Peştera Grama/ Gramei, Podişul Mehedinţi

Christian Megulete (Bucureşti)

Pe 29 decembrie 2013, Fane, Iulia, Dragos, Razvan si Marian de la Speovulcan Craiova, impreuna cu Mircea si Ghemu de la Clubul de Speologie „Emil Racoviță” București, am facut o vizita in Pestera Gramei.

Pestera este situata foarte aproape de cabana speologilor de la Jupanesti, aproximativ 1 km in linie dreapta spre nord-est (vezi harta 1, extras din Marcian Bleahu, Vasile Decu, Stefan Negrea, Cornel Plesa, Ioan Povara, Iosif Viehmann - Pesteri din Romania - Editura Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1976). Accesul este destul de usor, mai ales in perioadele cu vegetatie putina.

Vremea era splendida, adevarata ilustrare a fenomenului de inversiune termica. In timp ce la campie, din cauza cetii vremea era urata, rece si umeda, in zona, la circa 300 metri altitudine, un soare splendid isi imprastia cu generozitate lumina primavaratica, temperatura ajunsese la pranz la 13-14 grade C si nu batea nici un pic de vant.

Din dreptul cabanei am mers pe sosea spre nord cam 200 m, apoi am luat-o peste camp pe directie aproximativ perpendiculara. In departare, la aproximativ 300 m spre nord se vedea o locuinta moderna tip vila.

Am mers pe camp cam 200 m pana la o vale adanca de 20 m, oarecum paralela cu soseaua, care are cateva petice de perete calcaros. Am coborat pe un fel de poteca din versantul acesteia, am travesat valea pe talveg si apoi am urcat in panta lina pe versantul opus. Am mers cam 100 m pe o curba de nivel care cotea spre stanga, pana la intrarea intr-o padure. Aici se deschide o carare lunga de aproximativ 150 m, pe care am coborat in panta lina pana la pestera (vezi si harta 1).

Iata descrierea pesterii, extras din Marcian Bleahu, Vasile Decu, Stefan Negrea, Cornel Plesa, Ioan Povara, Iosif Viehmann - Pesteri din Romania - Editura Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1976.

2     foto: Fane Andreescu

3          foto: Megulete Chistian

Iata intrarea:

7    foto: Megulete Chistian

Ne-am oprit in sala din dreapta:

9   foto: Megulete Chistian

Am pozat o “piele de leopard” si un liliac.

10     foto: Megulete Chistian

11    foto: Megulete Chistian

12   foto: Fane Andreescu

13    foto: Megulete Chistian

Apoi am intrat inapoi in galeria principala si am luat-o usor spre amonte. Dupa aproximativ 50 m am ajuns in zona gururilor.

14     foto: Megulete Chistian

Am gasit un element de flora care seamana cu un fel de miceliu de ciuperca.

15         foto: Megulete Chistian

Apoi am iesit din pestera. Daca la sosire venisem prin padure, dinspre stanga intrarii (cum te uiti spre pestera) acum am plecat prin dreapta, printr-o vale paralela. Pe drumul spre sosea, profitand de vremea frumoasa am fotografiat peisajul superb.

16, 17, 18     foto: Megulete Chistian

19    foto: Fane Andreescu

20   foto: Megulete Chistian

21   foto: Fane Andreescu

Apoi am ajuns la masini. Ne-am luat ramas bun si am plecat spre rosturile noastre, care la Bucuresti care la Craiova.