Casper

Dag 1

Vi har spenderat nästan hela dagen med att resa vilket var mycket tungt. När detta skrivs så har jag relativt nyligen kommit hem till familjen jag ska bo hos under veckan. Jag fick ett väldigt varmt välkommnande, familjen är väldigt trevlig och det visar på att det kommer bli en underbar vecka!

Dag 2

Vaknade efter en god nattsömn, åt frukost och så åkte vi till skolan. Vi visades runt på skolan av eleverna och sedan spenderade vi skoldagen med att prata om EUs politik. Efter skolan gick vi ner till den centrala delen av Chartres och såg oss omkring lite grann. När jag och Tristan var hemma så åt vi middag med hans familj och efter det så blev jag introducerad till ett nytt kortspel. Jag förlorade stenhårt... Men kul var det!

Dag 3

Det var en ganska seg morgon men jag piggnade till när jag kom till skolan. I skolan pratade vi om hur det politiska systemet fungerade och rollspelade även hur en förhandlingsprocess inom EU såg ut när nya regler skapades. Efter skolan promenerade vi ner till den stora katedralen, den var väldigt mäktig. Därefter var vi lite här och där i staden och bara umgicks. När vi kom hem så var det lassange och sedan spelade vi det där kortspelet igen. Denna gång kom jag 2a, ännu mer kul!

Dag 4

Det var en helt vanlig morgon förutom att det var extremt kallt. I skolan låg fokuset på ländernas egna partier i EU-parlamentet. Vi gjorde presentationer om partierna och sedan diskuterades likheter och skillnader. Vi fick sluta tidigt så vi åt lunch på en resturang där jag beställde en hamburgare med svart bröd, den var riktigt fin. Vi var sedan och åkte skridskor vilket inte är min favoritaktivitet, men jag ramlade inte en ända gång så jag är stolt. Under kvällen åkte jag, Tristan och hans familj ner till en resturang och åt creps. Toppkvalitet på maten här!

Dag 5

Under skoldagen kom vi upp med idéer på hur man fick den yngre generationen att bli mer intresserade av politik. Detta presenterades framför klassen och det fanns många intressanta förslag. Efter skolan åkte vi iväg för att göra makarons, det var väldigt kul att baka. Hur de smakar har jag ingen aning om eftersom att man skulle vänta ett dygn med att äta de.  Efter makaronsen drog vi ner till en park och körde minigolf. På minigolfen fick jag mitt läge att skina, jag krossade alla och gjorde typ hole in one på alla hål (i mina drömmar). Efter minigolfen mötte jag upp Tristan och vi åkte hem. Till middag var det någon form av pastagratäng som var extremt god men det var även lite vemodigt eftersom det var min sista kväll där. Under kvällen fick jag sedan en gåva från familjen. Det var ett Skyjo (kortspelet vi kört vissa kvällar). Det gjorde mig riktigt glad!

Dag 6

Vi vaknade tidigt för att vi skulle åka till Paris. Det var också då vi sade hejdå till familjerna vi bott hos under veckan, jag kommer sakna dem. Vi hoppa på en buss och började med att stanna vid eiffel tornet. Vi fick åka upp till toppen vilket var riktigt fränt. Vi var även i Louvren och såg Mona-Lisa och andra tavlor och statyer. Sedan hoppade vi på en stor båt och fick se staden från floden. Runt kl 20:00 sade vi hejdå till den franska klassen vi spenderat veckan hos och begav oss mot vandrarhemmet. Där fanns det tråkig mat och ett helt okej rum att sova i. Dagen bestod av många promenader men den var kul!

Dag 7

Vi vaknade och rummet var supervarmt men vi var snabba ner till frukosten, den var helt okej. Efter frukosten packade vi och gav oss ut på en promenad. Vi såg nottre dame och någon stor park. Promenaden varade i typ 4 timmar och sedan åt vi hamburgare på någon brittisk bar. Resten av dagen har gått åt till att resa hem  mot Sverige. Just nu när jag skriver detta är flyget 45 minuter försenat men vi ska snart få gå på. KUL..!