131026 Rákóczi túra IV. szakasz (NM)

Ma a Debreceni Rendőr Sportegyesülettel túráztam. Bejártuk a Rákóczi túra 4. szakaszát az Erdőhorváti - Komlóska - Hercegkút - Sárospatak útvonalon.

Kisbuszunk Erdőhorvátiban parkolt le. Erdőhorváti a Zempléni hegység és a történelmi borvidék találkozásánál, a Sárospataki kistérségben található. A lakosság zöme szőlőtermesztéssel foglalkozik, vagy az erdőből él.

Innen a túrázók, egy tucaton, indultunk neki a mai utunknak. Örömünkre az időjárás ma is elkényeztetett bennünket. Felhőtlen ég alatt, kissé párás időben róttuk utunkat. Úgy ötkilométeres séta a szinte forgalommentes aszfaltúton, s ránkköszöntek Komlóska házai. Komlóskát 80%-ban ruszin nemzetűségiek lakják. Nagyrészük beszéli anyanyelvüket. A főutcán haladva a Sólyomvár panzió impozáns épülete keltette fel érdeklődésünket. Egyéni ötletekkel díszített bejárata csalogatta a vendégeket. Továbbhaladva megpillantottuk a ruszin tájházat. A fatalpakra épült, sárral betapasztott vesszőből font oldalú tájház óvja, védi a ruszin hagyományokat. A békésen csordogáló patak mellé épített kiemelkedő védőgát az 2010-es árvíznek állít emléket.

A falucskát a kecskefarm melletti úton hagytuk el, követve a piros vonal turistajel által megadott útirányt. Jól járható turistaúton haladtunk, a Zempléni hegység lábánál kacskaringózva az őszi napsütésben. A lombjuk nagyrészét elvesztett tölgy- és gyertyánfák már nem tudták útját állni a nap sugarainak.

Egy bokrokkal sűrűn benőtt kaptató után elhagyott turistaházra bukkantunk. A beépített szekrény és az emeletes ágy maradványai szebb napokra utaltak. A házikó melletti lócasoron kipihentük a kaptató fáradalmait.

Egy fiatal tölgyesben folytattuk utunkat. Meghatottan időztünk el a 10 éve elhunyt turistáról - Bányai Istvánról - elnevezett tölgyfánál (Pista fája), majd rövid pihenőt tartottunk a Pogánykút forrásánál.

Leereszkedve az utolsó lejtőn megérkeztünk Hercegkútra. Megtekintettük a világörökségi pincesort, majd folytattuk utunkat -immár sík terepen - Sárospatak irányába. Átkelve a 37-es úton még egy kis terepgyaloglás és máris Sárospatak házai között róttuk utunkat a Rákóczi várig. A vár szomszédságában elfogyasztott ízletes ebéd után lehetőség nyílt a vár, illetve környékének megtekintésére.

Kellemesen eltöltött, látnivalókban bővelkedő nap után indultunk vissza Debrecenbe.

Köszönjük a szép napot Hock-éknak, Margitkának és Ambrusnak.