Religion

Wikipedia:

HVA ER RELIGION?

RELIGION FORUTSETTER AT VIRKELIGHETEN OMFATTER MER ENN DEN FYSISKE, MÅLBARE VERDEN.

Denne illustrasjon er en grov forenkling både i tid og utbredning. Men det får frem en interessant sammenheng.

Tyrkia: 8.000 til 12.000 år

GÖBEKLI TEPE

Göbekli Tepe er det eldste sted for tilbedelse noensinne oppdaget, 6500 år før de egyptiske pyramidene. Göbekli Tepe inneholder flere rituelle bygninger med T-formede steinmonolitter. På monolittene er det avbildninger av løver, okser, fugler, slanger, traner, storker, svaner og skorpioner.

Irak: 7.000 år siden

SUMER

Et oldtidsrike som lå mellom elvene Tigris og Eufrat, midt i den såkalte «sivilisasjonens vugge», og er en av de eldste kulturene som er kjent. Har flere guder og historer om bl.a Edens hage, Adam og Eva (Enkidu/Shamhat) og tre fortellinger om oversvømmelser som senere ble til historien om Noas ark.

India: 6.000 år siden

HINDUISME

Regnes som verdens eldste fortsatt levende religion. Det finnes både monoteistiske, polyteistiske og ateistiske varianter av hinduisme. Felles for de aller fleste er likevel en forestillinger om at mennesket har en udødelig sjel, som blir født et uendelig antall ganger på jorda.

Irak - India: 4.500 år siden

ARYAN

En forhistorisk religion blant de indoeuropeiske folkene. Den antas å ha utviklet seg via urindoeuropeisk religion og videre til indisk-, iransk-, gresk-, germansk- og norrøn religion. Det er analoge fortellinger til nabomytologier: An eller Marduk mot Tiamat i mesopotamisk mytologi; Ra mot Apep i egyptisk mytologi; Baal eller El mot Lotan eller Yam i mytologier i Levanten; Jahve eller engelen Gabriel mot Leviatan eller Rahab eller Tannin i jødisk mytologi; Erkeengelen Mikael og Jesus mot Satan;

India: 4.000 år siden

VEDISK

Fra denne perioden finner en de eldste hellige skriftene til indoariarane, skrevet på vedisk sanskrit. Her er det en fremvoksende monoteisme – hvor en sier at det kun er én skaper av hele universet. Av vediske ritualer er bl.a: ilddyrkelse, til felles med Zoroastrianisme og menneskeofringen, som tidlig ble redusert til en symbolsk handling.

Iran/Irak: 2.500 år siden

ZOROASTRISME

Zoroastrisme er avledet av namnet «Zarathushtra», og navnet «mazdaisme» kommer fra det parsiske namnet på Gud — «Ahura Mazda» Hovedtrekkene til Zoroastrianismen, som messianismen, dommen etter døden, himmelen og helvete, og fri vilje, finner en igjen i senere religioner som jødedom, kristendom og islam.

Israel: 3.500 år siden

JØDEDOM

Jøder tror på én enkelt, allvitende Gud som skapte universet og fortsatt spiller en rolle i det. Gehenna, oversettes hos oss til «Helvete», men i jødisk tro er ikke Gehenna helvete slik vi kjenner begrepet, men en renselse hvor man dømmes på bakgrunn av ens gjerninger: Jødenes “helvete” er en skjærsild, et «venterom», en renselse av sjelen før den skal videre til den neste verden; himmelen.

Israel: 2.000 år siden

KRISTENDOM

Den kristne tro er egentlig troen på Jesus som Messias, Guds sønn, frelser og Herre. Det sentrale dogmet er at Jesus Kristus døde og stod opp igjen fra de døde etter tre dager, og at mennesket gjennom dette kan bli frelst og få evig liv. For protestanter er det Frelse ved tro og tro alene – men samtidig er troen ene og alene Guds verk og gitt mennesket gjennom å bli kalt av Den hellige ånd. Kristne tror også på andre åndelige vesener som Satan, demoner, helgener og engler.

Saudi-Arabia: 1.500 år siden

ISLAM

Ifølge islamsk lære sendte Allah sitt siste budskap til menneskeheten gjennom profeten Muhammed, og Muhammed er derfor den siste av Allahs profeter. Som muslim mener man at Allah åpenbarte sitt budskap gjennom den hellige Koranen, og at Koranen er Allahs ord som han dikterte til profeten Muhammed gjennom engelen Gabriel. Koranen regnes i islam som en fullkommen og feilfri, siste åpenbaring til menneskeheten som vil være gyldig til Dommedag. Muslimer tror ikke at helvete nødvendigvis betyr evig fortapelse og det er splittelse blant muslimer om hvorvidt noen faktisk vil bli dømt til helvete for evig tid. Helvete i islam har dermed flere likhetstrekk med Skjærsilden i katolsk teologi, og mennesker som har syndet vil først måtte gjennomgå en renselsesprosess i helvete før de får komme inn i paradis. Muslimer tror heller ikke at noen fortjener å komme til paradis, uansett hva deres handlinger på jorden må ha vært. Evig frelse avhenger utelukkende av Allahs barmhjertighet, som blir beskrevet som uendelig.

Kristendommen

Det nye testamentet er et bestillingsverk.

Her ble Keiser Titus ble beskrevet som frelseren og Flavius som Gud.

Jesus var en konge med aner tilbake til Cesar og han ville derfor ha keisertittelen - men han tapte i kampen mot Flavius Vespasian.

Han ble hengt på korset men tatt ned - og forvist til ytterkanten av det romerske rike.

I denne boken fra 2006 påstår Joseph Atwill at:

Det nye testamentet er et bestillingsverk

Jesus er ren fiksjon.

Jesu annet komme – refererer til Titus.

Kristendommen ble laget for å passifisere Jødene.

Kristendommen er anti-semittisk.

Bibelen gir informasjon om sannheten: at det hele er en fiksjon.


(YouTube)

Historiene fra boken “Jødenes krig” følger historiene i evangeliene. Det er for mange parallelle historier – i samme sekvens – til at det kan være en tilfeldighet. Men historiene er vrengebilder:


Faderen, sønnen og den hellige ånd er Keiserfamilien Vespian.

Titus reiste i krigen mot Jødene for å gjøre “faderens vilje”.

Titus ble drept av sin yngre bror, som ble den 3. keiser i familien.

Var du “litt gal” ble det sagt at du hadde en ond ånd. Så vrengebildet blir “den hellige ånd”.


Når Titus møtte soldatene ved Gallilea fikk de trengt Jødiske opprørere ut i sjøen – og “fisket” dem opp – med sverd. På samme sted sa “Jesus” at de som følger han skal bli “fiskere av menn”.

I denne boken fra 2013 påstår Ralph Ellis at:

Jesus var Kong Abgarus of Edessa.

Jesus tapte i kampen om å bli den neste romerske keiser.

Han har bevisst blitt skrevet ut av historien.

Han ble hengt på korset men ble tatt ned etter en avtale med general Vespasian, som ble etterfølgeren til keiser Nero.


(YouTube)

Islam

Var Bekka den hellige by?

Her forklares det hvorfor Moskeer peker mot forskjellige retninger og hvordan Koranen ble "rensket" for alle varianter av en politisk gruppe, mens all annen informasjon ble brent.

(YouTube)

Hinduisme

Kommer Islam fra Hinduisme?

Her forklares opprinnelsen til mange ord, som Islam, Koran og Mekka.

(YouTube)

Gobelki Tepe med Tamils opprinnelse?

En interessant kobling!

(YouTube)

Mine beste argument for å ikke tro på en gud

En presentasjon med linker som er viktige for meg.

(Google Presentation)