Høststormen 2011

Publiseringsdato: 04.okt.2011 07:05:49

Fyll opp kaffekoppen og gjør deg klar for ett langt innlegg om årets høststorm som gikk i alt fra kongeforhold med 25 knop vind og spinnakker oppe, til dønn vindstille med vanvittige restarter. Mest irriterende av alt var nok at vi var 10 sek tidlig over linja ettersom vi ble vippet av Pepita (som også var tidlig over) og brukte hele 2:25 på å gå tilbake å starte korrekt.

Regattakomiteen burde vært såpass proffe at de ikke skjøt en start når det var null vind, alle båtene bare drev over linja på motorsiget fra 4minutteren. Dette er ikke seiling og regattasjefen bør heller utsette eller flytte starten til en plass det blåser. Vi var blandt de minste båtene i klassen og ble bare straffet pga vår egne dårlige timing på starten, men de raskere båtene startet regattaen med å ligge helt i ro i to timer og tikket på seg bonussekunder som det er umulig å seile igjen. Hvis man ser på resultatlistene så ser man at i begge klassene så er resultatlisten sortert etter handicap fra lavt til høyt, med unntak av Lusso og Asiss som ikke ble fanget i den siste restarten, var det ingen som klarte å seile igjen straffen de fikk for nullvindsstarten. En annen feil i mine øyne fra regattakomiteen var at det ikke ble avkortet på Agdenes eller Rødberget, de aller minste båtene og noen båter som ble fanget i vindhull var sjangseløse på makstiden inne i byen, og det var bare flaks som gjorde at ikke ASISS og Lusso Lupo var de eneste båtene som fullførte, vi og 12 andre båtene lå nemlig langt unna mål i total vindstille da det var 1.5 time igjen og det var bare tilfeldigheter som gjorde at det fylte med nok vind fra riktig retning i tide, hadde det vært noen knop mindre vind eller kryss istedet for lens så hadde Høststormen endt opp med å bli en flause for TSF. Sist og ikke minst (i dette klageavsnittet) når vi arrangerer en regatta hvor det deltar tilreisende båter, og arrangerer fest etterpå, så må vi ha klassevis resultater (ikke bare overall) og vi MÅ ha premier.

Nok sinnaseilern nå og over til det som var bra :D ombord på XOR var vi uvanlig flinke til å hvile, noe som gjorde at vi var godt forberedt på den svake vinden på morgenkvisten på lørdag. Selv om det gikk oss imot til tider klarte vi også tort sett å holde stemningen oppe. De to gjestegastene passet godt inn og vi hadde en sterk, varm og ikke minst god lapskaus fra Morten til å holde motoren gående. Vi seilte også utrolig bra etter den elendige starten vår og rundet Rødberget som fjerde båt på vei inn fjorden igjen, her ble vi dessverre stående i ett vindhull og kom i mål som siste båt (!), bra at vi hadde akkurat nok pils ombord til at de som ville ha kunne ta seg kald en :D

Aage som var med som gjestegast har skrevet et fint sammendrag om hvordan han opplevde seilasen. Det kan du lese nedenfor:

<START Aage-rapport>

Sigve

Alf Egil

Start 30.9.11 kl 17.

Entret om bord i XOR, dvs en X 35 kl 1530, alle kom etter hvert og det var stor forventning til den lange turen som stor foran oss. Det var fellesstart for samtlige klasser og nærmest vindstille med en svak trekk fra sørøst. Vi kom i skvis på startlinjen idet Pepita kom for styrbords halser og grunnet lite båtfart ble vil drevet over startlinjen før skuddet kom, det ble en lang og tålmodig krevende periode for å få kommet tilbake til restart. Etter noen lange timer kom vi oss rundt under stor jubel fra mannskapet.

Vi kom oss etter hvert ut midtfjords mellom Flakk /Rørvik og rundet Rødberg kloss i den røde staken, tok deretter ut midtfjords og her begynte spinnakeren etter hvert å fylle seg mot Agdenes. Etter hvert vinden kraftigere og kraftigere og ved Agdenes var den oppe i sørøst med 25 knop. Stor fart under og rullesjø og det ble en svært spennende runding mellom Agdenes og fyret og spinnakerjibbing. Alt foregikk med en imponerende rutine fra det faste mannskapet side i mørket, hvor jeg som gjestegast var passiv tilskuer i alt virvaret av ukjente tautamper. Her viste skipperen seg som en klippe med krystallklare og tydelige beskjeder .

Vi sto videre oppunder Valsetøyene for å bevare høyde dersom det ble vindkantringer fra sørvest. Med sikte mot blinket på Smellingsflua ble det jevn spinnakerseiling i varierende og synkende vind frem til runding Flesa. Det ble etter hvert stjerneklart i natten og morilden blinket i sjøen. Stor stemning om bord ved runding av Flesa sammen bl.a Moonduster og 3 brødre med en klynge av båter før oss.. Så begynte en spennende kryss opp mot Kråkvåg videre mot Storfosna. Vinden minket etter hvert og det ble enkelte vanskelige overganger før og etter Smellingen hvor vi knivet med Moonduster. Vi hadde Rødhette og Hydra foran som smøg seg oppover langs sørsiden av Storfosna opp mellom Smellingen og langs med Gartenlandet. De fikk en fin overgang i kraftigere og endret vindvinkelvinkel ved Garten og innover og sto rett opp til Agdenes.

Vi hadde en trøblete overgang vindmessig og ble liggende i vindstille i flere perioder her sammen med

Moonduster. Periode hvor Moonduster seilte med spinnaker og vi med totte seil i motvind. Moonduster fikk en heldigere overgang opp mot og langs Garten og fikk tidlig løft rett mot Agdenes, mens vi ble liggende i stilla. Etter hvert økte vinden og vi kom inn i nevnte løft og sto opp helt til oppunder skjærende etter Valset med vindkast helt opp i 25 knot. Seilskift foran ble litt trøblete idet det ene sporet i forstaget ikke hadde den rette dagen, igjen stor og imponerende innsats fra det faste mannskapet.

Ved runding Agdenes 10 25 gikk vi inn i tåkedis helt frem til vi kom ut av denne etter Rødberget. På dette strekket ble GPS i form av en iPad brukt flittig både i veivalget og øvrig navigasjon for beste vei mot mål. Det ble en lengre krysseilas hvor X 35 viste sine supre kryssegenskaper med stor høyde og fart ved riktig trimming av seil.

Det faste mannskapets sterke kunnskap om båtens seiltrim /polar og instrumentbruk vedr. strøm differanser var imponerende og svært lærerikt for en gammel skipper.

Det ble på dette strekket fra Agdenes i begynnelsen seilt oppover langs Fosenlandet med slagserier og på slutten lengre strekk over mot den andre siden og så ut forbi Rødberg ganske tett oppunder. Så ble det igjen vanskelig vindoverganger hvor spinnaker ble hyppig heist og tatt ned. Mannskapet viste i denne periode stor innsatsvilje til tross for at seilasen hadde pågått i lang tid. Gjestegast Andreas viste under hele turen entusiastisk spinnakerinnsats og ikke minst kunnskap for å få denne til å oppføre seg godt under de vanskelige og varierende vindforhold. Ved Rødberg innhentet vi Rødhette, Moonduster og Hydra. Det ble en del kniving igjen på siste del av kryssen her og så overgang til spinnaker.

Her greide vi å passere de nevnte. Det ble seilt spinnaker frem til Rørvik Flakk. Vi skimtet etter hvert en rekke båter som rundet Røberg med spinnaker og stor båtfart i økende vind. Overgangen vind utenfor Trolla med plutselige og uforutsigbare vindkantringer fra sørvest og nordvest i skvalpesjø ble en sterk taåmodighetsprøve. Størsteparten av regattadeltakerne ble liggende samlet, noen gikk langs

Rørviklandet under kraftig bør og dro forbi andre som lå 100 meter lengre mot sør enn oss fikk sør/sørvest. Overgangen ble en nedtur og vi kom løs sist under sør/sørvesttrekken med spinnaker.

Til tross for dette var stemningen om bord svært god etter forholdene - vi kom til slutt inn i mål rett etter 3 brødre. Om fotballen enkelte ganger blir beskrevet som rund kan denne seilasen beskrives med en lignende frase.

Takk for en spennende seilas og masse nye erfaringer.

Trondheim den 2.10.11

Aage

<SLUTT Aage-rapport>

Tusen takk for en flott seilas gutter, det ble jo tross alt 5plass i klassen!

Andreas

PS: kan bli interressant å se resultatet av apell 6 som foreløpig er til behandling hos NSF "Påstand: Feil av regattakomiteen å starte seilasen i vindstille."

Svein Petter (www.lyngordon.no) tok noen flotte bilder av XOR fra Moonduster:

Seilas mot Storfosna

Flott eksempel på rekkesoving i lettvind fra Sigve

(Ser ut som om XOR trenger litt understellsbehandling)