Matilda

Dag 1

En lång resdag milt sagt. Klockan ringde 02:45 imorse och sen har vi varit på resande fot i stort sätt hela dagen.  Pappa körde mig och Agnes till flygplatsen där vi mötte resten av gänget för att ta oss från Linköping till Amsterdam och sedan vidare till Paris. Flygningen gick fint, även om jag hade önskat lite mer sömn, och tiden förderevs genom läsning i en ny bok. Väl framme med flyget i Paris var det först lite mat för att sedan leta reda på tågbiljetter och rätt tåg (lättare sagt än gjort visade det sig) tiden går dock snabbare när man kan kolla på Dolphins som slår Köping på bortaplan och går till semifinal! ;).

Efter två tågresor och lite metro var vi framme i Chartres och jag blev upphämtad av Margaux och hennes familj. De  verkar vara supertrevliga och visade mig runt när vi kom "hem". Jag har fått ett eget litet rum där det känns som att jag ska trivas. Huset ligger en bit utanför Chartres på "landet" (mer som ett litet samhälle omringat av fält) och här är det vanligt med höga murar eller buskar runt tomten och en hög grind.

Efter lite uppackning och vila på rummet var det dags för en fransk söndagsmiddag. Först satt vi i soffan en stund och snacksade på lite nötter, melon och iste medan vi pratade och lärde känna varandra lite innan det var dags att äta. Vi började med en liten förrätt som bestod av (om jag förstod det rätt säsongen första) räddiskor med smör och/ eller bröd. Till huvudrätt blev det ris och lax med apelsinsås (fransmän har inte riktigt samma syn på vad en sås är som vi svenskar). Sedan ställde de fram lite ostar och vad jag tror var yoghurt innan vi avslutade med lite annanas och jordgubbar (inte lika goda som svenska).

Efter middagen tog jag en dusch och gjorde mig redo för att gå och lägga mig. Imorgon går bussen mot stan 06:50 så nu är det tack och god natt (ca 21:30)!

Dag 2

Dagens lunch bestog av hamburgade och pomme (serverades för svenskarnas skull), lite sallad, en grapefrukt (eller blodapelsin, pamplemousse som det heter på franska). Till detta fick man väla tillbehör, då blev det en liten ost (smaka som gouda) och en typ vanilj pudding. Efter lunch hade vi en längre rast. Vi spelade lite kort på en bänk ute i solen innan det var dags för en lång föreläsning/ presentation av en politiker som varit delaktig i EU.

Första natten i Chartres avklarad! Jag har sovit ganska bra, klockan ringde 05:40 och jag var fört upp i morse. :) Bussresan som skulle ta 20 minuter blev 40 min (de får jobba på tidsuppfattning). När vi kom fram till skolan Lycee Fulbert träffade jag de andra svenskarna i ett rum där eleverna hänger på rasterna. Vi pratade lite om hur vi har haft det under kvällen igår och natten innan det var dags att bege sig mot klassrumet. Dagen började med lite ice breakers och två presentationer. Den första handlade om staden Chartres (de är tydligen också ganska bra på basket ;)) och den andra förklarade det franska skolsystemen (som verkar lite krongligt). Sedan fick vi en gudad tour av skolan tillsamans med några av de franska eleverna. På turen fick vi syn på dessa fantastiska träden utanför skolans kapell. När vi kom tillbaka till klassruemt var det såklart dags för lite fika, det käkades croissant och pain un chocolat och dracks lite välbehövligt kaffe.

Skoldagen avklarad och jag och Margaux tog bussen tillbaka "hem". Vi fick vänta en stund och det tog ca 30-40 minuter att åka men sista biten bjöd på riktigt fin natur med massor av fina gula rapsfält och "stenhus" som fick mig att tänka på någon brittisk krimserie?! Nu tar jag det mest lugnt på mitt rum och tänkte fortsätta min läsning  innan det är dags för lite middag, dusch och SÖMN! Jag kanske borde leta upp någon bra brittisk krimserie att kolla på när det finns tid att fördriva!!

Dag 3

Efter besöket i Notre-Dame de Chartres delade vi in oss i lag för att tillsamans upptäcka stan. Vi skulle ta bild vid några utvalda platser och skicka till en av de franska lärarna. Här är en bild på oss (lag 2) till höger om mig är min värd Margaux. När vi hade slutfört alla uppdrag gick vi till bussen och tog oss hem. Vi var "hemma" strax efter 17 och sedan dess har jag kollat lite på en ny serie. (En brittisk krimserie som heter Bodyguard och handlar om en kille som skyddar en engelsk politiker som lever under hot när englad hotas av terrorism).

En något lugnare dag idag! Vi började på skolan straxt efter 8 med lite morgongympa och sedan en presentation om EU, efter det var det presentation av dagens uppgift som var ett rollspel. Innan vi drog igång rollspelet var det lite "fika" som idag bestod av bröd, sylt och kaffe.  Rollspelet handlade om choklad och hurvida man ska få kalla ckoklad gjord på mangosmör eller annat vegetabiliskt fett (istället för kakaosmör) för just choklad.  Sedan var det dags för lunch och huvudrätten var pasta med ratatouille. Jag lyckades dock ta kyckling istället men den var ganska god. Utöver det blev det lite coleslaw, bröd, en ost och en fransk äppelpaj.

Skoldagen avslutades efter lunch och det var dags att gå mot centrala Chartres för att kolla in katedralen. Vi fick en guidad tour och jag kan fortfarande inte släppa hur de kunde bygga så stora byggnader utan modern teknik..... Här kommer lite bilder på katedralen, den första är ca 10 min därifrån, den syns nästan från alla stadens hörn.

Påväg till katedralen tog vi en promenad i stan och hittade bland annat denna å som de kallar för lilla Venedig eller petit Venice. Så härligt att se våren och alla fina tulpaner!!

Här är några random saker jag har tänkt på under bussresan till skolan:

Nu ska jag fortsätta kolla på serien till middagen, imorgon slutar skolan tidigt (runt 12, tydligen varje onsdag för fransmännen, lillördag?!) och då ska vi utforska shoppingutbudet i Chartres! À plus tard!

Dag 4

Gårdagen avslutades med en middag bestående av lassange med spenat och getost, riktigt gott! Det ska defenitivt testas hemma!! Efter middagen bjuds det alltid på dessert och igår även lite svenskt godis. Kexchokladen uppskattades starkt och även mycket av lösgodiset. Det märks att vi börjar komma in i "vardagen" lite nu, både i skolan och "hemma".  Vi pratade och skrattade en hel del under kvällen. Svåra ord skulle uttalas och böcker förklaras på knackig engelska med hjälp av Google. Saltlakrits är inte franskarnas favorit har jag konstaterat, mer för mig! Middagen följdes i vanlig ordning av dusch och ett samtal hem innan det var dags att sova.

Idag jobbade vi lite med svenka respektive franska partier och fick testa på ett av skolans datarum. Min dator ville inte samarbeta men tack och lov för att vi svenskar får egna datorer i skolan! Här är en bild på Agnes som traglar på med det franska skrivbordet (som inte är likadant som det svenska eller engelska).

Efter lite shopping i (vad jag antar är) centrala Chartres tog vi oss vidare till ett stort köpcentrum. Där fikade vi på pain au chocolat och iste och kollade lite i några få butiker. Jag fick frågan om jag viste vad H&M var och jag förklarade att det var ett svenskt företag. Runt 18 hämtade Margaux pappa oss utanför köpcentret och när vi kom hem duschade jag för att sedan börja skriva på bloggen. Till middag åt vi hemmagjord pizza som var väldigt god, en med getost och skinka och en med fyra olika ostar. Efteråt pratade jag i telefon en stund och efter det kom Margaux och hennes mamma och frågade om jag ville göra något ihop. Vi spelade lite brädspel samtidigt som vi hade en film i bakgrunden och drack lite te. Technical difficulties stoppar mig från att lägga in fler bilder från dagen så jag tar det som ett tecken att avsluta för idag! Bonne nuit!! Zzz.

En liten uppdatering om min tankelista på bussen:

Idag bestod fikat återigen av frallor med sylt (och idag smör) med lite varm choklad. Efter fikat jobbade vi på med presentationer och lite brainstorm.

Som sagt slutar franskarna tidigt på onsdagar så skoldagen avslutades klockan 12 och då begav jag, Agnes och Adam oss mot stan tillsamans med våra fransmän (Agnes och Adam delar fransman) för att äta lunch och shoppa.

Till lunch blev det sushi som var riktigt god! En skillnad som vi uppräckte var att sojan här är mycket sötare än i Sverige. Det var gott det med men vi saknade sältan lite. Wasabi fick lösa situationen!! Sen var det dags för lite shopping. Vi var bland annat inne i en fransk godisbutik där vi hittade några godbitar som vi kände igen. Jämfört med en svensk godisbutik eller en vanlig matbutik var utbudet ganska litet men självklart plockade vi en varsin liten påse!

Dag 5

Efter lunch var det dags att ta oss vidare för att baka de efterlängtade macaronsen. Jag och Agnes valde att göra våra bakverk orangea och smaksatte med vanilj, praline och pistage. Efter bakningen åkte vi tillbaka till skolan och tog en liten promenad i stan innan Margaux slutade skolan kl 18 :).  Hittade en fin park och tog lite fina bilder!

När vi kom "hem" började jag packa direkt för att ha så mycket som möjligt klart inför imorgon. Bussen går 07:30 och vi åker från Margaux 06:50. När packningen var någorlunda klar var det lite "häng" före middagen. Vi åt lite nötter och snacks för att avsluta min vecka här. Till middag åt vi Creps med ost, skinka och champinjoner med en tomat och mozzarella sallad. Riktigt gott, 10 poäng!! Idag pratade vi bland annat om svenska vs franska högtider, kändisar och skillnader mellan länderna. Mycket skratt och antagligen en hel del missförstånd. Nu är packningen i stort sätt klar och jag ska duscha och gå och lägga mig. Veckan här i Chartres har gått riktigt fort och det känns nästan lite konstigt att inatt är sista natten. Men nu är jag svintrött, Bonne nuit!!

Torsdag! Idag möttes vi av en väldigt fin soluppgång påväg till bussen. Dagens arbete bestod av att hitta på ideer för att intresera yngre i politik. Min grupp gjorde olika posters för att exempelvis visa vad politik kan göra för samhället. Den sista skollunchen bestog av potatismos och vad jag tror var fisk?! Till detta fick vi som vanligt lite bröd, ost (som luktade ... illa...) och någon form av äppelkaka som var väldigt god.

Dagens tankar:

Dag 6

Upptäcksfärden fortsatte och vi tog oss från parken vidare via metro till Triumfbågen som var väldigt häftig.  Därefter var det lite fri lek en stund vid Champs elysees. Vi strosade längst den långa gatan vid alla kända butiker på jakt efter glass, men tyvärr utan lycka. Efter ungefär en timme var det återsamling vid en ny metrostation och en del tid gick åt att hitta stationen. Som tur var har parisarna koll och vi hittade rätt (innan alla lärare och resten av gruppen).

Paris! Näst sista dagen på resan spenderades i huvudstaden. På morgonen träffades vi utanför skolan för att tillsamans med vår packning åka buss till paris. Först ut var såklart ett besök i Eifeltornet.  Två våningar trappor och sedan hissen upp till toppen, vilken utsikt! Så härligt att äntligen få se lite vår och känna på lite värme.

Efteråt gick vi till en park en liten bit från tornet för att äta lite lunch/ picknick. För mig bestod lunchen av en pastasallad med mozzarella, tomat och skinka tillsamans med lite vatten och en liten påse chips.

När vi gick av metron besökte vi ett torg som var viktigt för den franska historien (minns inte vad det heter men giljotinen stod där). Promenaden tog oss efter det vidare till Louvren där vi fick se några av de mest kända verken som Mona-Lisa och Nike från Samothrake. (Se bild)  Efter Lovren fick vi återigen fri lek en stund. Först ut var lite glass som vi sett på vägen till museet. För mig blev det lite pistaschglass och en välbehövlig cola. Efter en vilostund på en bänk var det dags att börja ta oss mot Seine där vi skulle få en guidad tour med båt för att få se bla Eifeltornet, Lovren och den lilla frihetsgudinnan från vattnet. Vi var i god tid så vi passade på att sätta oss vid vattnet och njuta i solen en stund. Båtturen var mycket uppskattad trots den olyckliga starten (mannen framför mig fick fågelbajs i håret och det skvätte på mina byxor. Jag blev så chockad att jag skrattade nästan dubbelvikt). Vi åkte bår i ungefär en timme och därefter gick vi raskt mot bussen för att bli körda en bit närmare hostlet vi skulle bo på sista natten samt hämta våra väskor. Väl ute ur bussen med all packning blev det ett santt hejdå till våra fransmän innan vi mer eller mindre sprang (gick fort) till hostlet där vi skulle äta middag. Maten var inget att skryta med men den gjorde sitt jobb. Några av oss svenskar tog sen en kortare promenad (som om vi behövde fler steg?!) för att se lite av Paris på kvällen. När vi kom tillbaka "hem" återstod en snabb dusch och sedan lite välbehövlig sömn!

Dag 7

Förmiddagen bestod till stor del av promenad gemom Paris, längst Seine och genom en väldigt fin park med massor av fina blommor, träd och statyer.

Klockan började närma sig lunch och planen var att köpa pizza för att sätta oss längst vattnet och ha det riktigt mysigt. Men utbudet på pizza i centrala Paris var betydligt sämre än förväntat så efter mycket letande hittade vi en fin litem resturang som såg ut att passa oss. För min del blev den en club sandwich med kyckling som var väldigt god! Nästan direkt efter lunchen behövde vi ta oss tillbaka till hostlet för att hämta våra väskor och ta oss mot metron. Längst vägen kollade vi på fina sovenirer. Klockan 14 skulle vi ses utanför hostlet och mycket folk på gatorna gjorde oss lite stressade men när vi väl var framme hade vi ändå nästan 10 minuter till godo.

Lördag och dags för hemresa! Dagen började relativt tidigt då vi var några som ville hinna se lite till av Paris innan det var dags att åka hem. Vi började med att gå till Notre Dame, tyvärr var ganska stora delar av området avstängt på grund av branden för några år sedan.  Eftersom vi var ute ganska tidigt så var många butiker stängda. Så under tiden blev det en liten kaffe som var väldigt god!

Metron gick bra trots fulla vagnar och på den andra färden fick vi lite härlig live musik med dragspel (riktigt franskt och härligt!). Väl framme på flygplatsen hade vi gott om tid vilket var värligt skönt. Monicas försvunna väska återfanns och direkt efter det lämnade vi väskorna, gick igenom säkerhetskontrollen och kollade sedan lite i butiker (köpte lite chips och lemonad till planet) innan vi vilade benen lite vid gaten. Flyget från Paris till Amsterdam gick bra och tiden fördrevs med lite läsning. Framme i Amsterdam åt vi middag på Burger King och kollade tax free för att sedan bege oss mot gaten och flyget hem.  Väl där chillade vi och gjorde oss redo för att gå ombord men efter en stund fick vi veta att planet skulle bli sent. Vi hade det roligt ändå trotts att tröttheten efter dagen och veckans bristande sömn började smyga sig på. Även denna flygning spenderades med läsning och jag märkte inte själva landningen då jag slumrade till. Agnes mamma körde hem oss och här hemma satt mamma, pappa och Lucy <3 och väntade. (Brorsan hade redan somnat). sen var det ÄNTLIGEN dags att sova i sin egen säng. Tack alla elever, franskar och lärare för en väldigt rolig och lärorik vecka!!