1. Concepte de càrrega elèctrica i tipus.
Acumulació d'electrons en un cos.
Si un cos té més electrons que protons la seva càrrega serà negativa; si té més protons que electrons serà positiva; si té els mateixos no tendra càrrega, o direm que es neutre.
2. Com es carreguen els cossos?
Els cossos es carreguen guanyant o perdent electrons. Això passa moltes vegades quan freguen uns amb els altres ( per exemple quan freguem un boli amb els cabells)
3. Que passa amb els cossos de càrrega del mateix signe? i de signe contrari?
Els de mateix signe es repel·leixen i els de signe contrari s’atreuen.
4. Què és un imant?
Un objecte que té propietats magnètiques i atreu els objectes de ferro.
5. Tipus d`imants.
Naturals: estan fets d’un mineral magnètic anomenat magnetita.
Artificials: fabricats per l’home amb altres materials.
Temporals: no sempre atreuen al ferro.
6. Els pols magnètics.
Els imants tenen dos pols: el nord magnètic i el sud magnètic
7. Com funciona una brúixola?
La Terra és com un gran imant i la brúixola té una agulla imantada que s’orienta senyalant el nord magnètic de la Terra.
8. Explica com es fabrica i funciona un electroimant.
Es fabrica enrotllant un fil de coure al voltant d’una barra de ferro. Perquè funcioni, s’ha de connectar el fil de coure a un circuit elèctric. Quan els electrons passen pel fil (bobina) es crea un camp magnètic que desapareix el moment que deixa de passar corrent (és un imant temporal).
9. Què es pot fer amb un imant?
Té moltes aplicacions: motors elèctrics, tancadors de portes i carteres, juguetes, altaveus, micròfons, dinamos ...
10. Per què s`utilitza un electroimant?
Per fer timbres, màquines elèctriques, grues que separen el ferro de les deixalles ...
11. Quina relació hi ha entre el magnetisme i l`emmagatzemament d`informació?
Gracies a les propietats magnètiques podem gravar cintes de cassets i de videocàmeres; també tenim discs durs d’ordinador i targetes de memòria.
12. Defineix corrent elèctric.
Pas d’electrons a través d’un conductor.
13. Explica i posa algun exemple de materials conductors.
Són els materials que permeten el pas de corrent elèctric amb facilitat, oferint poca resistència al pas dels electrons.
Són bons conductors la majoria de metalls com el coure i el ferro.
14. Anomena els efectes del corrent elèctric.
Calorífic, lluminós, sonor, mecànic i magnètic.
15. Explica l`efecte calorífic.
Quan l’electricitat passa per un conductor, augmenta la seva temperatura; si el conductor és bo s´encalenteix poc i si és dolent s´encalenteix molt.
16. Explica l`efecte lluminós.
Quan l’electricitat passa per un conductor, aquest s’encalenteix. Si s’encalenteix massa arriba a fer llum.
17. Explica l`efecte sonor.
Quan l’electricitat passa per una bobina de coure produeix unes vibracions que l’altaveu transmet a l’aire en forma de so.
18. Explica l`efecte magnètic.
Sempre que el corrent elèctric passa per un conductor genera al seu voltant un camp magnètic que fa que es porti com un imant temporal (electroimant)
19. Explica l`efecte mecànic.
Gràcies als camps electromagnètics que es generen a les bobines podem fabricar motors que transformen l’electricitat en moviment.
20. Defineix energia.
És la capacitat de produir canvis.
21. Digues 7 tipus d`energia. Posa un exemple de cada tipus.
Mecànica: tots els cossos en moviment tenen energia mecànica.
Sonora: l’energia mecànica es trasforma en energia sonora quan el professor fa sonar la campana per fer callar als pesats dels seus alumnes.
Lluminosa: la llum és una forma d'energia que es pot aprofitar de moltes formes; les plaques solars ens proporcionen calor i electricitat.
Tèrmica: es transmet en forma de calor; quan posam en contacte un cos calent amb un fred, l'energia del calent passa al fred, que va pujant la seva temperatura.
Elèctrica: corrent elèctric i càrregues electrostàtiques; l'energia elèctrica es transforma en llum, calor, moviment, magnetisme .....
Química: és una forma d'energia que totes les subtàncies tenen gràcies a la seva composició; un exemple serien els combustibles.
Nuclear: algunes substàncies radioactives ( urani, plutoni) tenen aquest tipus d'energia; a les centrals nuclears s'aprofita per generar electricitat.
22. Propietats de l`energia.
L'energia es transforma [......]
L'energia es transporta [......]
L'energia es pot emmagatzemar [......]
L'energia es transfereix. [......]
23. Es el mateix calor i temperatura? Raona la resposta.
[ resposta lliure que cada alumne ha de redactar]
24. Explica amb alguns exemples la dilatació dels cossos.
La dilatació és l'augment de mida que experimenta un cos quan puja la temperatura.
Quan construïm un pont deixam un marge d'espai perqué quan es dilati el metall el pont no es deformi.
25. Comenta aquesta frase: “la calor és un tipus d`energia”
(resposta lliure que han de redactar tots els alumnes)
26. Tipus de centrals elèctriques.
Centrals hidroelèctriques
Centrals eòliques.
Centrals tèrmiques.
Centrals nuclears.
Centrals heliotèrmiques.
Centrals fotovoltaiques.