Durada: 20 hores
Lloc de realitazació: ICE de la UAB, Casa Convalescència de l’Hospital de Sant Pau a Barcelona.
Calendari: del 26 al 30 de juny de 2017
Horari: de 16 a 20 hores (En totes les sessions hi haurà un descans entre les 17.30 i les 18.00).
Preu: Preu general: 80 € i preu estudiants UAB: 40€
PRESENTACIÓ
El treball en un determinat camp científic no sempre es veu relacionat amb la tasca que sobre el mateix àmbit es desenvolupa a l’aula. Per això ens preguntem si els nous enfocaments ens poden aportar visions, metodologies o estratègies que ens facilitin la tasca a l’aula. El curs pretén donar una resposta afirmativa a la qüestió, des del convenciment que la transferència o transposició no és una mera adaptació, sinó que sorgeix de la reflexió i el debat de totes les parts implicades en el procés.
OBJECTIUS
METODOLOGIA
El curs contempla diversos formats:
PROGRAMA
Dilluns 26
16.00 – "La temporalidad lingüística". Josep Maria Brucart (UAB).
18.00 – Taller: "La gramàtica dels textos literaris". Maria Lluïsa Hernanz-Anna Bartra (UAB).
Dimarts 27
16.00 – "Gramática y Discurso. Los conectores en la elaboración del discurso planificado". Estrella Montolío (UB).
18.00 – Taller: "GLUPS! Houston, tenemos una clase de lengua". Ángel Gallego (UAB) i Germán Cánovas (EIS, Sant Cugat del Vallès).
Dimecres 28
16.00 – "El paper de la norma i de la variació dialectal a secundària". Teresa Cabré (UAB).
18.00 – "La utilitat del llatí en l’ensenyament de la gramàtica". Jaume Mateu i Maria Ohannesian (UAB).
19.00 – "Nous models d’adquisició de segones llengües i ensenyament de l’anglès". Mireia Llinàs (UAB).
Dijous 29
16.00 – "El tractament del significat: més enllà del significat dels mots". M. Teresa Espinal (UAB).
18.00 – "La gramàtica comparada a l’aula: l’experiència de Cruïlla". Ares Llop, Anna Paradís i Anna Pineda (UAB- IKER/CNRS).
19.00 – "La pragmàtica i la lingüística". Xavier Villalba (UAB).
Divendres 30
16.00 – "La naturalización de la lengua cultivada en la enseñanza". Juan Carlos Moreno (UAM).
18.00 – Taula rodona: "Punts forts i punts febles en l’ensenyament de la llengua a secundària". Anna Bartra (UAB), Bernat Castro (UAB) i Jeroni Tutusaus (IES) per confirmar.
CERTIFICACIÓ
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.
A més de l'assistència al 80% de les hores de durada del curs, per tenir dret al certificat caldrà la valoració positiva del personal formador quant a l'aprofitament de l'activitat per part de cadascuna de les persones assistents.
Calendari: del 27 de juny a l'1 de juliol de 2016
Horari: de 16 a 20 hores
Durada: 20 hores
Lloc: Casa Convalescència de l’Hospital de Sant Pau (Sant Antoni Maria Claret, 171, Barcelona)
Preu: 65€ / 35€ els estudiants de graus i de màsters oficials de l'UAB.
PRESENTACIÓ
El curs presenta algunes possibilitats d’explotació didàctica del tractament de la gramàtica a l’aula de Secundària i Batxillerat. Alguns dels temes que s’hi tractaran són la relació entre la terminologia i l’anàlisi gramaticals, la influència mútua i la tensió entre la prescripció i la descripció gramaticals i la seva repercussió a l’aula; el tractament transversal de la gramàtica a les classes de les llengües maternes, les llengües clàssiques i les llengües estrangeres; el tractament de la gramàtica des de la gamificació; gramàtica i argumentació; l’ús eficient dels recursos en línia. Tots aquestes temes s’enfocaran des de la perspectiva del disseny curricular sobre el qual es farà un debat crític i prospectiu.
PROGRAMA
Dilluns 27
16.00 – La nova gramàtica de l’IEC. Manuel Pérez Saldanya (UV, IEC) i Gemma Rigau (CLT-UAB, IEC)
17.30 – 18.00 Pausa
18.00 – Explotant l'L1 per aprendre una L2: casos pràctics del català i de l’anglès. Susanna Padrosa (EOI Girona)
19.00 – Comentari de textos o anàlisi de textos? Un viatge d’anada i tornada de la gramàtica a l’estil . Anna Bartra (CLT-UAB)
Dimarts 28
16.00 – Estructura y significado en el análisis sintáctico. Cristina Sánchez (UCM)
17.30 – 18.00 Pausa
18.00 – Experiencias de gamificación en el aula de secundaria. Víctor González i Germán Cánovas (EIS, Sant Cugat del Vallès)
19.00 – El complement indirecte: un desconegut? Anna Pineda (IKER-CNRS- Baiona)
Dijous 30
16.00 – Auxiliars i perífrasis. M. Lluïsa Hernanz (CLT-UAB)
17.30 – 18.00 Pausa
18.00 – De lingua latina.Com es poden aprofitar els continguts de gramàtica llatina per a les classes de català i castellà. Jaume Mateu i Maria Ohannesian (CLT-UAB)
19.00 – Beneficis mutus del multilingüisme en l’aula de llengua.Exercici. Lluïsa Gràcia (UdG)
16.00 – Entre el règim verbal i la fraseologia: les concurrències lèxiques en català. Jordi Ginebra (URV)
17.30 – 18.00 Pausa
18.00 – L’ensenyament de la fonètica. Joaquim Llisterri (UAB)
19.00 – Algunos problemas del análisis sintáctico. Josep M. Brucart (CLT-UAB)
Divendres 1
16.00 – Las relaciones entre la gramática y el discurso. Teresa Rodríguez Ramalle (UCM)
17.00 – 18.00 Pausa
18.00 – Taula Rodona.
– Cap a un nou disseny curricular? Josep M. Brucart (moderador)
Coordinació: Anna Bartra, Departament de Filologia Catalana de la Universitat Autònoma de Barcelona / Centre de Lingüística Teòrica; Ángel J. Gallego, Departament de Filologia Espanyola de la Universitat Autònoma de Barcelona / Centre de Lingüística Teòrica; Jaume Mateu, Departament de Filologia Catalana de la Universitat Autònoma de Barcelona / Centre de Lingüística Teòrica.
Calendari: del 29 de juny al 3 de juliol de 2015
Horari: de 16 a 20 hores
Durada: 20 hores
Lloc: Casa Convalescència de l’Hospital de Sant Pau (Sant Antoni Maria Claret, 171, Barcelona)
Presentacions del curs ICE - CLT
– La evaluación de la gramática en la prueba de lengua y literatura castellanas de las PAU. Lourdes Aguilar (CLT/UAB, Coordinació PAU)
– Ejercicios de análisis sintáctico. Sus clases y su aprovechamiento didáctico. Ignacio Bosque (Real Academia Española / Universidad Complutense Madrid)
– Descobrint estructures a través de la traducció: una proposta d’explotació del multilingüisme a l’aula. Anna Bartra (CLT/UAB)
– Cursos d’actualització gramatical orientats al professorat. Laia Benito-Pericas (Didàctica Innovació Multimèdia – UAB) i Josep Maria Brucart (CLT/UAB).
– Curs d'actualització de gramàtica: relat d'una experiència. Josep Maria Brucart (CLT/UAB)
– Los papeles temáticos en Secundaria. Cuándo y cómo introducirlos. Ejemplos prácticos. Germán Cánovas (Europa International School)
– Propuesta de términos para el análisis morfológico y sintáctico. Edita Gutiérrez (Universidad Castilla-La Mancha) i Irene Gil (Universidad Complutense de Madrid / Centro de Estudios de la RAE)
– La lingüística en las aulas de Secundaria. Edita Gutiérrez (Universidad Castilla-La Mancha) i Irene Gil (Universidad Complutense de Madrid / Centro de Estudios de la RAE)
– La praxi de l’ensenyament de la gramàtica a la secundària: experiències i reflexions dels estudiants universitaris. Ares Llop (CLT/UAB) i Pablo Rico (CLT/UAB)
– L’avaluació de la gramàtica a la prova de llengua i literatura catalanes de les PAU. Mercè Lorente (Universitat Pompeu Fabra, Coordinació PAU)
– Gramàtica comparada a les classes de llatí. Una selecció de casos pràctics. Jaume Mateu (CLT/UAB)
L'objectiu d'aquest curs és proporcionar als assistents una actualització de coneixements en l'estudi de la gramàtica. Els continguts de les sessions tindran en compte aspectes rellevants per a: la docència a l'ensenyament secundari, el batxillerat i les escoles d'idiomes; els estudis de tipus contrastiu (comparació de les propietats del català i el castellà amb les de l'anglès, amb referències puntuals a altres llengües romàniques i germàniques) i la preparació de les proves de selectivitat.
Coordinació: Anna Bartra, Ángel J. Gallego i Jaume Mateu (CLT - UAB).
Calendari: del 30 de juny al 4 de juliol.
Horari: de 16 a 20 hores.
Durada: 20 hores.
Lloc: Casa de Convalescència de l'Hospital de Sant Pau (Sant Antoni Maria Claret, 171, Barcelona).
PROGRAMA
– La preparación de las pruebas de PAU de lengua castellana y literatura. Lourdes Aguilar (CLT/UAB)
– La comparació de llengües com a estratègia docent i d'anàlisi. Anna Bartra (CLT/UAB)
– Gramática, vocabulario y comprensión lectora. Laia Benito (Didàctica Innovació Multimèdia – UAB)
– Nociones básicas de gramática y su aplicación a la enseñanza. Josep Maria Brucart (CLT/UAB)
– El papel de la selectividad en la actualización de los contenidos gramaticales en secundaria. Germán Cánovas (Europa International School)
– Oració i discurs: Eines formals d'anàlisi gramatical. Ángel J. Gallego (CLT/UAB)
– Determinantes, adjetivos y cuantificadores. Edita Gutíerrez (Universidad Castilla-La Mancha)
– La terminología lingüística en las gramáticas del español ejemplario. Edita Gutiérrez (Universidad Castilla-La Mancha) i Ángel J. Gallego (CLT/UAB)
– Tipologia lingüística i construcció del discurs. Jaume Mateu (CLT/UAB)
– Gramática y enseñanza del español/catalán como L2. Francesc Roca (UdG)