131130 Erdélyi vártúra

Sziasztok!

A sok túrakilométer megtétele után most egy könnyebb műfajt, egy Erdélyi kirándulást terveztünk erre a hétvégére. Kiemelt uticélunk Szatmár megye turisztikai központja Nagykároly, de a programban szerepelt még Érmihályfalván bevásárlási lehetőség a piacon, zarándokcentrum felkeresése Piskolton és a Kazinczi Ferenc emlékház meglátogatása Érsemjénben.

Nyírábránynál léptük át az országhatárt, és pár kilométer megtétele után máris Érmihályfalván a piac előtt parkoltunk le. A ruházati és műszaki cikkek bő kínálatához gazdag zöldségválaszték is párosult. Egy szűk órányi nézelődés, alkudozás és vásárlás után elégedetten folytattuk utunkat Nagykároly irányába.

Még át sem melegedtünk rendesen a buszon, máris Piskolt faluban voltunk.Sokadrendű, de szilárd burkolatú utakon, többszöri útbaigazítás után találtunk rá Piskolt határában a zarándok centrumra. Messze a lakott területektől, fasorokkal szabdalt szántóföld parcellák között fogadott bennünket az épület együttes. Ideális hely a zarándoklatoknak. A meghitt ünnepélyes csendbe szinte beleolvadt a légteret betöltő monoton, halk imaszó. A helyhez illően lassan lépdeltünk a templom imaterme felé, ahol szent ereklyék között zarándokok fohászkodtak a Megváltóhoz.

A hely szelleme elkísért bennünket utunkon egészen Nagykárolyig. A 12 hektáros parkkal körülvett Károlyi kastély a késő őszi napsütésben méltóságteljesen emelkedett ki a park fái közül. Az 1482-ben egyszerű kőháznak készült épületet a történelem során sokszor átépítették. Jelenlegi formáját 1894-ben Ybl Miklós tervei alapján kapta meg. A közelmúltban a kastélyon teljes felújítást hajtottak végre. Termei helytörténeti múzeumnak és időszaki kiállításnak adnak helyet.

A kastély történetét helyi idegenvezető ismertette a belső udvar befedésével kialakított kétszintes szalonban. A földszinti időszaki kiállítás megtekintése után bejártuk az emeleti, korabeli bútorokkal bebútorozott szobákat. Az első emeleti feljárótól csigalépcsőn felmentünk a bástya tetejére. Így csak 138 lépcsőfokot kellett leküzdenünk.

A bástya tetejéről nagyon szép kilátás nyílt az őszi szépségét még meg-meg csillogtató arborétumra és Nagykároly városára.

A látottakkal eltelve éhesen tértünk be a kastély szomszédságában az Ali Baba pizzériába. Az ínycsiklandó választékok közül az erdélyi plató nevet viselő helyi specialitás méltán nyerte meg elismerésünket.

Tettünk még egy kis ebéd utáni sétát az Szent András ünnepekre és az Adventre készülődő belvárosban, majd buszunk Magyarország felé vette az irányt. Nem sokáig nyújtózkodhattunk a buszon, félórányi út után Érsemjénbe érkeztünk. Itt Kazinczy Ferenc emlékének róttuk le tiszteletünket.

Érsemjén önkormányzata 2005-ben vásárolta meg a Kazinczy családhoz kötődő ingatlant és költöztette bele a református fiúiskola Kazinczy Ferenc szobájának tárgyait, dokumentumait. Az épületben Kazinczy Ferenc író, költő és nyelvújító mellett Érsemjén két másik nagyszülöttének, Fráter Lóránt dalszerzőnek és Csiha Kálmán református püspöknek nyitottak emlékszobát. A megemlékezést és a szobák igen színvonalas és érdekes bemutatását a múzeum létrehozásában oroszlán részt vállaló múzeum gondnoka tartotta.

Egy kellemes, történelmi ismereteinket bővítő napot tudhatunk magunk mögött. Köszönet érte a kirándulás szervezőinek és kivitelezőinek Margitkának és Ambrusnak.