Educació bàsica Competències transversals Competència digital (CD)
DECRET 21 2023, de 7 de febrer, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació infantil
El pensament computacional i la utilització de dispositius digitals formen part de la competència clau transversal Competència digital (CD).
Es fa referència al pensament computacional a l’annex 2 Eixos de desenvolupament i aprenentatge de l’educació infantil, concretament a l’eix 3. Un infant que descobreix l’entorn amb curiositat.
Pensament computacional apareix citat 1 vegada
Programació apareix citat 0 vegades
Robòtica apareix citat 0 vegades
Indicador operatiu
CD5. S’inicia en el desenvolupament de solucions digitals senzilles i sostenibles (reutilització de materials tecnològics, programació informàtica per blocs, robòtica educativa, etc.) per resoldre problemes concrets o reptes proposats de manera creativa i sol·licitar ajuda en cas necessari.
Competència específica 2. Desenvolupar, de manera progressiva, diferents formes de raonament i procediments del pensament científic, a través de l’observació i la manipulació, per iniciar-se en la interpretació de l’entorn i respondre de manera creativa als diferents reptes i situacions.
Els processos propis tant del disseny del mètode científic com de les habilitats de pensament computacional, s’iniciaran progressivament en aquesta etapa, mitjançant l’exploració i la investigació, la formulació i comprovació d’hipòtesis, el plantejament de diferents solucions, la descomposició d’una tasca en altres de més senzilles, la interrelació de diferents coneixements, el desenvolupament de l’aprenentatge per causa-efecte, la presa de decisions per assaig-error i el plantejament d’idees i solucions creatives i originals.
DECRET 175_2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments PRI
El pensament computacional i la utilització de dispositius digitals formen part de la competència clau transversal Competència digital (CD) i de les competències específiques de l’àrea de matemàtiques i coneixement del medi natural, social i cultural.
Pensament computacional apareix citat 25 vegades
Programació apareix citat 4 vegades
Robòtica apareix citat 7 vegades
Indicador operatiu
CD5. S’inicia en el desenvolupament de solucions digitals senzilles i sostenibles (reutilització de materials tecnològics, programació informàtica per blocs, robòtica educativa, etc.) per resoldre problemes concrets o reptes proposats de manera creativa i sol·licitar ajuda en cas necessari.
Competència específica 3. Resoldre problemes i reptes generant cooperativament un producte creatiu i innovador a partir de projectes interdisciplinaris, utilitzant diferents formes de raonament, com el pensament de disseny i el pensament computacional, per respondre a necessitats concretes.
Criteris d’avaluació
Criteris d’avaluació 1r i 2n cursos
3.2 Aportar idees que puguin donar resposta a un problema o necessitat d’acord amb diferents formes de raonament, com el pensament de disseny o el pensament computacional, compartint-les a través de descripcions orals, representacions i models i establir cooperativament criteris per avaluar el projecte i la gestió del treball conjunt.
3.3 Construir un producte final senzill que solucioni un repte o necessitat d’acord amb diferents formes de raonament, com el pensament de disseny o el pensament computacional i provant, en equip, els diferents prototips fent ús de forma segura de les eines i els materials adequats.
Criteris d’avaluació 3r i 4t cursos
3.2 Proposar possibles solucions que puguin donar resposta a un problema o necessitat d’acord amb diferents formes de raonament, com el pensament de disseny o el pensament computacional, compartint-les a través de descripcions orals, representacions i models i establir cooperativament criteris per avaluar el projecte i la gestió del treball conjunt.
3.3 Elaborar un producte final senzill que solucioni un repte o necessitat d’acord amb diferents formes de raonament, com el pensament de disseny o el pensament computacional, i provant, en equip, els diferents prototips o solucions digitals fent ús de forma segura dels dispositius, les eines i els materials adequats.
Criteris d’avaluació 5è i 6è cursos
3.2 Dissenyar possibles solucions a problemes plantejats d’acord amb diferents formes de raonament, com el pensament de disseny o el pensament computacional, mitjançant estratègies bàsiques de gestió de projectes cooperatius, tenint en compte els recursos necessaris, les fases d’execució i establint criteris concrets per avaluar la seva viabilitat.
3.3 Elaborar i desenvolupar un producte final que solucioni un repte o necessitat d’acord amb diferents formes de raonament, com el pensament de disseny o el pensament computacional, i provant, en equip, els diferents prototips o solucions digitals fent ús de forma segura i responsable dels dispositius, eines, tècniques i materials adequats.
Sabers
Bloc tecnologia i digitalització
Sabers 1r i 2n cursos. Bloc tecnologia i digitalització
Projectes de disseny i pensament computacional
-Identificació de les fases del pensament computacional en reptes simples: aplicació d’ordres i seqüències bàsiques per a la resolució d’un problema senzill.
-Utilització de materials, objectes, eines i recursos analògics i digitals (plataformes digitals d’iniciació a la programació, robòtica educativa…) adequats per a la consecució del projecte.
Sabers 3r i 4t cursos. Bloc tecnologia i digitalització
Projectes de disseny i pensament computacional
-Identificació i aplicació de les fases del pensament computacional en reptes simples: descomposició d’un repte en parts més senzilles, reconeixement de patrons i elaboració de seqüències per a la resolució del problema o la creació d’un producte.
-Selecció i utilització de materials, objectes, eines i recursos analògics i digitals (plataformes digitals de programació per blocs, robòtica educativa, sensors…) adequats en la consecució del projecte.
Sabers 5è i 6è cursos. Bloc tecnologia i digitalització
Projectes de disseny i pensament computacional.
-Aplicació de les fases del pensament computacional en reptes complexos: descomposició del repte en parts més senzilles, reconeixement de patrons i elaboració de seqüències per a la resolució del problema o la creació d’un producte.
-Selecció i utilització de materials, objectes, eines (simuladors, editors de programació per blocs) i recursos analògics i digitals (sensors i actuadors, programes de disseny 2D i 3D…) adequats per a la consecució del projecte.
Competència específica 4. Utilitzar el pensament computacional, descompondre en parts més petites, reconeixent patrons i dissenyant algorismes per solucionar problemes i situacions de la vida quotidiana.
Sabers
Bloc sentit algebraic
Sabers 1r i 2n cursos. Bloc sentit algebraic
Patrons
Pensament computacional
-Descoberta i comprensió d’estratègies quan s’interpreten algorismes senzills a través de rutines, d’instruccions ordenades, regles de jocs, instruccions seqüencials, bucles, patrons repetitius, robòtica educativa…
Sabers de 3r i 4t cursos. Bloc sentit algebraic
Patrons
Pensament computacional
-Comprensió i aplicació d’estratègies quan s’interpreten, modifiquen o creen algorismes senzills de programació per blocs que incorporen: diferenciació entre processos seqüencials i paral·lels; comprensió de les instruccions de bucle i condicionals; comprensió de la gestió de dades amb variables; ús d’operadors lògics i d’esdeveniments.
Sabers de 5è i 6è cursos. Bloc sentit algebraic
Patrons
Pensament computacional
-Aplicació d’estratègies quan s’interpreten, modifiquen o creen algorismes de programació per blocs que incorporen diferenciació entre processos seqüencials i paral·lels, comprensió de les instruccions de bucle i condicionals, comprensió de la gestió de dades amb variables i l’ús d’operadors lògics i d’esdeveniments.
Bloc sentit espacial
Sabers de 3r i 4t cursos. Bloc sentit espacial
-Experimentació amb les propietats de les formes geomètriques de dues i tres dimensions amb materials manipulables (quadrícules, geoplans, policubs…) i també amb eines digitals (programes de geometria dinàmica, realitat augmentada, robòtica educativa…).
Sabers de 5è i 6è cursos. Bloc sentit espacial
-Aprofundiment en les propietats de formes geomètriques transformant-les, a partir de materials manipulables (quadrícules, geoplans, policubs…) i també amb eines digitals (programes de geometria dinàmica, realitat augmentada, robòtica educativa…).