Onsdagsregatta 9 Sept

Publiseringsdato: 10.sep.2009 07:02:13

Her kommer en kort oppdatering for de av dere som var så uheldig at dere ikke fikk til å være med i går :)

Første runde

Som vanlig lå startlinja litt skjevt og favoriserte babordstart, men med over 20 knop vind gikk samtlige båter inn styrbord og slo seg ut. Vi fikk en middels start en båtlengde foran Foxy, men kunne godt vært enda heitere på grøten og kommet oss litt ned på linja uten å møte andre båter. Det ble trikkekjøring opp til første toppmerke og vi ble liggende i fisen til Intrepido et lite stykke og da lurte Foxy seg opp på babordsiden av banen. På toppmerket hadde vi Pepita og Pirat rett foran oss, Peppern og Perhaps rett bak og Intrepido og Foxy noen båtlengder foran. Vi fikk en god setting av den lette spinnakkeren og toget nedover i ca 9 knop, passerte Pepita og Pirat og knappet inn på de to båtene foran. Vi burde kanskje tatt en jibb på slutten, men istedet safet vi og tok spinnakkeren litt tidlig. Ingen båter passerte oss iløpet av denne manøveren, men vi mistet litt av distansen bakover til Pepita.

Taktikkeri på andre kryssen

På den andre kryssen ble det litt mer taktikkeri. Det var endel bølger og de to båtene foran oss gikk helt forskjellige veier: Foxy gikk styrbordhalser, mens intrepido gikk babord mot Munkholmen, vi fulgte etter Intrepiso og satset på å ikke tape for mye mot 40.7 ene i bølge-le fra Munkholmen. litt etter runding var vi babordbåt for Pepita og måtte falle av, dette tapte vi minimalt på. Da det var igjen en tredel til toppmerket hadde vi tjent mye på Foxy og Pepita, men nå kom vi som Styrbordbåt på Pepita. De slo rett i le av oss og vi måtte slå oss ut for å få fri vind, etter ett minutt måtte vi slå igjen ettersom Intrepido kom togende. På disse to slagene og litt tid i fisen til 40.7'ene tapte vi forspranget til Foxy og de rundet to båtlengder foran oss. Under debriefen ble vi enige om at vi hadde tjent mye på å falle av og gå bak Pepita istedet for å stå på forkjørsretten vår.

Texas

Da vi skulle starte den andre lensen blåste det jevnt over 22 knop. Vi satte den tunge spinnakkeren, strammet til barberne og skjøt fart. På det meste lå vi i over 11 knop båtfart nedover og tok inn på Foxy hele veien. Pepita slet litt med å seile lavt nok og måtte ta litt skjæring, samtidig broachet foxy og vi lå plutselig med en halv båts overlapp bare to båtlengder babord for de. Plutselig hører vi roping, skriking og blafrende seil. Pepita hadde broachet og kom imot Foxy og oss i god fart. Vi seilte så dypt vi kunne og Pepita fikk plass til å falle av igjen. Det kunne fort blitt stygt... Etter en fin jibb ned mot bunnmerket lå vi fremdeles med overlapp til Foxy, men nå hadde vi også Pepita rett babord for oss, de var så nære at det var et par ganger det bare var desimeter mellom vår spinnakerbom og deres rigg. Det var en taktisk bommert av Pepita å seile seg dit istedet for å legge seg i hekken vår, nå kunne de ikke dumpe fallet og hadde derfor ingen effektiv måte å droppe spinnakeren på. Vi dforutså at dette kom til å bli trangt og jævlig og tok spinnakeren ned litt tidlig, dette førte til at vi nå lå to meter bak hekken til Foxy. tre båtlengder før merket broachet Pepita med spinnakeren halveis nede og forsvant med god klaring til hekken vår (sikkert over en meter). Men akkurat på merket vrengte Foxy opp og broachet rett foran oss. Vi prøvde også å gå opp men det ble litt kontakt mellom båtene (men ingen skader på noen av de). Da vi begynte på 720en vår (strengt tatt vår feil siden vi kom bakfra) la vi merke til at Intrepido var på vei til Mosvik med spinnakeren som et slips fra toppen av masta.

Vi lå nå på andreplass med begge 40.7 ene bak. Dessverre drev bunnmerket mer og mer av og det ble tilslutt opplagt at regattaen kom til å bli avlyst. Men det var artig, og vi hadde veldig god kontroll på spinnakkeren selv i den harde vinden. Såvidt vi fikk med oss var det bare vi og Intrepido som ikke broachet på lenseleggene.

BIlde fre prestarten på ytterøya rundt, mange folk bak i boksen(Foto: R. Karlsen)