Pariisista Normandian maihinnousurannikolle

Pariisista Normandian maihinnousurannoille - Naantalin lukion opintomatka 10.4. - 14.4.2024

Päivä 1: Pariisiin

Pariisiin saavuttiin aamupäivästä, ja koko yön matkustukset tuntuivat aikalailla väsymyksenä, mutta siitä selvittiin. Keli oli hyvä ja ensimmäisen päivän kohteisiin oli mukava kävellä auringon paisteessa. Pääpiirteittäin kaupungin maamerkit ja muut tulivat tutuiksi, kun kävelyaskelia kertyi parhaimmillaan jopa 30 000. Illastimme Leonissa, joka oli pieni pettymys, mutta se ei haitannut.

Päivällä vierailimme sotamuseossa, jossa oli jokaiselle jotakin, koska se oli aiheiltaan todella laaja, eikä rajoittunut esimerkiksi vain ensimmäiseen tai toiseen maailmansotaan. Paikkanakin museo oli hieno ja siisti. Päivä tuntui todella lyhyeltä erilaisia liikkeitä ja ravintoloita kierrellessä. Valikoima oli todella laaja ja jokaiselle löytyi jotakin kivaa. Kaupunki oli niin iso, että sitä ei kyllä ihan kerinnyt kiertää kokonaan päivässä. Oli joka tapauksessa hauskaa ja illalla uni tuli nopeasti.

Päivä 2: Pariisista Caeniin

Päivä alkoi hieman väsyneenä taas klo 7.00, mutta siitä huolimatta päivä oli täynnä jännitystä ja hauskanpitoa aamusta asti. Päivän ohjelmana oli siis monen tunnin edestä joko omaa aikaa tai museoiden kiertoa. Noin puolet menivät shoppailemaan ja puolet kiertelemään museoihin. Shoppailijat olivatkin ostelleet tavaroita monen kassin edestä: ostoskassit suorastaan pursuivat ostoksia. Myös nähtävyyksissä tuli otettua monia hienoja kuvia ja koettu hienoja hetkiä. Yksi ryhmä esimerkiksi kierteli Notre Damen alueella ja kävi katsomassa Sainte-Chapelle kirkon vaikuttavia lasi-ikkunoita. Yksi ryhmä ihaili Pariisia Mountmartren kukkulalta ja Sacré-Coeur kirkkoa.

Shoppailun ja muiden kiertelyn jälkeen ryhmät kokoontuivat tiettyyn kellonaikaan Louvren lasipyramidilla ja siitä lähdettiin hotellin kautta bussiasemalle ja siitä n. 3 tunnin päähän Caeniin, Calvadosin alueen ja Normandian pääkaupunkiin.

Caeniin saavuttuamme menimme ensimmäisenä hotellille viemään tavarat. Lähdimme sitten kiertelemään Caenia ja etsimään ruokapaikkaa, ja syömisen jälkeen palasimme hotellille lepäämään.

Päivä 3: Caenin kaupunki

Aikaisen herätyksen jälkeen lähdimme heti liikkeelle. Menimme bussilla Memorial Caen Normandy Museoon, jossa oli mielenkiintoisia ja yllättäviä juttuja. Hienointa oli nähdä sodanaikainen panssarivaunu livenä. Kävelimme ihania ja kauniita Caenin katuja pitkin takaisin keskustaan ja ruokailimme vapaavalintaisessa ravintolassa. Seuraavat kohteemme olivat kirkko ja Caenin linnanrauniot. Upeat maisemat ja hieno tunnelma oli läsnä koko ajan.

Loppuilta olikin vapaata ja kiertelimme kaupunkia ja kävimme yhden luostarin pihalla ottamassa valokuvia. Oli ihanaa, miten aurinko paistoi iltaan asti!

Päivä 4: Normandian maihinnousurannat

Matkan huipentuma oli lauantain retki Normandian maihinnousurannoille, joissa länsiliittoutuneet tekivät maihinnousun Saksan hallitsemaan Ranskaan noin 80 vuotta sitten. Tilausbussimme kuski oli erittäin kielitaitoinen ja mukava Francke, joka pystyi kertomaan monista muistomerkeistä matkan varrella. Caenista ensimmäiselle vierailemallemme maihinnousurannalle, Gold Beachille, oli noin 45 minuutin matka rantoja pitkin.

Ensimmäinen pysähdyspaikkamme oli Arromanches-les-Bainsin kaupunki, joka sijaitsee Gold Beachilla. Näköalapaikalta pääsimme katselemaan laskuvettä, kaupunkia ja rantaa. Sieltä kävelimme rannalle, ja monet innostuivat keräämään simpukoita ja kurkkimaan sisään maihinnousussa käytetyn kelluvan Mulberry sataman jäännöksiin. Siitä siirryttiin tutustumaan Maihinnousumuseoon (D-day museum). Siellä oli monia mielenkiintoisia pienoismalleja ja esityksiä maihinnoususta. Museon jälkeen oli omavalintaisen lounaan vuoro. Monet kävivät syömässä perinteisen Fish and Chips - annoksen.

Arromanchesista suuntasimme länteen rannikkoa pitkin, ja pääsimme tutustumaan jäljellä oleviin rannikkopattereihin, jotka olivat osa saksalaisten sodanaikaista puolustusta, Atlantin vallia. Viimeisenä päiväkohteena oli verisin maihinnousurannoista, Omaha Beach. Tätä ei kyllä uskoisi nykypäivänä: ranta oli täynnä lapsia ja perheitä lomallaan. Kiertelimme noin tunnin ajan rannalla, ja sitten olikin aika lähteä takaisin Caeniin. Päivä oli upea: aurinko paistoi ja saimme paljon uutta tietoa maailman historian suurimmasta maihinnoususta.

Päivä 5: Paluu

Viimeisenä päivänämme matkamme kohteena oli paluu Suomeen. Aamiaisen jälkeen lähdimme kohti Flixbussia, joka tulisi viemään meidät takaisin Pariisin kaduille. Matkassa kesti pari tuntia ja sen aikana pystyi katselemaan kauniita maisemia, jos ei halunnut nukkua tai olla puhelimella. Pariisissa saimme vielä noin tunnin vapaa-aikaa käytettäväksi ruokailuun ennen kuin nousimme toisen bussin kyytiin ja lähdimme kohti lentokenttää. Tämä matka kesti vähän alle tunnin.

Lentokentällä suoritimme kaikki tarvittavat turvatarkastukset ja meillä oli myös mahdollisuus käydä katselemassa lentokentän tuliaiskauppoja. Pian tämän jälkeen lähdimmekin koneella Suomeen, kunnes saavuimme perille kello 23.00 aikoihin. Bussimme takaisin koululle lähti kuitenkin vasta puoli yhden aikoihin, joten saimme hieman lisää vapaa aikaa eväiden ostamiseen tai kahvitteluun.

Bussin tultua pääsimme viimeinkin lähtemään koululle päin. Vaikka matkamme kestikin päälle kaksi tuntia, aikamme tuntui kuluvan erittäin nopeasti. Koululla kaikki lähtivätkin omilla kyydeillään takaisin koteihinsa lepäilemään matkustamisen jälkeen. Matkamme oli ohi

Kirjoittajat: Matkalle osallistuneet opiskelijat ja opettajat