Trovanți, minicanion, trasee la Dărmănești, la nord-vest de Suceava, în Podișul Sucevei

Vasile Bouaru, Radu Bouaru (Rădăuţi)

Satul Dărmăneşti se află la 13 km nord-vest de oraşul Suceava, pe drumul E85. După ce parcurgem însă 11,5 km, exact din vârful unui deal pe care îl traversează E85 se desprinde pe partea dreaptă în sensul de mers dinspre Suceava spre Dărmăneşti un drum de ţară care urcă spre zona numită Dealul Mare (foto 1). Pe acest drum de vom înscrie.

Am venit prin aceste locuri în mai multe anotimpuri însă în prima decadă a lui iulie 2017 le-am parcurs în totalitate. Înainte de a ne abate pe drumul de ţară zărim spre vest un deal ale cărui pante nordice sunt destul de mari iar în partea superioară are un întins platou. Este Dealul Costâna/ Dealul Mare, descris la (foto 2). Urcăm o pantă nu prea mare iar pe marginea drumului sunt maci pe porţiuni întinse (foto 3) dar şi alte splendide flori (foto 4).

De de la o curbă zărim în zare, spre sud, oraşul Suceava (foto 5). În dreapta noastră cum urcăm observăm o vale cu câteva alunecări de teren iar pe partea cealaltă două relee de telecomunicaţii (foto 6).

Traseul pe care îl vom urma ocoleşte exact această vale formată de un mic pârâu. Dealul pe care ne aflăm are o mică zonă de abrupt spre nord şi este excelent punct de belvedere. În trecut însă, tocmai din cauza poziţiei sale strategice, a avut rol însemnat în ambele războaie mondiale ale căror urme apar imediat. Zărim tranşee şi lăcaşuri de tragere imediat cum de apropiem de partea superioară a dealului (foto 7, 8). Chiar pe lângă drumeagul pe care îl urmăm se văd pretutindeni întinse şanţuri ale unor tranşee (foto 9).

Iată aceste tranşee vara (foto 10) şi iarna (foto 11). Iarna, când zăpada nu este prea mare, contrastul dat de albul zăpezii şi pământ face ca tranşeele să fie foarte vizibile (foto 12). Continuăm înaintarea şi ne apropiem de liziera unei păduri care coboară pe pantele abrupte dinspre nordul dealului. Trecem printr-o frumoasă porţiune cu ferigi (foto 13). Întâlnim o stână. Dacă ne apropiem de partea superioară a abruptului amintit, printr-un loc golaş vom zări satul Dărmăneşti. Iată-l în două anotimpuri (foto 14, 15).

Se poate ajunge în acest loc golaş dacă urcăm din satul Dărmăneşti (foto 16). Înainte de a sui o potecă foarte abruptă întâlnim câţiva trovanţi cu forme interesante (foto 17, 18).

Iată unul uriaş (foto 19). O mică plimbare pe sub zona de abrupt scoate în evidenţă şi alţi trovanţi (foto 20). Abruptul nu este foarte înalt, are pe alocuri 30-40 m, însă este spectaculos şi acum este împădurit pentru stabilizarea solului. Iarna am zărit o ciocănitoare neagră (foto 21).

Continuăm deplasarea pe platoul de pe deal. Zărim în continuare tranşee (foto 22, 23). Ne apropiem de liziera unei păduri întinse (foto 24).

Din vecinătatea ei ne abatem spre dreapta faţă de sensul de mers până aici. Zărim un alt drumeag care vine din vale, tot dinspre nord şi traversează dealul pe care suntem, spre sud, către satul Patrăuţi. În dreapta noastră zărim locul unui fost lac temporar (foto 25). Ne apropiem de acel loc marcat foarte bine de vegetaţia diferită faţă de cea de pe restul dealului (foto 26). Lacul are un diametru destul de mare iar la data la care am trecut pe acolo era mai mult o mlaştină.

Undeva printre ierburi, o şopârlă (foto 27). Depăşim lacul şi ajungem în partea superioară a unei văi pe lângă care vom coborî pe versantul ei stâng geografic (foto 28). Sunt alunecări de teren de aici. Ocolim mai întâi obârşia acestei văi şi găsim câteva tranşee (foto 29, 30).

Treptat ajungem pe partea cealaltă a văii (foto 31) şi ne apropiem de marginea ei. Iată o porţiune de abrupt rezultată în urma unor alunecări (foto 32). Coborâm câţiva metri spre firul acestei văi și găsim interesante aspecte geologice (foto 33). Solul a permis formarea trovanţilor (foto 34). Îi întâlnim sub diferite forme (foto 35, 36, 37).

Ne deplasăm cu atenţie pe o potecă care se strecoară anevoie pe sub maluri abrupte, spectaculoase (foto 38). Urmează o parte mai puţin abruptă, cu multă verdeaţă și de acolo zărim un imens arc de cerc natural, pe malul opus (foto 39). În faţa noastră urmează cea mai spectaculoasă porţiune de pe traseu (foto 40).

Suntem sub releele din imaginea 6. Aici natura a făcut risipă de imaginaţie (foto 41). Apar chiar stânci destul de mari (foto 42) şi formaţiuni asemănatoare „babelor” dar la scară mai mică (foto 43).

Printre aceste mici coloane (foto 44) zărim o vizuină (foto 45). Trovanţii sub formă de plăci continuă să ne uimească pe măsură ce ne deplasăm către vale (foto 46).

Toată porţiunea este atractivă geologic (foto 47). Găsim câteva stânci de mai mari dimensiuni (foto 48). Pe acestea şi-au făcut cuib câteva păsări, fiind protejate natural (foto 49).

Continuăm înaintarea iar porţiunea de abrupt începe să scadă în înălţime (foto 50). Ne îndreptăm spre micul pârâu care se zăreşte ceva mai jos de noi şi admirăm alunecarea de teren care este din ce în ce mai mică (foto 51).

Cu cât ne apropiem de pârâu cu atât vegetaţia este mai abundentă, florile arbuştilor ne încântă privirile (foto 52). Găsim un loc pe unde traversăm pârâul şi urcăm înapoi spre drumeagul de început de traseu. Prin ierburile de aici găsim garofiţe (foto 53).

Mai urcăm puţin şi ajungem din nou la drumeagul pe care am urcat pe dealul pe care l-am parcurs. De acolo, în câteva sute de metri, coborâm si ajungem la drumul E85.