Per poder planificar una estratègia de centre és imprescindible ser conscients d’en quin punt es troba el centre. A partir d’indicadors que el centre ja té recollits o d’indicadors nous que creï, cal identificar les fortaleses i les debilitats del centre amb relació a l’assoliment de les competències digitals.
En aquesta fase es tracta de recopilar informació detallada sobre les competències digitals al centre en els tres eixos del PEDC: alumnat, docents i centre.
Fase de diagnosi
Eines com enquestes, entrevistes i observacions poden ser molt útils per poder recollir tota la informació necessària per poder-ne fer una bona diagnosi. En definitiva, cal determinar la maduresa digital del centre.
Aspectes com l’avaluació de les competències digitals, la inclusió, l’impuls de les vocacions STEAM especialment entre les alumnes o l’equitat digital seran temes que caldrà plantejar-se en aquesta fase de diagnosi.
Un cop recollida la informació, cal fer-ne una bona anàlisi per detectar àmbits forts del centre que caldrà mantenir i potenciar, i àmbits més febles a partir dels quals caldrà planificar accions per millorar-los.
La diagnosi hauria de comptar amb l’opinió de tota la comunitat educativa. Les enquestes a alumnat, famílies, docents i personal no docent són una bona eina per recollir-la. També les entrevistes a persones concretes poden ajudar. Acostumen a ser bons candidats a ser entrevistat el professorat amb càrrecs, les famílies de la junta de l’AFA, els representants del Consell Escolar, els alumnes delegats, etc. per la seva visió d’una àrea concreta del centre.
L’objectiu de la diagnosi serà trobar aquells punts forts que el centre ja està fent correctament sobre l’ús de les tecnologies digitals i, també, trobar aquells aspectes en què el centre ha de millorar.
Cada centre ha de seleccionar les eines que cregui millor segons la seva maduresa digital i segons el treball realitzat prèviament. Tot i això, en la pàgina Pautes per fer una diagnosi, trobareu indicacions més concretes que us poden ser útils.
A continuació us proposem alguns recursos que són útils per fer la diagnosi del centre en temes digitals.
1. Utilitzar l’eina SELFIE per fer una primera diagnosi, obtenim un informe sobre l’ús de la tecnologia al centre. Ens dona una visió global del centre en termes digitals.
2. Recollir els indicadors que el centre ja té sobre ús de tecnologia: resultats dels alumnes en l’àmbit digital, nombre i periodicitat de publicacions al web, ús dels portàtils o tauletes del centre (si se’n tenen), etc.
3. Passar l’enquesta completa de competència digital docent a tot el claustre, detectem les mancances i els punts forts del professorat en competència digital.
4. Realitzar entrevistes als caps de departament/àmbit, a representants de l’AFA, al coordinador digital i a membres del consell de delegats dels alumnes per verificar les dades obtingudes i per obtenir les que manquin.
5. Revisar el llistat d’ítems del Pla TAC per assegurar que no falta cap aspecte important per analitzar.
Per detectar mancances dels docents, quines competències fallen.
?👓 Consultar 🖇 Fer-ne una còpia ?
Si voleu passar l'enquesta desglossada per dimensions de la competència digital, a continuació teniu enllaços a formularis amb les preguntes de cada dimensió.
Competència digital metodològica
Dimensió 1: Enquesta sobre el disseny, la planificació i la implementació didàctica de les tecnologies.
👓 Consultar 🖇 Fer-ne una còpia
Dimensió 2: Enquesta sobre l'organització i gestió d’espais i recursos digitals.
👓 Consultar 🖇 Fer-ne una còpia
Dimensió 3: Enquesta sobre comunicació i col·laboració.
👓 Consultar 🖇 Fer-ne una còpia
Dimensió 4: Enquesta sobre ètica i civisme digital.
👓 Consultar 🖇 Fer-ne una còpia
Dimensió 5: Enquesta sobre desenvolupament professional.
👓 Consultar 🖇 Fer-ne una còpia
Competència digital instrumental
Enquesta sobre competència digital instrumental.
Revisem quines dades tenim al centre que ens poden ajudar a identificar com estem.
Exemple: quants chromebooks fem servir, com està la robòtica al centre, ...
Revisar el llistat d’ítems del Pla TAC per assegurar que no falta cap aspecte important per analitzar.