Offerfeest, universele waarden

Terug naar inhoud

Edition 784 – July 24, 2020 – Dhul-Hijjah 3, 1441

Offerfeest, universele waarden


Het jaarlijkse Offerfeest zal dit jaar worden volbracht rond 31 juli.


Ten eerste is het Offerfeest een onderdeel van de jaarlijkse bedevaart te Mekka, dat vindt deze week plaats.


Ten tweede is het Offerfeest een herdenking aan de grote profeet Abraham, toen hij de opdracht van God kreeg om zijn zoon te offeren. Toen bleek dat Abraham inderdaad bereid was dat offer te brengen, kreeg hij van God toestemming om in plaats daarvan een dier te offeren. Dit is eigenlijk van belang voor alle grote godsdiensten, want deze gebeurtenis wordt ook in het Oude Testament genoemd [1].


Abraham wordt daarom gezien als de aartsvader van Joden, Christenen en Moslims, aangezien Mozes, Jezus en Mohammed allemaal in spirituele zin van hem afstammen. Ook zijn er volgens sommige Islamgeleerden grote gelijkenissen tussen Abraham en de figuur Brahma uit het Hindoeïsme; twee grote persoonlijkheden [2]. Zo bekeken is deze dag dus eigenlijk een belangrijke gedenkdag voor alle grote godsdiensten.


Ten derde is het offeren van een dier een symbool voor het offeren van de gehechtheid aan materiële zaken zoals bezitingen, macht en zelfs kinderen, etc; dit helpt de Moslims oprechter te staan in het het leven en zich niet te laten afleiden door buitensporige wereldse liefhebberijen. Volgens de Koran is dit het belangrijkste deel van het Offerfeest [3].


Ten vierde leert het Offerfeest ons nederigheid, want we zijn ons ervan bewust dat wij de macht hebben om het leven van een dier te nemen, maar evenzo heeft ook God de macht om ieder moment ons leven te nemen!


Ook wordt een groot deel het vlees van de offerdieren verdeeld onder armen en behoeftigen, dus zit er ook een aspect van liefdadigheid in.


Ied mubarak!


Voetnoten: [1] Gen. 22:2; Hebr. 11:17 [2] Zie www.ivisep.org [3] Koran 22:37

Terug naar inhoud