Det finns en grupp av norrbybor som jobbar med att undersöka möjligheterna för att kunna muddra i viken och återställ ett djup i viken. Tanken är också att restaurera bryggor och sjöbodarna samt att göra viken mer tillgänglig för alla. Bakom projektet står Norrbyns Båthahmnsförening, Norrbyns Skifteslag, Norrbyns samfällighet .
8 juni 2026 – Alla sakägare (markägare och närmast boende) har informerats och vid ett annonserat möte den 27 maj på Träffpunkten informerades övriga bybor om hur arbetet förlöper. Arbetsgruppen har utfört provtagning och kartläggning av sedimenten i viken. Sedimentens sammansättning och fysikaliska egenskaper har analyserats. Resultaten av dessa undersökningar ser positiva ut då andelen sand och silt är relativt stor och andelen lera och sulfid relativt liten. Några sedimentprover har analyserats med avseende på eventuella miljöfarliga ämnen och även dessa resultat ser positiva ut för projektet. Provtagningarna har skett som ideellt arbete medan analyskostnaderna har täckts av bidrag från Umeå kommun. Närmast på tur står ett möte med Länsstyrelsen för ett så kallat undersökningssamråd där Länsstyrelsen kommer att meddela vilka undersökningar de anser behöver utföras som underlag till en tillståndsansökan.
15 augusti 2025 - Arbetsgruppen för Byvikenprojektet jobbar vidare. I början av sommaren lämnades en ansökan till Umeå kommun om medel till att färdigställa en visualisering av projektet och en projektbeskrivning. Vi beviljades de 35.000 kr som vi ansökte om. Ansökan lämnades in av Norrbyns Intresseförening då Norrbyns Båthamnsförening inte uppfyllde kraven för att vara en ”öppen förening för alla” och därför inte kunde söka pengarna från kommunen.
Närmast så väntar vi på att få den eller de första skisserna från de två arkitekterna från Arkitekthögskolan som lovat att hjälpa oss. Vi har mycket data på sedimenttjocklek och sedimenttyp som vi bearbetar. Kompletterande provtagning planerar vi att göra i slutet av sommaren/början av hösten.