Per facilitar el treball manipulatiu, els alumnes disposen d'una hora setmanal de treball en grups reduïts de 14 alumnes, tant de ciències naturals com de tecnologia. Aquestes hores es destinen a fer pràctiques de laboratori o de taller de tecnologia.
El desenvolupament de les tecnologies de la informació i de la comunicació, els laboratoris virtuals i les simulacions són eines importants, però els treballs pràctics són necessaris per assolir competències manipulatives, de comunicació i cognitives. Per aprendre, els alumnes han de tocar, remenar, mirar, provar, observar, fer suposicions, fer hipòtesis, han de posar en comú, han de comunicar resultats; en definitiva, han de “practicar”.
En el nostre centre els alumnes de ciències fan treballs pràctics a tots els cursos, tant a ESO com a batxillerat. Les finalitats dels treballs pràctics poden ser deduir una llei experimental, verificar una fórmula, provar una hipòtesi, posar l’alumne en situació davant d’un tema concret, aprendre un procediment, motivar-lo, etc.
Concretament, una hora setmanal de ciències es dedica a treball més experimental, al laboratori o a l’aula de ciències. Es treballa amb un nombre reduït d’alumnes, ja que el grup classe es divideix en dos subgrups, que són atesos per dos professors, un del departament de ciències i un altre de tecnologia.
A cada sessió els alumnes tenen un guió amb una estructura molt pautada -sobretot als primers cursos- i, a mesura que s’avança cap a cursos superiors, es pot deixar més oberta, de manera que els estudiants per si sols siguin capaços d’organitzar-se. Aquestes activitats són molt diverses. Els alumnes fan muntatges, preparen solucions, treballen amb sensors, manipulen d’acord amb el que han pensat o els està pautat en el pla de treball. En acabar cada activitat han de presentar l’informe corresponent segons les pautes marcades pel professor.
També és important conèixer i tenir cura del material, així com respectar les normes de seguretat d’aquest espai.