Adam

Dag 1

Idag startade resan till Frankrike när vi flög från Linköpings flygplats kl 6 på morgonen. Dagen började ännu tidigare för många av oss. Själv vaknade jag kl 3 men jag fick inte mycket sömn under natten.  Stora delar av dagen ägnades åt att bara resa. Det tog runt 14 timmar från jag vaknade till att vi kom till Chartres. För att sammanfatta dagen skulle jag kunna använda ordet kaos.

Vi kom först till Amsterdam och tog sedan ett flyg till Paris. Det var då allt kaos började. Först anlände inte en resväska till Paris då den fortfarande var kvar i Amsterdam. Efter det tog det ett tag att fixa biljetter från flygplatsen. Sedan fungerade biljetten bara på flygplatsen och inte på andra platser som de på flygplatsen lovade. Efter det missade vi tåget till Chartres på grund av mer biljettproblem och fick vänta en timme. Sedan anlände vi äntligen till Chartres och togs emot av värdfamiljen.

Dag 2

Idag började dagen kl 6 på morgonen. Till frukost åt jag en madeleinekaka som smakar ungeför som en sockerkaka. Efter frukosten åkte vi till skolan. Vår värdfamilj bor ungefär 20 minuter utanför Chartres så det blev buss till skolan.

Under dagen har vi haft olika aktiviteter som mest handlade om EU och politik. I klassrummet började fransmännen först med att ha två presentationer. En handlade om Chartres och den andra om hur det franska skolsystemet fungerade. Efter presentationerna så fick vi en guidad tour av skolan.  Skolan är otroligt mycket större än Nyströmska och man hittar elever överallt.

Efter det så kollade vi på en kort film om  EU och avslutade med att ha en kahoot som handlade om saker de tog upp i filmen. Kahooten ledde till en enkel vinst för mig, 10/10 rätt och en bra skillnad i poäng mellan mig och andra platsen.

Efter kahooten var det dags för lunch. Till lunch blev det hamburgare med ett bröd som var sten hårt. Folk i Sverige klagar på skolmaten, men efter att ätit lunchen här i Frankrike så tycker jag att skolmaten i Sverige är mycket bättre.

Dagen på skolan slutade med att vi hade besökt av en fransk politiker.  Det blev inte så lärorikt då hon bara kunde franska och de franska lärarna behövde hela tiden översätta vad hon sade.  Dagen slutade runt 16:00, efter det behövde vi vänta 30 minuter innan bussen hem till värdfamiljen kom.

Dag 3

Dag 3 började lik gårdagen. Samma tid och samma frukost för mig. Idag har det varit en mer aktiv dag. Vi började med att lyssna på en presentation av EU och hur hela  unionen fungerar. Efter det hade vi ett slags rollspel som handlade om choklad, där vi diskuterade om vilka ingredienser som behövs för att man ska kunna kalla det choklad. Vissa länder som till exempel Frankrike anser att man bara får sälja choklad i landet om det innehåller kakaosmör, medans vissa länder inte har stränga regler och säljer choklad som  kan bland annat innehålla mango smör eller vegetabilisk fett. Jag fick en liten känsla av FN-rollspel under diskussionerna enda skillnaden är att ämnet choklad inte är så tungt som ämnena under FN-rollspelen.

Sedan var det dags för lunch.  Idag var det kyckling och pasta till lunch. Den smakade okej men iallafall bättre än gårdagens stenhårda hamburgare. Den stora aktivitet under dagens hände efter lunchen för då var det dags att besöka katedralen här i Chartres. Vi svenskar bestämmer oss för att gå till katedralen och under tiden kolla runt lite i Chartres

Vid 14:00 var det dags var en guidad tur av katedralen. Vi delades in i tre grupper och i varje  grupp hade vi alla en fransk lärare som var katedralens guide.  Vår fransklärare var väldigt snabb guide jämfört med de andra så vi blev klara ganska snabba och han till och med att köpa en souvenir i shoppen. För mig blev det en guld mugg med en bild på katedralen.

Efter besöken på katedralen var det dags för en utmaning där vi blev indelade i lag för att tillsammans i laget ta bilder vid olika platser i Chartres. Utmaningen tog snabbare än förväntat och det var sedan dags att åka hem till värdfamiljen. Vi väntade först i 20 minuter för en buss som vi sedan missade och behövde därför vänta 20 minuter för en ny buss. Den bussen kom aldrig och vi fick vänta ytterligare 20 minuter tills vi äntligen blev upphämtade av pappan i värdfamiljen.

Dag 4

Idag var en mycket kortare dag i skolan. Vi började med en liten aktivitet för att göra kroppen redo för dagen. Efter det gick vi till skolans datorsal. Som svensk är det konstigt att se ett datorrum eftersom vi alla har våra egna datorer i Sverige. Vår uppgift var att göra en gemensam presentation av de svenska politiska partier som har ledamöter i Europaparlamentet och även vad deras huvudagenda och viktiga frågor är.  Fransmännen hade samma uppgift fast med franska partier. Innan det var dags att presentera var det fikadags.

Efter presentationerna var det dags för en ny uppgift. Vi blev indelade in grupper med både svenskar och fransmän. Uppgiften var nu att komma på idéer på vilket sätt man kan få ungdomar blev mer engagerade  i EU och politik. Idag var uppgiften bara att brainstorma fram idéer tills i morgon då vi ska börja arbeta med uppgiften på riktigt.

Lunch i Chartres

Idag slutade dagen klockan 12:00 vilket var jätte skönt. Efter skolan gick vi ner till stan för att äta lunch och besöka några affärer. Dagens lunch var på en asiatisk restaurang. För mig blev det Sushi. Rätten jag åt hette Samba Lima och innehöll krispig kyckling och gurka. Maten var definitivt den bästa jag haft i Frankrike hittills. Men det var lite svårt att äta eftersom jag suger på att använda pinnar.

Efter lunchen bestämde vi oss för att besöka några butiker. Det var inte min typ av butiker vi besökte men det var ändå kul att se mer av staden.

Jag köpte ändå några saker. VI besökte både en godisbutik och en större butik med böcker och massor av annat roligt. I godisbutiken så plockade jag lite godis som var väldigt dyrt. Jag har inte smakat godiset än men jag hoppas att det smakar gott. I den större butiken fanns det några mer intressanta saker för mig. Jag hittade en Funko pop som jag redan hade planerat att köpa i Sverige så det var bra. Dagen i Chartres slutade vid 16:00 när vi blev upphämtade av värdfamiljens pappa

Dag 5

Idag var det den sista heldagen i Chartres.  Arbetet med att få ungdomar mer engagerade inom politik fortsättes och slutfördes även idag. Min grupp bestämdes sig för att skapa en slags broschyr där det styr viktigt information angående hur man röstar och varför man ska rösta. Efter presentationerna var det dags för den sista lunchen på skolan. Dagens lunch var inte den bästa så för första gången längtade jag till lunchen på Nyströmska.

Efter lunchen var det äntligen dags att baka makarons. Men innan vi åkte så gick alla svenskar en kort promenad till en mataffär som låg rätt nära skolan. Sedan var det dags att åka till köken där vi skulle baka.  bakning gick bra och vi fick en ätbar produkt. Jag har aldrig bakat makarons så jag är ganska nöjd med resultatet, de kanske inte är i topp kvalitet men det blev iallafall någonting.

Dag 6

Idag var den mest händelserika dagen på hela veckan här. Resan till Paris började 7:40 när vi officiellt lämnade Chartres. Runt 9:10 lämnade vår buss oss vid Eiffeltornet. Efter långa köer började vi officiellt gå uppför Eiffeltornet. Jag har ingen aning om hur många steg det var och det vill jag inte hellre veta. Efter flera trappor och en hiss var vid officiellt högst upp i Eiffeltornet.

Utsikten från Eiffeltornet är fantastisk. Känslan du får när du ser staden från 300 meter upp är ett minnesvärt ögonblick. Efter Eiffeltornet var det dags för lunch. Vi begav oss mot en park i närheten av tornet.  Vi svenskar satt oss på gräset och åt tillsammans. Efter lunchen drog vi till triumfbågen. Vi spenderade inte så mycket tid då vi hade egen tid i ungefär 50 minuter.

Efter egen tid och lite problem med att hitta tunnelbanan så var det dags att besöka Louvren. När vi kom in blev vi in delade i olika guide grupper.  Vi spenderade inte så lång tid inne i Louvren men vi hann ändå att se ganska mycket. Såklart så såg vi målningen La Jaconde eller som de flesta brukar kalla henne Mona Lisa.

Efter besöket på Louvren hade vi ytterligare egen tid. Det första vi svenskar gjorde var att hitta en plats för att köpa glass. Sedan var det dags för en båttur på Seinen. Under båtturen fick man en riktigt bra utsikt över eiffeltornet

Efter båt turen så skulle vi snatt på bussen för att blev avsläppta i närheten av stället vi skulle sova på.  Vi behövde gå av bussen snabbt så det blev ett hejdå till Lois och de andra fransmännen  på distans.  Det visade sig  sedan att de också skulle gå av där och det blev ännu mer awkward när vi började också gå åt samma håll. Vi kom sedan fram till MIJE Youth hostel och det var dags för middag. Till middag blev det kyckling och pommes. Efter middagen var det äntligen dags att sova. En lång dag med över 25,000 steg så var det väldigt skönt att sova.

Dag 7

Utforsking av Paris

Den sista dagen började med frukost på MIJE Youth Hostel. Vi grabbar vakande 7.40 och åt sedan frukost vid 8:00. Det var mycket mer folk på frukosten än vad jag förväntade mig. Efter frukosten så gick vi upp till rummet för att fixa ordning och packa ihop allt. En gäng av oss gick sedan ut och utforskade mer av Paris. Vi besökte bland annat Notre Dame som fortfarande håller på att återställas efter att den hade brunnit 2019.  Vi hade totalt lite mer än 4 timmar att utforska Paris sista dagen.

Lunch i Paris

Vi fortsätte att gå och det var sedan dags för lunch.  Vi planerade först att äta Pizza, men det var störa problem med att hitta en ställe. Det sluta med att var åt på en slags sportbar. För mig blev det kyckling vingar till lunch. Vi hade sedan rätt brottom tillbaka. De tog runt 50 minuter att gå från sportbaren tillbaka till vandrarhemmet för att hämta väskorna. När vi äntligen att kommit fram började resan hem.  Något som har varit väldigt jobbit denna dagen är värmen. Som svensk är det inte skönt med över 26 grader varmt i april(det tycker inte min nacke heller).

Vi tog metron till flygplatsen och tog sedan flyget till Amsterdam. Det var inte lika mycket problem som resan hit. Bland annat så fick Monica äntligen tillbaka in resväska så något positiv hände ändå, även om det var på den sista dagen. Men på flygplatsen på Amsterdam så uppstod det problem. När det var bara några minuter innan boardingen skulle börja fick vi reda på att planet för försenat. Så det var bara en vänta i över en timme. Det kändes jävligt jobbigt ska jag säga. Kroppen var helt slut efter en ytterligare dag med över 25.000 steg. Sedan runt 22:00 var det äntligen dags att gå på planet och 1 timme och 50 minuter senare landade vi i Linköping.  Jag blev sedan upphämtad av min mamma och resan var officelt slut.

Denna resan var varit väldig lärorikt.  Vi har arbetat med politk, utforskat både Chartres och Paris, fått känslan om hur det är i en fransk familj och mycket mer. Det har också varit jobbigt med mycket gående och varmt väder, men det abslout viktigaste är att vi har haft det roligt.