Etappene 2018

Alpeturen vil totalt bestå av 8 etapper hvorav den første blir en kort oppvarming for de store høyder. Avhengig av værforhold kan det bli forandringer.

Dag 1 - 29 juni.

Ehrwald - Imst - 32 km - 600 hm

Vi følger samme etappe som i 2016 med en relativt kort "prolog" på første etappen fra Ehrwald til Imst. Vi ankommer Ehrwald med toget mellom kl 13.30 og 14.30 og satser på å kunne være på sykkelen ca kl 15.30

Vi vil da følge sykkel / grusveier forbi Biberwier (der vi overnattet i 2015) , videre på sykkelstier og grusveier mot Fernpass ca 1250 moh. Vi skal unngå bilveien over Fernpass som er mye trafikkert og vil ettehvert krysse over på vestsiden og følger grusveier og gamle grusveier ned til byen Nassreith. Her ser vi nedover til venstre Inntal som vi fulgte store deler av på fjorårets 2 etappe. I år holder vi til høyre innover til Imst der vi slipper oss ned på sykkelstier nede i dalen og følger denne til byen Tarrenz som ligger noen kimometer før Imst. Ved Tarrenz tar vi av og følger en fin skogsvei drøye 300 høydemeter opp til Hotel Linsehof som ligger fantastisk landlig og flott til med utsikt over hele dalen

Etappen er relativt lett med 35 km og ca 700 hm .

Informasjon om hotellet finner du her.

Dag 2 - 30 juni.

Imst - Kappl - ca 65 km - ca 1800 hm

Vi starter ut fra hotellet og sykler nedover i retning av Imst som ligger veialskillet melllom Inntal og flere daler sydover bla Pitztal, Kaunertal og Paznauntal. Etter ca 1,5 km knekker vi av til høyre og følger fine grusveier inn mot Obermarkter Alm som er øvre del av skiheisanlegget i Imst. Vi har da klatret 580 hm før vi slipper oss nedover igjen hele 850 hm til vi er nede i Inntal og følger dalen på fine sykkelveier frem til Landeck (35 km) der vi inntar dagens lunch . Fra Landeck klatrer vi på nytt opp i dalsiden gjennom landsyen Tobadill og opp til Frodenegg der vi har en liten stipassasje før vi slipper oss ned i Paznaudalen og følger denne forbi See og opp til hotellet vårt like ved hovedveien i Kappl. Etappen er totalt 60 km og 1800 hm.

Vi skal bil på samme hyggelige hotell som i 2016 - Garni Kapplerhof.

Informasjon om hotellet finner du her.

Dag 3 - 01 juli.

Kappl - Scuol(Ch) - 70 km og ca 2100 hm (3100 hm inkl heis)

Dag 3 drar det seg til med den første av årets "kongeetapper" der vi vil oppholde oss mye i høyfjellet. Det blir en etappe med 65 km og netto 2100 hm. Denne turen - dog i noe hardere versjon (med over 3000 hm) er ofte benyttet i Bike Trans Alp og mange vil nok også kjenne seg igjen oppe i skianlegget ved Ischgl om de har testet dette på vinterstid. Vi følger dalen fra Kappl opp de første 8 km til skianlegget i Ischgl. Her tar skal vi unne oss en heistur som "stjeler" drøye 1000 hm og 9 km av turen (se mellom markeríngen i høydeprofilen) ved at vi tar heisen opp fra Ischgl til Alpenhaus på 2300 moh. Her setter vi oss på sykkelen og tar de siste 400 høydemeterne opp til en av alpeturens høyeste punkt - Idjoch på 2720 moh. Det er bratt opp til Idalp så her må vi regne med å måtte gå litt. Etter å ha passert toppen og også grensa inn til Sveits, får vi en lang og spennende nedkjøring først ned til Alp Sattel på ca 2500 moh og så via spennende byggede trails ned til Alp Trida og videre ned mot dalen.

Håndbyggede stier ved Alp Trida

På veien ned - ved Unteralp passerer vi det som er regnet som den største steinblokka i Sveits.

Etter nok en del høydemeter kommer vi ned i dalen ved Compatsch der vi dreier vestover innover dalen fobi Samnaun (33 km) og vi vil innta lunchen i dalen Val Musauna litt etter at vi har passert Samnaun.

Etter lunch fortsetter vi oppover dalen til vi når passet Zeblasjoch (2525) og fortsetter oppover (nå igjen kort i Østerrike) opp til dagens og alpeturens høyeste punkt ved Piz Val Gronda på 2750 moh. Vi er nå tilbake på grensen og har unnagjort 40 km av etappen. Vi slipper oss drøye 400 hm ned til stien fra Heidelberger Hütte der vi dreier søriover ned i dalen Val Chöglias og følger denne helt ned forbi Pra San Peder og Vna inn til Scuol på ca 1100 moh.

Vi vil overnatte i Garni Alpenrose - et sjarmerende lite hotell i sentrum av Scuol.

Link til hotellet finner du her

Dag 4 - 02 juli.

Scuol (Ch) - Santa Maria (It) 61 km - 2300 hm,

Dette blir nok en en spennende dag med nye klatringer men jeg kan garantere en dag med utrolig flott natur og spennende stier. Vi skal denne gang også på et høyfjellsplatå som ligger over 2000 moh (tilsvarende Seiser Alm). Denne vil jeg karakterisere som turens 2 kongeetappe der vi stort sett hele dagen befinner oss over 1500 moh.

Dagen starter som vanlig med drøye 1000hm stigning opp til Passo de Costainas på 2250 moh.

Etter passet får vi noen steinete nedkjøringer der man skal ta det litt "piano". Vi følger fjellsiden litt opp og ned på herlige flystier før vi etterhvert slipper oss ned til riksveien der vi møte følgebilen for lunch. Vi har nå syklet 30 km av etappen. Etter lunch følger vi hovedveien opp til Ofenpass deretter et par kilometer nedkjøring til Buffalora. Her blir det 2 valg - enten å følge hovedveien ned eller ta en småteknisk men morsom sti parallellt med hovedveien. Ved Buffalora tar vi 90 grader til venstre og inn på en kjerrevei som etterhvart tar oss bratt opp mot høyfjellsplatået Jufplaun. De første 200 hm må vi skyve sykkelen men det er grei kjerrevei og etterhvert flater det mer ut og du får følelsen av å være på en stor eng oppe på verdens tak.Vi sykler gradvis høyere helt til dagens høyeste punkt på 2340 moh.

Herfra følger vi en bratt men sykkelbar sti ned i dalen der vi etter noen kilometer kommer ned til Val Mora og følger dalen rett frem ( venstre) og ikke til høyre der traseen gikk i 2016.

Vi følger elven sør-østover i slak stigning ca 300 hm før vi stuper bratt ned 850 høydemeter ned til Santa Maria.

Vi står nå ved foten av klatringen opp til det kjente "Passo Stelvio" og vi tyvstarter litt på bakken denne ettermiddagen ved å sykle ytterligere 5 km og ca 400 høydemeter oppover før vi innlosjerer oss på Gasthaus Alpenrose Plattaschas 1760 moh.

Link til Gasthaus Alpenrose Plattaschas - finner dere her

Dag 5 - 03 juli.

Santa Maria (It) - Livigno (It) - 60 km - ca 2000 hm

Denne dagen skal vi starte dagen med å bestige Passo Stelvio som er europas høyestliggende bilpass. Vi følger veien videre opp fra Val Mustair mot Strada delle Stelvio og svinger opp til venstre opp til selve passet på 2850 moh. Vel oppe blir det en kaffekopp før vi triller nedover tilbake samme vei og kjører ned utallige høydemeter og serpentiner ned mot Bormio. Noen kilometer før Bormio tar vi av til høyre innover mot Lago di Cancano hvor vi vil innta dagens lunch.

Livigno 1950 moh.

Lago de Cancano

Etter litt lunch fotsetter vi inn til sør- østenden av Lago di Cancano hvor vi kommer oss opp på grusveien langs sørenden av vannet langs og følger denne forbi demningen mellom Lago di Cancano og Lago di San GIacomo di Fraele inn til Vaelle Pettini. Her følger vi dalen inn til venstre på fine flytstier opp til Alpe Trela via Boccehta di Trela på 2200 moh og ned til Livigno som ligger på drøye 1900 moh.

Vi skal overnatte på Hotel Loredana som ligger i kanten av byen opp mot skiheisen Mottolino. Det er ca 5-10 min å gå ned til sentrum av Livigno.

Dag 6 - 04 juli.

Livigno - Fridag i Livigno

I år har jeg lagt inn en mulig hviledag på turen for de som ønsker og trenger det. Mange harde dager etter hverandre kan tære veldig på kreftene og da er Livigo et ypperlig sted en restitusjonsdag. Man kan da også benytte anledningen til å sjekke ut butikkene i Livigno som har det meste man kan ønske seg. På grunn av Livignos inneklemte beliggenhet mot Sveits og høyt til fjells så har de tax free priser i butikkene og man kan absolutt gjøre gode kjøp her.

Jeg vil også tilby en alternativ rundtur for de som vil utforske mer av de fantastisje stimulighetene som finnes i Livigno.

Dag 7 - 05 juli.

Livigno - Tirano(It) 57 km og ca 1600 hm

Etter å ha holdt oss stort sett over 1500 moh i noen dager skal vi på den 7. etappen etterhvert slippe oss ned igjen under 1000 moh Dagen blir derved en relativt lett dag men vi får med oss 2 pass på veien og vil utfordre mange spennende stipartier.

Vi starter ut fra Livigno i sør østlig retning der vi først forserere bakkene opp til Trepalle og toppen av skiheisen. Etter en kort rulling ned langs veien mot Bormio tar vi etter kort tid av til høyre inn dalen Valecia og følger denne rett sørover opp til dagens høyeste punkt Passo della Vallecia på 2613 moh. Deretter slipper vi oss ned i dalen Val Viola drøye 500 hm før vi stiger opp igjen til dagens andre og siste pass Alpe Dosdè på 2300 moh.

Heretter er det bare nedkjøring ned til Fusino , Grosio og etterhvert Tirano.

Informasjon om hotellet finner du her.

Dag 8 - 06 juli.

Tirano - Lago de Como

Alpeturens siste etappe går fra Tirano til Gravedona ved nord-vestenden av Lago de Como.

Etappen er totalt 85 km men veldig flat og lett der vi stort sett følger Valtinella dalen på fine sykkelstier ned til Comosjøen. Vi passerer Sondrio (25 km) og Morbegno (ca 50 km) der vi inntar dagens lunch. Når vi kommer ned til Comosjøen så skal vi runde nordspissen og følger vestsiden sørover noen kilometer langs hovedveien ned til Gravedona - der vi avslutter årets alpetur med en siste 300 m stigning langs veien opp til hotellet vårt som ligger litt oppe i dalsiden. Vel fremme kan vi nyte en velfortjent øl til en super utsikt over Comosjøen.

Vi skal bo de siste 2 dagene på Agriturismo Nona Rosa der vi har hele huset for oss selv - se linken her

Jeg har reservert bord til oss på fredag på en liten lokal og spennende restaurant - Aquila dÓro som ligger 1 km fra hotellet vårt.

Lørdag 09 juli blir fridag ved Comosjøen.

På lørdag har jeg lagt opp til bankett og middag A la Påhjulmedjon på hotellet. Satser på at det er god dugnadsånd og dyktige kokker i gruppa.

Søndag 10 juli - hjemreise med bussavgang til Milano Malpensa søndag morgen.

Bussen vil hente oss på hotellet på morgenen og kjører direkte til flyplassen.