Les pors són els aspectes de la cognició més temuts, són variats i de diferents grandàries. Existeixen pors petites que són fàcilment superables o grans pors que ens acompanyen al llarg de tota la nostra vida. Pots tenir por a múltiples coses: al desconegut, a perdre el treball, al fet que et deixi la teva parella, a tenir èxit, a equivocar-te, a la mort, i fins i tot por a la pròpia vida.
Algunes pors són reals i unes altres són fruit de l'aprenentatge (pors apreses) o de la imaginació (anticipació). Tenen relació amb el nostre sistema de creences, els nostres patrons mentals i els nostres pensaments. Així en una situació desconeguda ens ajuda a ser cauts o a no acostar-nos per no posar-nos en risc. En definitiva, ens motiva i mou per allunyar-nos o ens bloqueja i frena.
Si la teva por és irracional o excessiva pot ser que et trobis davant del que en psicologia i psiquiatria es denomina Fòbia. Les fòbies són incapacitants, produeixen símptomes d'ansietat i molt malestar.
El millor de tot és que són curables si treballem la nostra intel·ligència emocional i reconeixem quant de veritat, après o sobrevalorat hi ha en elles. Si les analitzem i les deixem sentir descobrirem que també són motor de canvi, així com impulsors i motivadors. Són els nostres aliats en la presa de decisions, en la nostra forma de veure el futur i en la nostra forma de vida.