 06h15 ontbijten we reeds want om 06h45 vertrekken we met de open vrachtwagen terug op safari om een tijger te spotten. Valt dit toch tegen! Het is fris en kil en zien geen dieren, een paar paardherten uitgezonderd. De safaririt zelf is weinig aangenaam. Om 10h15 zijn we terug in het hotel om ons klaar te maken voor de tocht naar Agra. Uiteindelijk vertrekken we met de bus om 10h40. Picknick lunch hebben we op de bus, want er is geen tijd te verliezen. Het is rond 16h50 dat we uiteindelijk bij Fatehpur Sikri toekomen.

Deze 16de-eeuwse zandstenen rode hoofdstad van keizer Akbar is indrukwekkend. Even plots als de keizer de stad liet bouwen, is hij er ook weer weggetrokken, het is een verlaten stad. We bewonderen een voorbeeld van de Mughal architectuur. Hier zijn er werkelijk prachtige gebouwen, maar de duisternis valt in en na een bezoek van een uur, vertrekken we naar het Trident Hotel in Agra voor diner en overnachting. Gegevens hotel: Website: https://www.tridenthotels.com/hotels-in-agra .Adres: Fatehabad Road, Agra; 282 001 Uttar Pradesh; India.

Fatehpur Sikri

Dag 12: Agra 27/11/18 Om 8h vertrekt de bus richting Taj Mahal, vervolgens verder met een elektrisch busje tot de Taj Mahal. Het is lichtjes mist en daardoor staat de Taj er wat mysterieus bij. Maar de zon breekt door de wolken en daardoor kunnen we dit prachtig kunstwerk nog meer bewonderen. De Taj Mahal is een mausoleum, opgericht door Mughal-vorst Shah Jahan voor zijn geliefde echtgenote. Na een bezoek van 2 uur aan de Taj Mahal, stappen we terug in de bus om het Rode Fort/Agra Fort te bezoeken. Dit Rode Fort, gebouwd in de 16de eeuw, opgetrokken in rode zandsteen is indrukwekkend met zijn grote zware omwallingen, verschillende paleizen, residenties, tuinen.

Maar ook hier zien we prachtig marmeren inlegwerk. Na een bezoek van anderhalf uur keren we met bus terug naar hotel voor de lunch. Om 15h vertrekken we gemotoriseerde riksja's naar het mausoleum van Itmad-ud-Daulah, schatbewaarder van het Mughal rijk maar gebouwd door zijn dochter. Dit mausoleum is kleiner dan de Taj Mahal maar wel prachtig door het fijne inlegwerk van marmer en andere natuurstenen. Na een bezoek van ongeveer 45min gaan we met de bus naar een bedrijfje (Subhash Emporium) gespecialiseerd in fijn marmer inlegwerk waar we de techniek en demo zien. Daarna terug met de bus naar ons hotel voor diner en overnachting. (zie dag11)

Taj Mahal

Itmad-ud-Daulah

Dag 13: Agra - Jhansi - Orchha 28/11/18 Het is vroeg opstaan want onze bus vertrekt reeds om 7.15 naar het station Orchha. De treinrit is comfortabel en brengt ons naar Jhansi waar een bus ons opwacht en vervolgens overbrengt naar het Amar Mahal Resort hotel te Orchha. Het is middag en we hebben er lunch. Om 15.00 wandelen we vanuit ons hotel naar het Orchha fort en passeren we de indrukwekkende Chaturbhuj Temple.

We bezoeken het Orchha fort, dat verschillende gebouwen omvat. Indrukwekkend zijn de fresco-afbeeldingen in de Raja Mahal paleis en de bouwstijl van de Jahangir Mahal. Na een bezoek van 1,5h keren we te voet terug naar het hotel. Daar is er nog een sari-show van de dames, vervolgens diner en overnachting. Gegevens hotel. Site: http://www.amarmahal.com/ Adres: Orchha, District Tikamgarh, Madhya Pradesh - India.

Jahangir Mahal

Chaturbhuj  tempel

Dag 14: Orchha - Khajuraho 29/11/18 Om 0800 vertrekken we met de bus richting Khajuraho. We maken een stop te Alipura voor een bezoek bij een Indische familie en een klein schooltje, zodat we een idee hebben van de leefwereld van deze Indiërs. We komen rond 13:30 aan bij ons hotel: het Radisson Jass Hotel te Khajuraho om te lunchen. Om 15h vertrekken we om een aantal tempels te Khajuraho te bezoeken: de Parshvanatha tempel, de Adinath tempel en de Shri Shantinath tempel; deze tempels zijn oostelijk gelegen van Khajuraho.

De Parshvanatha tempel is de grootste en is een prachtig voorbeeld van de middeleeuwse bouwkunst van de Jains: sierlijke en verfijnde beelden versieren de gevels. De Adinath tempel is wat kleiner maar ook mooi en de Shri Shantinath tempel is een recente en actieve tempel. Daarna bezoeken we kort een antiquair en vervolgens rijden we terug naar het hotel. 'sAvonds gaan we nog naar een show van folklore-dansen kijken. Diner en overnachting in ons hotel. Gegevens hotel: website: https://www.radisson.com/khajuraho-hotel-in/indkhaj Adres: Radisson Jass Hotel; 10ByPass Road; Khajuraho, Madhya Pradesh 471606; India.

Parshvanatha tempel

Adinath

Adinath tempel

Dag 15: Khajuraho - Varanasi 30/11/18 Om 8h vertrekken we naar het westelijk tempelcomplex van Khajuraho dat een 10-tal Hindoe/Jain tempels omvat. De meeste zijn prachtig gedecoreerd met sierlijke figuren, erotische taferelen vindt men op diverse plaatsen op of rond deze tempels terug. De site is ook aangenaam en rustgevend. Na het bezoek keren we terug naar ons hotel voor een vroege lunch (11h30) en om de valies klaar te maken voor de vlucht naar Varanasi om 14h00. We landen er om 14h45 en rijden meteen naar ons hotel The Gateway te Varanasi om onze valies af te zetten.

Vervolgens gaat het met riksja naar het centrum en vervolgens de Ganges: dit is geen ontspannend ritje: het is er naar onze norm chaotisch en oorverdovend lawaaierig. Op de Ganges maken we een boottochtje, komen we langs een plek waar er lijkverbrandingen plaatsgrijpen: dan was het wel eventjes stil in de boot en konden ook het vuurtje(kaarsje) offeren op het water. Vervolgens kunnen we vanop de boot het avondritueel, de Aarti ceremonie, gadeslaan. Daarna keren we terug aan wal en vervolgens naar ons hotel The Gateway voor diner en overnachting. Gegevens hotel: website: https://gateway.tajhotels.com/en-in/ganges-varanasi/ Adres: Gateway Hotel; Nadesar Palace; Varanasi; Uttar Pradesh 221002; India.

Aarti ceremonie

Vishvanatha tempel

Dag 16: Varanasi - Delhi - Frankfurt 01/12/18 Om 5h15 vertrekken we reeds naar de Ganges want we willen daar de ochtendrituelen daar zien. We stappen in een bootje en voeren langsheen de oever. We gaan aan land bij Chousati Ghat en wandelen langs de oever tot aan Kedar Ghat. We zien: het ontwaken van pelgrims die bij de oever sliepen, het ritueel wassen, het wassen van kledij in de Ganges. We stappen terug het bootje in en aanschouwen crematies te Harish Chandra Ghat en te Manikarnika Ghat. Hier beseffen we wat voor bijzonders de Ganges voor de Hindoes betekent.

Wat verder gaan we aan land en doen een korte wandeling in oud Varanasi: smalle steegjes waar transport per fiets gebeurt: aanvoer van hout en stro voor de crematies. We zien ook een tempel die ingebouwd stond in een huis! Rond 07:45 zijn we terug in het hotel voor ontbijt en wat vrije tijd. Om 12h is er lunch en dan vertrek naar de luchthaven voor de vlucht naar Delhi. Vlucht 9W070 met B737-800. Te Delhi outchecken en dan naar The Grand Hotel waar we enkele kamers hebben voor eventueel douchen en/of kleren wisselen. Om 21:30 dineren we in The Grand en om 23h vertrekken we naar de luchthaven voor de vlucht naar Frankfurt met A830-800, vlucht LH0761.

Manikarnika Ghat

de Ganges

Dag 17: Frankfurt - Brussel 02/12/18.Vlucht LH1008 vanuit Frankfurt vertrek 09h25 - aankomst Brussel 10h25. Vluchten verliepen zoals gepland.