Suceava are maluri de piatră, spectaculoase, de la Milişăuţi la Gura Solcii, în Podişul Sucevei

articolul continuă de la

Imediat după ce am trecut podul de la Milişăuţi (foto 1) este bine să cercetăm ambele maluri deoarece pe o distanţă de câţiva kilometri vom avea parte numai de surprize peisagistice/ geologice. Pe malul stâng geografic, la câteva sute de metri de pod, apar pietre mari, rotunjite de apă (foto 2).

Pe malul opus zărim porţiuni cu gresii moi, nisipoase (foto 3) iar pe malul de-a lungul căruia ne deplasăm întâlnim mici porţiuni de abrupt (foto 4).

Aceste stâncării modelate de apă (foto 5) au generat pe alocuri terase (foto 6). Găsim mici marmite (foto 7) iar forţa apei a săpat dantelării (foto 8).

Ceva mai la vale sunt trovanţi chiar lângă albie (foto 9). Mica faleză este în permanenţă săpată de apa care a scobit o mică grotă la un cot (foto 10).

Păşim pe canale săpate în gresiile moi de pe mal (foto 11) iar stratele de rocă se strecoară în fâşii lungi până în albia râului (foto 12).

Sunt foarte frumoase ca aspect iar culoarea este maronie, în contrast cu prundişurile din jur de culoare gri (foto 13). Peste tot găsim mici găuri (foto 14) iar în unele porţiuni apa a străpuns roca (foto 15). Acest aspect se menţine pe zeci de metri (foto 16).

Urcăm pe malul modelat de apă (foto 17) şi păşim pe spaţiul îngust de deasupra acestor întinse stânci. Iată o fisură (foto 18).

Mai departe apa a modelat rocile după puterea cu care a curs (foto 19). A săpat mici turnuri (foto 20) şi grote (foto 21).

Pe malul opus sunt pietre dar şi trovanţi (foto 22). Fantezia naturii, forţa apei nu au limite (foto 23).

Urmează o porţiune mai liniştită, unde întâlnim mici porţiuni mlăştinoase. La marginea unei asemenea porţiuni, departe de albia râului, găsim trovanţi (foto 24). Poate cel mai spectaculos sector este ceva mai la vale. O zonă cu praguri peste care apa se strecoară anevoie (foto 25). Aici am realizat un scurt film http://youtu.be/OBWU9t0XCpQ .

După această zonă frământată râul se domoleşte şi curge leneş având chiar şi câteva braţe care generează mici insule iar malurile devin mai înalte (foto 26). Câteva coţofene beneficiază de soarele de noiembrie, încă generos (foto 27). Ajungem la puntea de la Gura Solcii, peste Râul Suceava şi Râul Solca.

Am parcurs aceeaşi distanţă şi pe malul drept geografic, tot de la podul de la Milişăuţi.

Imediat după pod ne uimesc câţiva trovanţi care abia ies din pământ (foto 28). Ceva mai la vale o nouă porţiune cu piatră, săpată în multe canale de forţa râului (foto 29). Iată malul stâng, pe care l-am vizitat anterior (foto 30).

După ce parcurgem doar câteva zeci de metri găsim trovanţi din plin (foto 31). Sunt răspândiţi mai aproape sau mai departe de firul apei. Chiar lângă apă, găsim stânci modelate uimitor (foto 32).

Coaja de noroi uscat se exfoliază de pe aceste pietre (foto 33). Mai departe caracteristica este aceeaşi, o mică faleză, lungă, erodată, plină cu trovanţi (foto 34). Apa a săpat şi aici forme ondulate (foto 35).

Iată malul opus, fotografiat din dreptul acestor stânci (foto 36). Ne atrage atenţia un imens trovant pe care îl zărim de la distanţă. Se află destul de departe de albia râului şi ceva mai sus, pe mal (foto 37).

Mergem în zig-zag de-a lungul râului cercetând fiecare porţiune. Revenind la firul apei găsim alte stânci spectaculoase (foto 38). Apa s-a strecurat printre aceste pietre lăsând în urmă mici turnuleţe, rotunjite (foto 39).

Ne atrage atenţia un imens trovant, departe de firul apei, aflat sus pe mal. Ne deplasăm până acolo (foto 40). După ce îl admirăm pe îndelete, revenim la firul apei unde găsim o porţiune semiîntărită (foto 41). O gâscă sălbatică zboară în cercuri largi apoi coboară în mijlocul apei (foto 42).

Malul devine mai abrupt şi înalt. Apa a rupt o bucată mare din el (foto 43). În dreapta noastră faţă de sensul de mers trecem prin dreptul micului deal unde am găsit porţiunea descrisă la https://sites.google.com/site/romanianatura50/home/carpatii-rasariteni/obcina-mare/raul-solca-de-la-izvoare-la-varsare-din-muntii-obcina-mare-in-podisul-sucevei/alunecari-de-teren-de-tip-canion (foto 44).

În imaginea 45, în partea dreaptă, râul traversează pragurile din imaginea 25. Trecem pe lângă ochiuri de apă năpădite de stufăriş (foto 46). Prin aceste locuri îşi au cuib raţe şi gâşte sălbatice. Am surprins un asemenea stol în timpul zborului (foto 47).

Găsim iar o porţiune cu trovanţi mari, eliptici (foto 48). Sunt răspândiţi de-a lungul râului (foto 49) iar unul atrage atenţia în mod deosebit prin formă şi poziţie (foto 50).

Partea care urmează este de asemenea presărată cu trovanţi (foto 51). Apoi râul se domoleşte, curge lin. Suntem în dreptul porţiunii din imaginea 26 făcută de pe malul stâng (foto 52). În imaginea 52, în ultimul plan, dealul împădurit este la Iacobeşti iar în stânga sa, dealul golaş şi mai scund este la Româneşti, unde de asemenea am găsit trovanţi (https://sites.google.com/site/romanianatura49/home/carpatii-rasariteni/podisul-sucevei/trovanti-la-romanesti-podisul-sucevei ).

Ajungem la puntea peste Râurile Solca (în dreapta în imaginea 53) şi Suceava (în  stânga în imaginea 53). Această porţiune a fost descrisă la finele articolului publicat la https://sites.google.com/site/romanianatura50/home/carpatii-rasariteni/obcina-mare/raul-solca-de-la-izvoare-la-varsare-din-muntii-obcina-mare-in-podisul-sucevei/arbore---gura-solcii . Dacă vom urma poteca mai întâi şi apoi 2 km pe drumul de ţară care se desprinde de la capătul din stânga punţii faţă de sensul de parcurgere în aval a râului Suceava vom ajunge la intrarea în satul Iacobeşti.