Ateenan opintomatka

Ateenan opintomatka 18.-25.4.

Kohteina olivat esimerkiksi: Akropoliskukkula ja -museo, Suomen Ateenan tiedeinstituutti, Korintti, Epidauroksen teatteri, Lykabettos -kukkula jne

Ateena 2024 matkakertomus (Opiskelijan kirjoittama)

Torstai 18.4

Lentomme kohti Ateenaa lähti aamulla jo kello 6:35  Turun lentokentältä. Ensin lensimme Arlandan kentälle, sillä siellä meillä oli lyhyt vaihto ja Arlandasta lensimme Ateenaan. Saavuttuamme Ateenan lentokentälle haimme matkalaukkumme ja seuraavana tiedossa oli metromatka hotellille. Veimme tavaramme hotellille säilöön ja lähdimme syömään, tässä kohtaa alkoi ollakin jo nälkä pitkän matkustuspäivän jälkeen. Illan ohjelmassa oli kävely Lycabettus kukkulan huipulle. Sieltä olikin todella upeat maisemat koko Ateenaan. Maisemien ihastelun jälkeen menimme vielä illalliselle ja sen jälkeen hotellille nukkumaan.

Perjantai 19.4

Aamulla oli aikainen herätys, sillä päivälle oli tiedossa monta kohdetta. Hotellilla syötiin aamupala ja sitten lähdettiin ensimmäiseen kohteeseen. Ensimmäisenä suuntasimme parlamenttitalolle ja Syntagma-aukiolle. Siitä jatkoimme kansallispuiston kautta olympiastadionille. Olympiastadionin vierailun jälkeen menimme vielä katsomaan Lysikrateen muistomerkkiä sekä Hadrianuksen kaarta. Seuraavaksi olikin tiedossa ansaittu lounas- ja shoppailu tauko. Iltapäivällä menimme vielä vierailemaan Tuulten tornilla, roomalaisessa agorassa ja Hadrianuksen kirjastolla. Illalla menimme jälleen vain syömään ja nukkumaan.

Lauantai 20.4

Aamulla taas aikainen herätys ja suuntana Arkeologinen kansallismuseo.  Sitten olikin hieman pidempi lounas- ja levähdystauko. Iltapäivän ohjelmassa oli Ateenan demokratian Pnyks kukkula, Kerameikoksen alue ja museo sekä Platonin Akatemia. Loppupäivä olikin sitten vapaata aikaa. Vapaa-ajan kukin käytti itse tyylillään, mutta silloin esimerkiksi käytiin ostoksilla, tutustuttiin itsenäisesti Ateenan tai levättiin hotellilla. Illalla vielä illalliselle ja tuttuun tapaan hotellille viimeistään kello 23:00  nukkumaan.

Sunnuntai 21.4

Tämä päivä oli henkilökohtainen suosikkini, sillä päivän kohteena oli nimittäin Aiginan saari. Aamulla lähdettiin jo aikaisin hotellilta liikenteeseen, koska laivamme Aiginan saarelle lähti jo kello  8:50. Saavuttuamme Aiginan saarelle hyppäsimme bussiin joka kuljetti meidät toiselle puolelle saarta. Siellä oli aivan ihana hiekkaranta ja pikkukaupunki oli todella idyllinen sekä täynnä söpöjä ravintoloita. Saarella oli myös mahdollisuus käydä uimassa. Päivä saarella meni melko nopeasti ja sitten oli jälleen laivamatkan aika takaisin Ateenan. Illalla vielä syömään ja hotellille nukkumaan.

Maanantai 22.4

Tämän päivän kohteenamme oli Akropolis kukkula ja museo. Ensin menimme käymään museossa, jossa oli paljon mielenkiintoisia yksityiskohtia liittyen Akropolis kukkulaan. Ennen kiipeämistä itse kukkulalla menimme vierailemaan Suomen Ateenan tiedeinstituutissa. Vierailun jälkeen pidimme vielä lounastauon. Lounaan jälkeen oli tiedossa kiipeäminen Akropolis kukkulalle. Kukkulan päällä oleva Parthenonin temppeli oli todella upea. Kukkulalla ei tarvinnut olla yksin eli siellä oli todella paljon muitakin turisteja. Onhan kukkula varmaan Ateenan suosituin turistikohde. Loppupäivä ja -ilta olikin vapaata.

Tiistai 23.4

Aikaisin aamulla meitä oli hakemassa bussi hotellilta. Tiedossa oli siis yhteinen bussiretki norssilaisten kanssa. Retkelle oli tiedossa monta kohdetta joita olivat Korintin kanava, Korintin akropolis, Mykenen muinaiskaupungin rauniot ja hautakummut, Epidauroksen terveydenhoidon kulttipaikka ja teatteri. Kaikki kohteet olivat hyvin mielenkiintoisia ja koko päivän ajan pystyi ihastelemaan maisemia bussin kyydistä. Koko retken kesto oli noin yhdeksän tuntia eli todella pitkä päivä oli ollut takana. Hotellilla nopea levähdys, vaatteiden vaihto ja eikun illallispaikka metsästämään. Ja jälleen taas kello 23.00 paluu hotellille.

Keskiviikko 24.4

Viimeinen päivä lähti taas aikaisin käyntiin aamupalan merkeissä. Aamupäivän kohteemme olivat Kykladinen museo ja Lykeion. Iltapäivä meillä olikin sitten vapaata-aikaa eli lähinnä shoppailuaikaa. Illan ohjelmassa meillä oli vielä kiipeäminen Muusain kukkulalle yhdessä norssilaisten kanssa. Kukkulalla esitimme hauskoja näytelmiä norssin oppilaiden kanssa. Sitten meillä oli vielä tiedossa yhteinen illallinen. Illallisen jälkeen mentiinkin vain hotellille pakkaamaan, sillä aamulla oli tiedossa paluu Suomeen.

Torstai 25.4

Tämä koko päivä menikin vain matkustaessa. Hotellilta lähdimme aamulla yhdeksän aikoihin kohti lentokenttää. Lentomme Ateenasta lähti kello 12:35 ja jälleen lensimme Arlandan kautta Suomeen. Turun lentokentällä olimmekin sitten illalla 20:15. Tuolloin alkoikin olla jo kova väsy menneestä reissusta.