Spanish Beginners

Friends, recreation and pastimes

Listenings

Activity 1 – tengo toda la tarde libre

Listen to the following conversation.

Ricardo Helen conversation.mp3

Questions

  1. What is the purpose of this conversation?
  2. Is the following statement true or false? Ricardo says he will be busy tonight.
  3. Where does Helen suggest they go?
  4. Describe Ricardo’s response to Helen’s suggestion, with evidence from the text.
  5. Is the following statement true or false? They arrange to meet at 7:00 pm.
  6. Ricardo and Helen arrange to meet:
    • a) across the road in front of the cinema.
    • b) at the entrance to the cinema.
    • c) at the corner shop near the cinema.

7. Reorganise the following statements into the correct order as you heard them in the conversation.

    • Helena llamó a Ricardo para invitarlo al cine.
    • Ricardo y Helena se encontrarán a las 6:30 de la tarde en la puerta del cine.
    • Helena y Ricardo irán al cine a ver la película ‘Volver’.
    • Ricardo no tiene nada que hacer esta tarde.
    • A Ricardo le parece una idea fantástica.

Offline activities

  1. Imagine you are Ricardo. Leave a note for your parents, in Spanish, explaining why you won’t be home for dinner tonight.
  2. With a partner, role-play a conversation in Spanish about making arrangements for a different outing. Use the language and structures you heard in the text as a guide.

Provide your answers to your teacher for review and feedback.

Activity 2 – en el restaurante

Listen to the following conversation.

Restaurant conversation.mp3

Question 1

Reorganise the following statements into the correct order as you heard them in the conversation. Maria está en el restaurante con su amigo.

  • Comerán un filete con puré y una tortilla de patatas.
  • En total son €17.
  • Y para beber una jarra de sangría bien fría.
  • Comerán de postre un flan y una ensalada de fruta.
  • El restaurante acepta solo dinero en efectivo.

Question 2

Complete this chart with relevant information about the meal (Word 54 kB). Then check your response (Word 54 kB).

Activity 3 – vamos al cine

Listen to the following announcement.

Cinema announcement.mp3

Question 1

Based on the information you heard, prepare a film chart for your school newsletter so that anyone can see what’s on at a glance. Download this chart to help you organise the details (Word 55 kB). Then check your information (Word 56 kB).

Question 2

Read the following statements about the movie review. Choose Verdadero if the statement is correct, or Falso if it is not correct.

  1. The most expensive tickets are for the movie featuring Fernando Jiménez.
    • Verdadero
    • Falso
  2. The latest session available is for the movie being shown at the Cine Plaza.
    • Verdadero
    • Falso
  3. The movie, 'Laboratorio' is the biography of a famous physician.
    • Verdadero
    • Falso
  4. If you are a fan of Penelope Cruz, the movie, 'Cartas Fatales' would probably interest you.
    • Verdadero
    • Falso
  5. Tomorrow's report will not be just about movies.
    • Verdadero
    • Falso

Offline activity

You know that your friend loves going to the movies. Send your friend an SMS in Spanish, or leave a voicemail, with all the details about one of the movies mentioned. Say why you should both go to see this movie together.

Provide your answer to your teacher for review and feedback.

Item 1

Listen to the audio:

friends_item1.mp3

Questions

  1. Which tickets does he buy? Explain why.
  2. How many bolivares does the man have to pay for the tickets?

Reading

Read the following text then answer the questions in English.

TECNOLOGÍA AL RESCATE

¿Quién diría que charler por internet podría salvar a alguien de un delito en casa?

Esta vez así le ocurrió el pasado lunes a una joven mejicana de Guadalajara, Ángela Murillo cuando se puso a chatear con una amiga en Buenos Aires.

En medio de una amena conversación por la red, Teresita, la amiga argentina vio algo sorprendente en la pantalla de la webcam que estaban usando para hacer más vivo el contacto. Fue entonces cuando vio en la pantalla a un tipo armado con una pistola, vestido de negro que surgía detrás de Ángela que estaba sentada tranquilamente frente a su ordenador conversando con ella. Evidentemente el hombre iba a atacar en cualquier momento a su amiga Ángela.

Entonces fue cuando Teresita pensó que debía actuar con rapidez, agarró el teléfono y llamó a otra amiga, Jimena, que vivía también en Guadalajara para que llamara a la policía y fuera en ayuda de su amiga Ángela.

Así fue como Jimena contactó de inmediato con la policía local que no tardó ni cinco minutos en llegar y rodear la casa de Ángela.

Después de algunas horas de negociación el asaltante se entregó a la policía.

Lo curioso de esta historia es que Jimena vivía sólo a dos cuadras de la casa de Ángela y las chicas no se conocían entre sí.

El jefe de policía Carlos Escobar comentó “esta es la primera vez que en esta comisaría se resuelve un caso a larga distancia con la colaboración de una persona de otro país, usando lo último en tecnología: la webcam, el internet y el teléfono”.

Questions

  1. Where were Angela and Teresita at the time of this incident? (2 marks)
  2. Explain how Teresita’s actions led to Angela’s rescue. (4 marks)
  3. What was unusual about the way this case was solved? (4 marks)