Iunie 2018, continuare importantă în Peștera 600 metri cubi de la Șipot, în Munții Șureanu

Domnul Tomuș Raul Bogdan autorul importantei cărți Monografia carstului din Munții Șureanu (vezi https://sites.google.com/site/romanianatura60/home/carpatii-meridionali/sureanu/monografia-carstului-din-muntii-sureanu) ne anunță că echipa Clubului Proteus Hunedoara a reușit la început de iunie 2018 o explorare spectaculoasă și plină de promisiuni pentru noi descoperiri în Peștera 600 metri cubi de la Șipot, din Munții Șureanu, versantul stâng al Streiului (vezi istoria descoperirilor de aici și cărțile deja scrise despre zonă începând de la https://sites.google.com/site/romanianatura22/home/carpatii-meridionali/sureanu/pestera-600-metri-cubi-de-la-sipot-in-muntii-sureanu).

„Azi ne-am intors din tura de la Șipot. Am avut o surpriză neplăcută când am ajuns acolo, duminica trecută a fost o ploaie foarte puternică pe zona Baru Mare, apa a  intrat pe galeria deschisă de la Peștera 600 metri cubi, a muiat tot sedimentul de pe planul înclinat, a alunecat astfel un volum mare de material în peșteră, a durat câteva ore până am scos totul afară, în cele din urmă am făcut scufundarea, colegul Neag Ionel a fost scafandrul, sifonul este larg, are multe formațiuni sub apă, semn că odată a fost dechis. A înaintat pe o lungime de 45 metri, cu o adâncime de maximum 6 m, unde s-a oprit, pare că sifonul urcă și ar debușa într-o sală mare, o să vedem tura viitoare.”

Toți cei care au luat parte la explorările de până acum în această peșteră au motiv de satisfacție în urma acestei noi explorări. (Ică Giurgiu).

Acum (sâmbătă 16 iunie 2018, seara) am revenit de la o nouă tură de scufundare în Peștera 600 metri cubi de la Șipot. Colegul nostru Neag Ionel a continuat explorarea sifonului. În zona intrării nu au mai fost surpări, cu toate că a plouat foarte mult în zonă. În sifon s-a mai înaintat 28 metri, cu o adâncime cuprinsă între 2-3 metri. Debitele mari ale apei au făcut ca vizibilitatea în sifon să fie redusă față de data trecută, acum era de sub 2 metri. Urmează să revenim cu butelii mai mari. Momentan sifonul are 70 metri lungime, cu o adâncime maximă de 6 metri, temperatura apei este de 6 grade.

Pe 7 iulie 2018 colegul nostru Neag Ionel a trecut sifonul din Peștera 600 metri cubi de la Șipot, 80 m lugime totală și -6 metri adâncime maximă. După sifon a mers aproape 200 m pe o galerie de mari dimesiuni, cu înălțimi de 15 m, foarte concretionată. Galeria este puternic ascendentă, o succesiune de cascade cu marmite la bază. Cea mai mare cascadă cățărată a fost de 4 m, iar oprirea s-a făcut la baza unei cascade de 7-8 m. Explorarea a fost făcută în solitar. Acum va începe de fapt treaba. Cărat echipament pentru escaladarea cascadelor care vor urma și ce o să mai fie... Filmul trecerii sifonului și explorării postsifon este la https://youtu.be/WnO7H13jtMg.

Septembrie 2018  am continuat la Peștera 600 mc, am catarat cascada, circa 12 m, dupa aceea se continua cu o galerie cu mici cascade si marmite adanci. Dupa care se orizontalizeaza galeria si ajunge intr-o sala de mari dimensiuni, care pare a fi formata pe un contact, probabil sisturi. În sala am oprit explorarea. Pana acum avem peste 500 m topografiati postsifon.   Tomus Raul Bogdan