Alpene 2017

Alpeturen besto av 8 etapper og gikk fra Kufstein i Østerrike til Torbole i Italia.

Kufstein ligger i Tirol/ Østerrike kun noen få kilometer fra den tyske grensen. Her ligger det lett tilgjengelige og kjente skisteder på rekke og rad. Turen denne dagen gikk på sør østsiden av fjellet "Wilder Kaiser" et mektig og markant utgangspunkt for mange fine fotturer.

Dag 2 - 01.07 Kitzbühel - Neukirchen am Grossvenediger

53 km - ca 2300 hm

55 km - ca 2000 hm.

Vi starter fra Neukirchen og følger dalen opp forbi Krimml opp mot Gerlospass et par kilometer før vi tar av til venstre og innover dalen sørover retning nord Italia.

På veien kan vi beskue Krimmler Wasserfalle som etter østerriske uttalelser er Europas høyeste foss på over 400 m.

Traseen følger ca 15 km innover Achenthal til Innerunlalm der vi tar av en sidedal til høyre og stiger nå brattere opp mot Krimmler Tauern (2630moh) som er grensepasset over til Italia.

Her må vi beregne noe gåing/ bæring av sykkelen men dette er en fantastisk flott overgang der vi må treille noe men store deler er sykkelbart.

Det ligger noen fantastiske bilder fra samme turen -motsatt vei av oss på denne linken.

Dag 3 - 02.07 Neukirchen a G. - Prettau i Ahrnthal

På andre siden går det bratt ned og bortover langs åssiden de første kilometrene før det etterhvert slaker ut og vi følger fine grus/ kjerreveier på ca 2000 m høyde før vi etterhvert slipper oss ned i Ahrnthal, som forøvrig er Italias nordligste dal.

Her vil vi etterhvert ankommer vårt hyggelige vertskap Ulrikke ved Pension Anna i byen Prettau.

Dag 4 - 03.07 Prettau - Toblach/Braies

83 km - 2200 hm

Dette blir en lang og tøff, men fantastisk etappe. Vi starter pent nedover dalen før vi etter et par kilometer vender til venstre opp dalsiden langs bil og kjerreveier opp til Hasenthalalpe på 2150 moh. Deretter dreier vi til venstre opp langs grusveier opp til dagens første topp

Ochsenlenke på 2585 m - forøvrig dagens høyeste punkt. Vi har nå gjort unna ca halvparten av dagens totale stigning. Nå starter den morsomme delen der vi følger sti og kjerrevei langs fjellsiden ned i Tauferdalen.

Her er link til noen bilder fra samme ruten.

Her får vi dagens andre klatring (kun 300 hm) opp til Klammjoch før vi slipper oss ned i Defereggental der vi møter bilen for en lunch (34 km).

Etter lunch kommer dagen 3 stigning der vi følger asfaltveien opp til Passo Stalle (ca 2000moh). Heretter kommer drøye 30 kilometer nedover dalen bla forbi det kjente skiskytterstedet Anterselva. Vel nede i dalen krysser vi etterhvert dalen og følger til venstre mot Toblach. Ved Prags (71 km) tar vi til høyre og får en siste slak stigning på ca 400 hm innover dalen opp til Braies og hotellet vårt Hotel Brückele.

Link til hotellet finner du her.

Dag 5 - 04.07 Toblach/Braies - St Ulrich

75 km - ca 2300 hm

Dette kan nok bli årets kongeetappe med 3 klatringer og totalt ca 2300 hm. Etappen er ca 75 km lang men snor seg gjennom et fantastisk flott terreng i Dolomittene.

Vi starter opp i Braies ved Toblach og følger innover dalen som bringer oss opp dagens første klatring opp til Dürrensteinhütte på drøye 2000 moh. Etter en kort rast her - følger vi stier og grusveier ned til den gamle jernbanetraseen mellom Toblach og Cortina. Vi følger denne sørover slakt nedover ned forbi den gamle stasjonen Ospitale og dreier etterhvert østover mot Cortina.

Etappe 6 - 05.07 St Ulrich - Carano, Val di Fiemme (via Seiser Alm)

Dette er nok en fabtastisk etappe og her er det bare å glede seg og nyte naturen vi sykler gjennom. Vi starter opp fra St Ulrich til Seiser Alm der vi gjør unna drøye 800 hm før vi får en rast på toppen. Her er det begrensninger for å kjøre bil så vi tar en liten rast og en matbit på en av restaurantene oppe på Seiser Alm platået. Vi kan nyte noen flotte stier på veien ned mot Val di Fassa hvor vi etterhvert møter bilen for lunch. Val di Fassa / Vald di Fiemme er kjent av mange fra skirennet

Etterhvert kommer vi over og ned i den kjente dalen Val di Fassa og Val di Fiemme også kjent for mange nordmenn fra skirennet Marcialonga. VI kommer ned ved Moena og vil praktisk talt følge Marcialonga-traseen ned gjennom dalen forbi Predazzo, Ziano di Fiemme og Cavalese.

Vi skal bo i byen Cardano som ligger like ved Cavalese.

Etappe 7 - 06.07 Cardano - Levico Terme via Passo Manchen

Bilde fra Passo Manchen - alpeturen 2015.

Turen vil starte ut fra Val di Fiemme oppover langs bilveien mot Passo Manchen. Dette er et utrolig fint pass å sykle med flott natur og lite biltrafikk. Etter passet følger vi asfalten nedover noen kilometer før vi tar inn på en setervei til høyre og følger denne inn dalen og opp til Passo Palu. Den siste kilometeren opp må vi trille syklene opp stien men belønningen i form av flott utsikt og en fin nedkjøring gjennom flotte skogsområder til Levico Terme som ligger helt nede i dalen ved Lago de Levico. VI skal overnatte på hotell B612 i Levico Terme.

Passo Palu

Etappe 8 - 07.07 - Levico Terme - Torbole

84 km - ca 1700 hm

Alpeturens siste etappe og spesielt avslutningen ned mot Gardasjøen er en svært hyggelig avslutning på en hard uke. Det blir likevel en lang siste etappe med ca 84 km og totalt ca 1700 hm da vi skal over fjelle Monte Bondone på vestsiden av Trento.

Vi vil sykle rundt innsjøene Lago Levico og Lago Coldanezzo i sørlig retning for vi dreier vestover og krysser dalen litt syd for Trento. Her starter på klatringen på fine asfalveier opp mot Monte Bondone og dagens høyeste punkt på ca 1600 hm.

Lunchen vil bli inntatt oppe i klatringen mot Monte Bondone.

Etter toppen er det kun "desserten" igjen av årets alptur der vi slipper oss mange høydemeter ned til Lago Caveldine og følger fine asfalterte sykkelveier gjennom vinrankene ned forbi Dreno, Arco ( kjent for sine flotte klatremuligheter) og ender opp hos vårt hyggelige vertskap Luisa og Christian ved Hotel Villa Alberta i Torbole.