Thea

Dag 1

Efter att vi gått upp vid tre är vid på flyget till Amsterdam kl 6 och får ett bananbröd på flyget till frukost. Den smakade okej, men konsistensen va som en klump.

Sedan gick vi på flyget från Amsterdam till Paris och där fick vi något som tydligen ska vara madeleinkaka

Vi landade strax efter 10.30, men 12.30 hade vi lyckats ta oss till flygplatsens McDonalds. Men det var värt väntan med tanke på att allt serverades i äkta plast och därmed va lite lyxigare och mer exklusiv än Sveriges McDonalds.

Efter det skämde vi ut oss genom att försöka tåg med alla väskor när vi själva knappt fick plats, men efter några timmar kom vi till våra familjer och jag fick pizza med potatis på. Jag har dessvärre råkat säga att jag gillar ost i någon konversation även fast jag starkt avskyr det, så när dem ställde fram en osttallrik vågade jag inte göra något annat än att trycka i mig getost.

Dag 2

Jag vaknade 5.30 och åt yoghurt. Det smakade ingenting.

Vi började kl 8 med information om Chartres, om skolan och fick lära oss lite om EU tills kl 9 då vi fick fika i from av croissanter.

Efter att vi fick diskutera politik så fick vi lunch, vilket var en upplevelse, speciellt salladen som innehöll något oidentifierat vitt. Pommestallriken med fisk var ganska god, när man tog bort fisken.

Efter lunchen kom en politiker och informerade om politik i europa (tror jag, hon kunde inte engelska och vi fick knappt hälften översatt till engelska). När vi slutade gick vi runt lite i centrala Chartres tills bussen kom. Till kvällsmat fick jag Raclette, klassisk fransk mat. Jag tänkte fotografera charken och ostsmältningsprocessen, men jag hade mobilen på rummet och vågade inte gå ifrån för att hämta den. Hur som hälst så smälter man osten vid bordet och häller det på potatis och massa olika sorters skinka.

Dag 3

Efter en ytterligare extremt välbehövlig natt så åt jag frukost, ett rostbröd vitare än snö med nutella. Väldigt nyttigt och näringsrikt alltså.

Vi kom till skolan och fick presenterat för oss vad EU är och hur det fungerar och fick sedan köra ett rollspel. Under rollspelet fick vi återigen fika, den här gången en liten baguette med sylt. Det hade en svag smak av papper, men det var riktigt gott.

Lunchen var även denna dag speciell. Det serverades pasta med något slagskött och någon röra med grönsaker (tror och hoppas jag). Riktigt god efterrätt var det däremot då man kunde välja mellan en frans äppelpaj och bär.

Efter lunchen gick vi till katedralen där vi blev guidade om den enorma byggnadens historia och betydelse. Efter det fick vi även i grupper upptäcka mer av staden. Promenaden avslutades på ett café där vi kunde sitta ute och äta crêpes. Jättegoda, men dem kunde varigt större, vi var lite desperata efter lunchen.

Kvällsmaten serverades vid 21 idag igen, villket känns som mitt i natten när man är så trött och vill sova kl 19. Idag blev det inte lika festlig mat, men baguetten är fortfarande på bordet. Det är förövrigt baguetter överallt, folk går i stan bärandes på en baguette och i skolans matsal finns det en specifik säck till att slänga överblivet bröd i.

Dag 4

Idag började jag dagen med samma röstbröd med nutella, vilket är gott men inte mättande alls. Som tur var fick vi efter att ha diskuterat politik i grupper ännu en baguette med jordgubbssylt. Jag har redan ätit mer bröd på resan än vad jag gör på en månad i Sverige.

Vi slutade kl 12 idag, alltså fick vi ingen spännande lunch i skolan utan vi åt hemma. Till lunch fick jag därför serverat crêpes med potatis, ost och skinka. Även detta hade  en svag smak av papper, men det var gott. Dessvärre hann jag bara äta en eftersom vi var tvungna att åka till tåget för att åka till Versailles.

I mer eller mindre extrem hunger gick vi runt på Versailles slott i ett par timmar innan vi satte oss på ett café bredvid och drack iste. 20 € kostade isteet med sittplats, men vi behövde bara betala för drickan eftersom vi var turister, vilket var lättande för jag hade inte lust att betala mer än 200 kr för det glaset.

Efter att ha kommit hem från Versailles och jag fått duscha (vilket är en fröjd dessa dagar) så fick jag middag. Ikväll blev det lax med potatis stekt i en krydda från södra Frankrike som jag inte har en aning om vad dem sa den hette. Det var jättegott och efteråt serverades återigen osten.

Dag 5

Även denna morgon inleddes med bröd med nutella, men det gjorde inget eftersom vi fick croissant idag, inte baguette, till fika. Det var välbehövligt och resulterade i ca tre st. Om jag hade vetat vilken mat vi skulle få så skulle jag behövt betydligt fler.

Efter att vi fått arbeta i grupper med ett projekt om att få ungdomar intresserade och involverade i politik så fick vi lunch. Det serverades något gult panerat, ingen aning vad det var. Till det serverades baguette (självfallet) och någon efterrätt med sylt på, det smakade äppelmos och var jättegott. Till åt jag även en apelsin, som jag försökte äta med gaffel vilket var ett stort misstag.

Efter lunchen åkte vi och gjorde Macarons med hjälp av en kock. Det var en komplicerad procedur, man skulle röra om smeten på ett franskt sätt och det var extremt viktigt att allt gjordes till perfektion. Annars var det ganska enkelt. Jag och Lotta gjorde lila macarons.

Efter det spelade alla vi svenskar minigolf i en jättefin park. Det var jättetrevligt och jag hade riktigt kul, det var varmt ute också. Sen åkte jag buss med min fransman, Eléanor, och åt middag. Hennes morföräldrar åt middag med oss, men dem kunde ingen engelska. Det serveades någon fisk med pasta, inga grönsaker, bara baguette till. Precis som varje kvväll kom osttallriken och yoghurtt med fukt fram till efterrätt.

Dag 6

Efter att jag hade ätit mitt mjöl med nutella så åkte vi buss till bussen som skulle ta oss till Paris. Där gick vi upp i Eiffeltornet, vilket var jättecoolt  speciellt eftersom det var så fint väder. När vi tagit oss ner igen så gick vi till närmsta park och åt picknick. Jag hade fått en macka bestående av samma gamla bröd och lite chips. Inte jättemättande, MEN  eftersom vi satt på marken så kunde jag sitta på aluminiumfolien!

Vi gick i hela Paris: Triumfbågen, Champs Elysées och Lovren och åkte båt och mer. Det var extremt varmt och soligt så vi var väldigt trötta och hungriga på kvällen. Dessvärre fick vi springa till hostellet för att hinna till kvällsmaten. Restaurangen var i en källare och serverade en iprincip tom buffé.

Pommen var  jättegod, men grönsaksbalndningen var nåt av det vidrigaste jag ätit. Kycklingen vågade jag inte äta. Jag hade inte höga förväntningar på maten, men jag hoppades iallafall att det skulle va ätbart. Men som sagt, pommen var jättegod!

När vi fick rummen möttes vi av nya upplevelser, vi alla ville ducha oh som tur var fanns det dusch i rummetl. Det hade varit trevligt med en dörr till badrummet dock. Tyvärr va toaletterna placerade ute i korridoren, varav den ena inte kunnde spola eller hade ett lås. Men annars fungersde dem. Generellt var rummet okej, förutom det orangea golvet occh röda gardinerna. Sängarna var bekväma och fräscha, tills vi skulle enligt instruktioner lägga sängkläderna på golvet bredvid och fick upptäcka oönskade färger på täcket.

Frukosten åt vi vid 8 och den var bättre än middagen. Mycket choklad i olika former, lite för mycket för min smak. Och något vi tror är äppelmos till. Jag blev iallafall mer mätt än tidigare dagar.

Efter det gick vi runt på stan, shoppade lite, men försökte mäst hitta runt. Det var soligt och 26 grader så solkräm och vatten behövde man ha. Till luncch letade vi upp en restaurang, det tog ett tag, men resultatet var vvärt det. Det var jättegott och skänt med en paus från solen.

Efter maten skyndade vi oss tillbaka till hostellet, hämtade våra väskor och åkte tunnelbana till flygplatsen.

När vi kom till Amsterdam gick vi direkt till Burger King och åt behövlig kvällsmat. Det var trångt, varmt och vi var trötta men vi hade inte ätit på flera timmar.

På grund av förseningar så fick vi vänta på nästa flyg i nästan 3 timmar. Det var inte jättekul och klockan var mycket, men lite efter 22 fick vi gå på flyget. Där fick vi också en macka med någon röra i  som vi inte vet vad det består av, förmodligen ägg och lök. Den var spännande.

Kl 00 hade vi landat och väntade på våra väskor. Det tog ett tag. Vid 2.30 fick jag äntligen sova. Det kändes som jag inte sovit på hela veckan.

Dag 7