5. Preken

HÅP / VIDD

Hva er meningen med livet … Sønnen er meningen med livet! På samme måte som Jesus oppfylte løftene og bestrebelsene til folket Israels barn er Sønnen oppfyllelsen av livet til hver og en av oss. Sønnen kan være så mangt. Men Sønnen er liv. Sønnen er det liv vi jobber for, hver enkelt av oss. Han er hjertets avkom ved å være hva vi føler for, han er sjelens avkom ved å være hva vi har sansen for, han er sinnets avkom ved å være hva vi tenker er bra. Sønnen er hva vi ser fram mot i all vår møye, han er hva det er vi vil fram til. Sønnen er hva vi tror på i vår glede, Sønnen er hva vi håper på, og Sønnen tilkjennegir vår kjærlighet. Sønnen er hva vi selv blir, i all vår modning og vekst. Han er håpet oppfylt. Sønnen er meningen med livet. Selv for Gud er Sønnen meningen med livet. Og som det står skrevet:

«For så har Gud elsket verden at Han ga sin Sønn, Den Énbårne, for at hver den som tror på Ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.»

(Joh 3:16)

En forestilling om treenigheten har oppstått etter Kristus. Man skiller mellom Faderen, Sønnen og den Hellige Ånd (Matt 28:19) som tre sider ved Gud. I menneskets oppfatning vil det si at Gud var, blir, og er (Åp 4:8):

Faderen Var

Den Hellige Ånd Er

Sønnen Blir

Vi kan tenke skjematisk om det, sånn at kornet som sås på våren «var», kornet som på sommeren blomstrer «er», og kornet som på høsten taes inn «blir».

Håpet som vekkes, og det vidd som utvikles, er knyttet til Sønnen. Ved Sønnen vil den misjon hver og en i livet er kaste av seg. Som det står skrevet, «Si til den rettferdige at det skal gå ham vel, for slike skal nyte frukten av sine gjerninger.» (Jes 3:10) Og, som det står skrevet et annet sted, motsatt, «… Jeg skal kreve dere til regnskap etter frukten av deres gjerninger, sier Herren [til Davids hus]. Jeg skal sette fyr på skogen der, og den skal fortære alt som er rundt den.» (Jer 21:14)

Men Sønnen frir. Sønnen er ikke bare avkom og kjød, men er Gud. Jesus sa det slik, «… Sannelig, sannelig sier Jeg dere: Den som gjør synd, er syndens trell. Trellen blir ikke i huset til evig tid. Sønnen blir der til evig tid. Så hvis Sønnen gjør dere fri, da blir dere virkelig fri.» (Joh 8:34-35)

Det gjelder imidlertid å holde fast ved det gode. Som det står skrevet, «La dere ikke forføre: For det et menneske sår, det skal han også høste. For den som sår i sitt kjød, skal høste fordervelse av kjødet. Men den som sår i Ånden, skal høste evig liv av Ånden. Og la oss ikke bli trette av å gjøre det gode, for i rette tid skal vi høste, hvis vi bare ikke mister motet. Mens vi har anledning, la oss gjøre det gode mot alle, særlig mot dem som er av troens folk.» (Gal 6:7-10)

Vi minnes det femte bud:

«Du skal hedre din far og din mor, så dine dager kan bli mange i det landet Herren din Gud gir deg.

(2 M 20:12)