Niklas

Dag 1

Dag ett var en väldigt lång dag som började redan kl 3 på morgonen då jag gick upp för att ta bilresan till Linköping.  Kl 6 satte vi oss på planet och började resan till Amsterdam flygplanet var ganska litet då det bara hade 64 platser. När vi landade i Amsterdam så var min första prioritering att köpa en magnet då jag lovade mamma att köpa en.  Efter det så gick jag till våran gate och in på planet. Jag somnade så fort jag satte mig på planet och vaknade sedan till vid landningen i Paris.

På flygplatsen var många hungriga så vi gick till McDonalds. Efter det så köpte Monika biljetter till metro som skulle ta oss till tågstationen men det var lite strul då biljetterna som vi köpte inte fungerade hela vägen men det löste sig ändå. Sedan på tåg stationen så missade vi det tåget vi skulle tagit i förstahand då det var svårt att köpa biljetter och när vi väl köpte biljetter så fungerade inte många av biljetterna.

När vi äntligen kom till Chartres så väntade min värdfamilj  redan där för att hämta upp mig. De bor utanför staden så bilresan tog cirka 25 minuter och när vi kom fram så visade de runt i huset de visade vart mitt rum är och sa till mig att de ska äta men jag var så trött att jag inte ens orkade äta men åt ändå. Efter maten skulle jag gå och lägga mig men  familjens katt störde mig hela tiden och ville att jag ska klappa henne.

Familjens katt (Chanel)

Dag 2

Första dagen i skolan började redan klockan 5:30 för mig då jag behövde hinna till bussen som går ganska tidigt och det är cirka 10 minuters promenad till busshållplatsen. Bussresan tog cirka 30 minuter.  Vid skolans ingång kollade de in i våra väskor för att kolla ifall vi inte hade något farligt med oss.

Skoldagen

På skolan fick vi först lyssna på två presentationer första var om det franska skolsystemet och den andra var om staden Chartres.  Alla  fick sedan en liten tour på skolan där de visade de viktigaste platserna på skolan. Vi fick även lite fika men för mig var mer som en frukost. Därefter fick vi lite frågor om politik som vi skulle diskutera om i grupper.  Efter det så var det lunch vi gick till matsalen lite tidigare då fransmännen sa att det brukar vara kaos och så var det men vi svenskar fick gå först.  Maten i sig var ok jag tog en hamburgare och sedan i efterhand insåg att brödet var hård men att den ändå var ok.  Efter lunchen kom en politiker till skolan men det var väldigt svårt och förstå då hon pratade bara franska och översättningarna var ganska röriga så det var lite svårt att förstå.

Bild från skolan

På lunchrasten så spelade vi kort på bordet till höger

Bild på ett träd

Nästan alla träd på skolan har redan blommor på sig som på bilden

Efter skolan

Efter skolan så åkte jag och min värd först till en affär och sedan hem.  Hemma så låg jag i sängen i någon timme och sedan var det mat vid kl 20:30  till middag var det fisk med ris och någon fransk sås. Det var väldigt trevligt vid maten då vi pratade med varandra om lite olika saker såsom fransk mat och om fotboll.  Efter maten fick jag också kaffe och en liten kaka som efterrätt så maten håll på till cirka 23.

Dag 3

Skoldagen

Dagen startade med en presentation om EU som våra lärare har gjort och efter det så fick vi dela in oss i par med våra värdar för att ha ett litet rollspel där vi representerade länder i EU parlamentet. Det var väldigt likt vårt FN-rollspel som vi hade på skolan. Vår resolution vi röstade om gick inte igenom då vi saknade bara ett eller två länder att rösta för.

Efter skolan

Efter det så var det dags för lunch och jag valde kyckling med pommes och enligt mig så var den god. Planen efter lunch var sedan att se katedralen i Chartres vid 14 och vi svenskar bestämde oss att gå lite tidigare för att se staden.  I katedralen så var jag i Corinnes (en av franska lärarna) grupp så hon visade oss runt i katedralen. Efter katedral besöket så fick vi gå runt i staden och ta bilder på några av Chartres kända platser och som ett bra avslut så gick jag, Elis, Johanna och våra franska värdar till ett café.

Dag 4

Skolan

Den här dagen var kortare då den bara var till 12.00. Vi började dagen med en konstig lek och sedan fick vi jobba med en presentation om partier i EU parlamentet Svenskarna gjorde svenska partier och fransmännen franska. Det kändes mycket konstigt att ha ett dator klassrum som svensk där alla elever på gymnasiet har en egen Chromebook. Datorerna var väldigt tröga och tangent bordet var helt annorlunda så det var jobbigt att skriva på det. Ett annat problem som jag hade var att fransmännen använder en sökmotor som är bara på franska (Qwant) som gjorde det lite jobbigt att hitta information om SD som var mitt parti att göra research på. Sedan var det dags för presentation vi svenskar  började med vår presentation och sedan gjorde fransmännen samma sak. Efter presentationen så fick vi sedan i uppgift att försöka komma på ideér på hur man kan motivera unga att rösta men vi hann bara börja då vi skulle fortsätta dagen efter.

Efter skolan

Efter skolan så gick jag och Romain till Carrefour då jag ville köpa lite presenter till mina föräldrar såsom god fransk ost och choklad. Vi åkte sedan hem med bussen för första gången och när vi kom hem så var jag väldigt trött och somna på direkten. Jag gick sedan upp vid typ klockan 17 då jag gick ner och pratade lite med Romain och hans pappa om fotbolls matchen vi skulle sedan ikväll se på. Vi åt sedan vid 20 tiden för att hinna äta klart innan 21 då matchen började. Det var mitt favoritlag Barcelona som körde mot Psg som är ett lag från Paris. Barcelona vann 3-2.

Dag 5

På skolan

Vi skrev ett brev till de franska politikerna hur man kan på ett bättre sätt engagera ungdomar till att rösta i val då flera väljer att inte göra. Vi hade även en liten diskussion med fransmännen hur man använder källor då de tyckte att den bästa källan är det läraren säger som vi svenskar skulle definitivt fått F på ifall vi skulle gjort så. Vår metod att lösa problemet var att bjuda in politiker från alla stora partier till skolan där eleverna skulle kunna få möjlighet att ställa frågor och prata med de.

Efter lunch

Efter lunchen så bakade vi macarons i ett bageri utanför staden.  Jag och Elis hamnade i samma grupp och vi valde att göra rosa macarons med olika fyllningar och det gick väldigt bra. Efter denna baktid så åkte vi till skolan och eftersom Romain hade fortfarande skoltid så bestämde vi svenskar att gå till Little venice parken i Chartres där de flesta spela minigolf. Efter det så gick vi till ett konst museum vid katedralen jag som inte direkt förstår konst tyckte att att det var okej och gå dit men inget speciellt.

Hemma

Efter att jag kom hem och skulle packa ut väskan så insåg jag att macarons som vi gjorde klarade inte av resan i min väska då de blev väldigt platta. Då det var min sista så gjorde Romains mamma special mat som hon sa att hon gör bara när det finns gäster och det var väldigt gott. Hon gav mig också lite presenter såsom en burk med karamel eller ett fransk chokladbröd.

Dag 6

Resan till Paris

Morgonen började med en sovmorgon till 6.20 då jag gick upp jag fick sedan min lunch och skjuts till skolan då min vanliga skolbuss skulle komma lite försent.  Jag sa hejdå till Romains mamma gick till resten av gruppen som redan väntade. Vi åkte sedan med buss till Paris och vår första station var Eiffeltornet.

Fram till lunch

Det första vi fick se var Eiffeltornet det var väldigt många som försökte sälja olagliga kopier av Eiffeltornet men jag blev varnad redan innan att inte köpa från de.  De franskalärarna köpte biljetter till oss som gällde helan vägen upp till den tredje våningen. Men innan vi kom till hissen så fick vi gå upp för trappor hela vägen upp till andra våningen.  Men det var värt att ta sig dit för att tredje våningens utsikt var fantastisk.

Sedan när alla var nere så började vi gå mot nästa plats som vi skulle till men först var det dags för lunch . Vi svenskar satte oss alla i en park där vi alla tillsammans åt det våra värdfamiljer packade åt oss.

Efter lunch

Vi fortsatte vårt Paris besök genom att främst gå. Vi gick till trumfbågen efter det så fick vi lite egentid men att vi skulle samlas vid Roosevelt metrostationen.  Därefter så tog vi metron mot Louvren där vi såg Mona Lisa och andra konstverk. Sedan fick vi egentid igen där vi köpte glass och sedan var det dags för båttur där vi fick se Eiffeltornet och lilla statue of liberty. Sedan fick vi åka buss ungefär där vårt hostel var rummet var okej men det saknades en bra ventilation.

Dag 7

Sista dagen

Sjunde dagen var den sista dagen i Frankrike jag vaknade upp i vårt boende i Paris  efter det tog jag en snabb dusch och sedan gick för att äta frukost. Direkt efter frukosten gick vi och hämta vårt bagage och kort för att lämna in de och gå på en sista promenad i Paris. Vi var vi Notre damm katedralen och vid Louvren där vi gick igenom en stor park i närheten.  Efter det så träffade vi upp en annan grupp av svenskar som vi åt med på en brittisk pub/restaurang där jag åt burgare. Efter det insåg vi att vi hade ca 50 minuters promenad till hotellet  och hade då bråttom. Vid gick i ett väldigt snabbt tempo och kom i tid. Från hotellet så gick vi alla tillsammans till metron som skulle ta oss till flygplatsen. Flyget till Amsterdam tog inte så lång tid men på Amsterdam var vi och väntade länge då planet var väldigt sent eftersom en av personalen blev sjuk det gjorde att vi landade i Sverige en dag efter.