DELPHINE

24/03/2024

Vandaag zijn we naar het Vasamuseum geweest. Het was heel interessant om het oude schip te zien. We mochten eerst ons gerief wegleggen. Daarna zijn we een video gaan kijken van wat er allemaal was gebeurt met het schip en wanneer het was gebouwd. Het schip is gezonken op 10 augustus 1628. Het schip is dus uit de 17de eeuw. We zijn op alle verdiepen gaan kijken hoe het eruit zag. Het schip is heel erg mooi en groot. Alles van het schip en naast het schip was heel spectaculair om te zien van dichtbij.

Pizza

After the Vasamuseum we went to a restaurant. I ate pizza and it was really good. We needed to wait around 20 minutes before we got the food. We didn't had enough time to finish our food. So I needed to bring my food with me to the hostel. The food was really  good.

In de luchthaven

Daarna waren we vertrokken naar het vliegveld. We moesten 20 minuten met onze koffers stappen naar het station. Dan moesten we ongeveer 15 minuten op de trein zitten. Daarna mochten we 1u en 30 min op het vliegveld rond lopen om dingen te kunnen kopen. Ik heb Daim snoepjes en water gekocht. Dan moesten we het vliegtuig op gaan ik heb een film half gekeken en geslapen omdat ik heel erg moe was.

24/03/2024

Vandaag zijn we naar het ABBA museum geweest het was super leuk. We hebben eerst een video bekeken waar er een kleine samenvatting van hun carrière op stond. Daarna zijn we hebben we een leuke foto getrokken bij slingers. Dan hebben we karaoke gaan doen we hebben heel veel liedjes gezongen. Verder was er ook een stuk waar je kon dansen dat was ook super leuk om te doen je was de vijfde persoon die kon mee zingen en dansen zelf met kleding en alles erbij. Als we verder gingen was er een hele ruimte van kleding die ze hebben aan gedaan bij optredens en opnames voor muziek video's. De kleren waren super mooi en cool om te zien. Het ABBA museum was vooral super super leuk om te doen. Je kon zelf nog iets kopen van ABBA, ik heb een hervulbare coffee beker gekocht voor mijn mama.

Na het ABBA museum hebben we een beetje de oude stad van Stockholm gaan verkennen. Het was interessant alleen zat het weer niet zo goed mee. We zijn binnen in een kerk geweest waar er een groep mensen aan het zingen waren het was heel mooi. We zijn vooral langs kleine mooie wegjes gaan lopen. De oude stad was heel erg mooi om gezien te hebben.

Dan hebben de leerkrachten ons naar de winkelstraat gebracht waar we mochten gaan winkelen. We zij in heel veel leuke winkeltjes binnen geweest. Ik heb een jeans jas en een witte linnen broek in de zara gekocht. Voor mijn zus heb ik een leuke zonnenbril gekocht in de flying tiger. Voor mijn mama heb ik in het winkeltje van het ABBA museum een hervulbare drinkbeker gekocht. Voor mijn papa heb ik een hele leuke bieropener gekocht met een Stockholm erop een gebouw in Stockholm. Ik heb samen met Ebba een ijskoffie gedeeld, de ijskoffie was heel erg lekker en was heel snel op. Ik ben super blij met wat ik heb gekocht omdat ik al heel lang een jeans jas wou en nooit één vond en een linnen witte broek. Ik hoop dat mijn familie blij is met hun cadeautjes dat ik heb gekocht voor hun.

Als afsluiter zijn we nog gaan eten in een restaurantje. Het eten was heel erg lekker. Als drankje heb ik gewoon water genomen, als hoofdgerecht heb ik hele lekkere ribbetjes gegeten ze waren super lekker. Als dessert heb ik een moelleux gegeten die was ook heel erg lekker. We hebben veel gepraat en gelachen het was echt leuk.

22/03/2024

Vandaag hebben we mogen verder werken aan de tekening van de Art workshop. We konden verschillende kleuren gebruiken om er toch nog iets van kleur aan te geven. Het thema waar we over moesten tekenen was sustainable  society. We konden als kleuren groen, bruin, roos, blauw, oranje, rood en zwart gebruiken. Ik ben trots op het eind resultaat en vindt het heel mooi geworden juist de schrijf fout in de titel is jammer.

Biologi and English lesson

Then we had a lesson about biologi. We had some qoustions on a paper and needed to anwser that. The questions were a bit hard because they needed to translate it, because it was in Swedish. After that we had a English lesson about a rainforest we had first some questions of what you did good and what not for the nature and then we needed to read a text about the rainforest and also had some questions to answer about the text.

Quiz walk Alboga

Dan hadden we een wandeling. We waren redelijk snel klaar met de wandeling. We moesten papieren zoeken met vragen op en dat dan op een blad schrijven je had de keuze tussen 1, X of 2 toevallig was het vaak X dat we hadden aangeduid. Je moest samen met je host in een groep dus je was eerst met twee maar niet veel later waren we met iedereen een hele grote groep geworden. Daarna hebben we nog effe in een bos gebleven waar de Zweedse jongens aan het spellen waren en wij aan het praten. Omdat het begon te regenen zijn we terug gekeerd.

Bowling

After that we went to the bowling. It was a lot of fun. I didn't had a strike but I had two spares. I was i in a group with Nore and Maité. We ate also a burger with some fries there and that was good. The bowling hall was also really big because you could eat there bowl there and also play some games there.

Bus naar Stockholm

Na de bowling moesten we afscheid nemen van onze Zweden. Ik had het niet zo moeilijk maar anderen wel. In de bus hebben we met ons allemaal muziek geluisterd via een JAM op spotity, de vibe zat goed en de drie uur op de bus ging zo heel snel voorbij.

21/03/2024

Als eerst begonnen we met een muziek quiz de vragen hadden veel te maken met het Eurovisie songfestival. Het waren ook leuke liedjes dat waren gekozen.

Art workshop

After that we did an art workshop. The workshop was fun to do, but it's sad that we only had black as a color and no other colors. Normally we will be able to continue working on it tomorrow.

Tekniska verken

Na de middag zijn we naar tekniska geweest de presentatie dat we kregen was heel erg saai vond ik. De rondleiding was wel nog leuk. Het was vooral leuk om te zien hoe alles daar werkt. De pop op de foto was ook heel leuk:).

20/03/2024

Today we went to the zoo and the first animal we saw was a camel. These animals are very calm animals.

Zebra

Na dat zijn we naar een zebra gaan kijken. De zebra is heel erg mooi. Het was ook een rustig dier en heel erg schattig.

Elephant

The elephant was very special because I had never seen it up close. They are very big and beautiful.

Dolfijn

We zijn ook naar de dolfijnen gaan kijken en het was heel spectaculair. Het zijn hele mooie en fijne dieren. Dit was heel interessant.

Gorillas

Then we went to look at the gorillas. They were very special, but inside it smelled a bit dirty.

Activiteit na de zoo.

Na de zoo zijn we naar een sporthal geweest en hebben we daar spelletjes gespeeld. Daarna zijn we nog mee gegaan met Neo naar zijn huis.

19/03/2024

Als het eerste van de dag moesten we onze presentaties geven in een klas en dat was een beetje stressig maar het is wel gelukt. Daarna hebben we nog 1u en 30 min moeten wachten in de focus voor dat de tweede activiteit begon.

City tour

After that we got a city tour. The town is very beautiful and there are many cute little houses. The information we received was still a bit interesting to know.

vandaag hebben we rijst met kip curry gegeten, het was nog redelijk lekker.

Then we went to the dome. The museum was very special and fun, but the explanation was not always very nice. It was really hot inside of the museum.

Als volgt hebben we naar een VR film gaan kijken in het museum. De film was heel cool en leuk om naar te kijken maar soms werd het een beetje te lang dradig en was ik heel even in slaap gevallen.

After the museum we had to rush to catch the bus and food. Then go to a trampoline park. The trampoline park was a lot of fun.

18/03/2024

Als eerst hebben leerlingen van de school een beetje muziek gespeeld. Het was mooie muziek alleen jammer dat we het meisje dat aan het zingen was amper hoorde. Daarna hebben ze een toer van de school gekregen, het is een hele grote school. Na dat kregen we een Swedish fika dat was heel erg lekker. Als volgt hebben we een les moeten volgen ik had Zweeds. Na de les hadden we lunch je kon zelf kiezen wat je wou, ik vond het niet zo heel lekker het eten. Na dat hebben we een berg beklommen met een mooi uitzicht de foto´s zie je hier onder.

Cinnamon buns

We also made cinnamon buns today in the cooking class, I was able to roll open the dough and stir the dough into one whole. We made sixteen cinnamon buns. Then we were allowed to taste it, the buns are not really my thing but they were not really that bad either, they were edible.

De eerste dag 17/03/2024

We had a beautiful view.

On the plane

Op deze foto zie je dat we net gingen verteken met het vliegtuig, ik vond het heel erg spannend. We moesten nog heel even wachten voordat we gingen op stijgen, omdat nog niet iedereen zat en er werd nog uitleg gegeven.

On the plane we were watching a movie ( feel the beat ) but we couldn't watch it out. I also listened to music on the plane. While we were on the plane we experienced turbulence. We had a really hard landing because they had to brake very hard. When I came out of the airplane I was a bit deaf and in the air my ears popped a bit.

De bus rit was leuk, maar we hebben vooral geslapen omdat we allemaal heel moe waren. We hebben ook snoepjes en koeken gegeten. Ik heb ongeveer 1 uur en 30 minuten geslapen. Ik heb ook muziek geluisterd.

We were almost there but we needed to relax a bit more on the bus. When everyone was out of the bus me, Nore and Lowie needed to stay on the bus because they were picking us up somewhere else. They picked us up in Ostra Ryd that is where they lived.