HÄrnösand

Ens enlairem (11.12.21)

Punt de trobada a les portes del centre. Són les 4:00 am i és hora de partir cap a l'aeroport de Palma i des d'aquest a Barcelona per finalment arribar a Estocolm a les 15:30, on vam continuar amb tren fins a Härnösand, arribant finalment a les 23:42, on vam fer nit a un Hotel per descansar i trobar a l'endemà als nostres amfitrions.

Primer dia (12.12.21)

És diumenge de matí. Primer contacte amb la neu, després ens venen a cercar les famílies amb les quals hem de conviure aquests dies, tant les dels professors com les de les alumnes. Les alumnes ja estan instal·lades.

Al capvespre, els professors anam a conèixer el museu local, el punt més alt de la ciutat, des d'on comença la seva pista d'esquí i per finalitzar visitem l'únic dia de mercat nadalenc que tenen a la ciutat, on venen productes artesanals de menjar i per fer regals. Podem escoltar i veure ballar cançons tradicionals d'aquesta zona.

Tercer dia (13.12.21)

Matí, presentació de les diferents delegacions i intercanvis de regals. Activitat de cohesió entre els alumnes. Dinar i taller de tall i confecció on els alumnes han realitzat acabats d'estampació amb patates i pintura tèxtil i una activitat per a la realització d'un curtmetratge sobre segregació.

Capvespre, les nostres alumnes continuen amb els tallers fins a l'hora de tornar amb els seus hostes a fer una volteta o activitats a ca seva. Pels professors ens han preparat una activitat de cuina; hem de preparar el nostre menjar per sopar i amb receptes sueques, un gran repte... que hem superat amb el llistó ben alt!!!!! ;-).

Quart dia (14.12.21)

Matí, visita guiada a les instal·lacions de Technicus, el museu local de la ciència, els alumnes han anat caminant a les pistes de gel per iniciar-se en el patinatge. Després de la jornada esportiva han tornat a les classes a fer una nova activitat; presentació per equips sobre el canvi climàtic.

Capvespre, els alumnes han presentat els seus treballs davant dels altres alumnes i el professorat, amb uns resultats realment espectaculars en continguts. Les presentacions han estat molt reflexives, madures i molt ben presentades. Enhorabona alumnes!!! Alumnes i professors sopam a les nostres cases.

Cinquè dia (15.10.21)

Matí fred. Excursió a la High Coast. Partim en bus i ens aturam a un poble de pescadors on l'aigua de la badia està congelada i hi podem caminar per damunt. Continuam el nostre trajecte fins al punt de partida, on es repartim els estris per cuinar i la llenya... Ens endinsam en el bosc nevat fins a un mirador amb barbacoes. El fred és intens però l'intercanvi cultural ens compensa. Després del dinar tornam a Härnösand i anam al pavelló de cúrling.

Capvespre, a les instal·lacions esportives de cúrling ens canviem les sabates. Agafam el casc i la granera. És un esport amb molts seguidors nacionals i dels altres països nòrdics, així com als EUA i Canadà. L'instructor ens fa saber que a Espanya també es practica i tenim una selecció espanyola!!! Després de la sessió esportiva anam a sopar tots plegats, alumnes i professors, a la cadena d'hamburgueses sueca MAX, on ens expliquen el concepte de l'empresa i les seves accions per a la millora de les relacions socials i les ecològiques. Ens hem guanyat un bon descans!!!!

Sisè dia (16.12.21)

De matí, treball al centre educatiu, treball grupal sobre anuncis publicitaris d'aliments i acabament dels curtmetratges sobre segregació fins a l'hora de dinar.

Capvespre, visita a una empresa local de frabricació de col·lectors solars per a aigua calenta, ABSOLICON. Amb aquest sistema es pretén reduir el consum elèctric per a la producció d'aigua calenta i per tant la petjada de CO2 que comporta. Els alumnes tornen a escola per presentar, visualitzar i comentar els curtmetratges sobre els tipus de segregació. Avui els professors de Hedda ens han preparat un sopar nadalenc basat en gastronomia sueca local, un poquet de festa de germanor!!!

Setè dia (17.12.21)

De matí, partim amb autocar cap a la planta local productora de biogàs que subministra metà al transport públic i particular de la ciutat. Es recull la fracció orgànica provinent de les llars i restaurants així com fems de les granges ramaderes, es separen els materials no orgànics i es trituren i fermenten en tancs dels quals s'obté un gas que s'ha de refinar per obtenir el metà amb la major puresa possible. El compost obtingut retorna als camps de conreu i altres indústries hortícoles, un sistema eficient d'obtenció d'una font d'energia per al transport i menys contaminant que els altres combustibles fòssils.

Tornem a Hedda Wisingskolan i, reunits a l'aula d'Envising, el director del centre, Erik Juntikka, ens diu unes paraules d'esperança, agraïment i coratge, per als alumnes i adults que formam el projecte i amb l'objectiu de promoure un món sostenible amb el nostre entorn i entre els humans mateixos. Cada equip de cada país fa el mateix davant d'aquesta apreciada audiència.

Capvespre, rebem un encoratjador discurs d'agraïment per la nostra tasca i experiència viscuda, per part del nostre Director, n'Erik. Continuam amb uns tallers de Nadal abans del nostre sopar; preparam salsa de mostassa, galetes de gingebre sueques "pepparkakor" amb decoració, caramels de Nadal anomenats "knäck" amb ametlla i un poquet d'origami per crear un arbre nadalenc decoratiu.

Sopam al Hall del centre, una preciosa taula davant el seu arbre de Nadal ens espera per degustar menjar típic del país i així tancar una meravellosa vetllada amb ball inclòs.

Arriben els comiats, l'enyor, el temps compartit, les emocions i l'aprenentatge viscut durant aquests dies donaran pas a les amistats i les ganes de tornar-nos a trobar en futurs mobilitats i projectes del Programa ERASMUS+.

Tack allihopa!!!

De Härnösand a Estockholm (18.12.21)

És dissabte i a les 9:30 hem d'agafar tren cap a Estocolm, capital de Suècia. Ens acomiadam de les nostres famílies sueques, amb enyor i gratitud.

L'experiència ha estat inoblidable i consolida les amistats de fa 2 anysm També se n'inicien de noves. "Tack Sverige"!

Emocions a flor de pell...

Arribam a migdia a la capital. Ens dirigim a l'hotel per deixar els equipatges i anar a dinar, ja són més de les 14:00 i, mentre dinam, observam que es fa fosc. Són les 15:00 quan partim cap al centre històric a descobrir edificis, carrers i activitats de mercadet nadalenc... Ens acomiadem de l'equip de Romania, que hem trobat de camí a l'hotel. El cansament pot amb nosaltres i és hora d'anar a dormir... Demà de matí encara tindrem una estoneta per veure el casc antic amb la llum del dia.

Estockholm i retorn a casa (19.12.21 i 20.12.21)

Diumenge de matí, anam a berenar. És un molt bon berenar. Preparam equipatges i ho deixam a punt per partir a migdia. Tornem al centre històric a veure amb la llum del dia edificis magnífics i un entorn meravellós. Aprofitam per entrar a l'edifici del Premi Nobel, visitar exterioment l'ajuntament, recórrer carrers i carrerons, veure cases de colors, ponts i aigua al voltant de l'illa que forma el casc antic amb el seu imponent palau reial. Tornam a l'Hotel i iniciam el nostre retorn cap a l'aeroport i cap a Mallorca.

Aterram a Mallorca on ens esperen els nostres, després de dies fora de casa, amb els braços oberts i tots els cors reconfortats...

Emocions a flor de pell...