Listen to the following interview.
Question 1
Match the Italian expression in the left-hand column with its English equivalent in the right-hand column.
Question 2
Choose the most appropriate response for the following questions and answer in English for questions 6 and 7.
Offline activity
Write an email in English to Gianluca, or to the radio station, about the interview you just heard. Comment on what you found most interesting and informative and explain how the insight you have gained from the interview will be useful to you.
Provide your answer to your teacher for review and feedback.
Listen to the following announcement.
Question 1
Click the audio play button to listen to statements taken from the announcement. Match each statement with the most appropriate alternative expression you hear (A, B or C).
1.
sta per arrivare
2.
fare delle nuove amicizie
3.
vi devono accompagnare
4.
sono abituati a pranzare a casa
Question 2
Choose the most appropriate response for the multiple choice and true/false questions. For other questions, answer in English.
Offline activities
Provide your answers to your teacher for review and feedback.
Listen to the following conversation.
Question 1
Complete each statement with the most appropriate information according to the conversation.
Question 2
Answer the following questions by keying in your response. Then check your answer.
Offline activities
Provide your answers to your teacher for review and feedback.
Listen to the audio:
What is the purpose of this announcement?
a) to announce a trip to Italy for all students of Italian, art and ancient history
b) to announce that the trip to Italy is cancelled
c) to announce that there was an accident to a student in Italy
d) to announce that there is one place available on the trip to Italy
Listen to the audio:
How has the exchange student Natasha coped with her language difficulties?
Listen to the audio:
What is the son’s problem?
Listen to the audio:
How has the speaker’s attitude changed towards his new job?
Read the text and then answer the questions that follow in English.
School and work
In alcuni paesi, come per esempio nel Giappone, è vietato lavorare mentre si studia. In Australia, invece, quasi settanta percento degli studenti a scuola hanno un lavoretto. Lavorano dopo scuola o alla fine della settimana, o durante il periodo estivo.
Ci sono anche delle scuole dove un giorno la settimana è libero per alcune classi e quindi i ragazzi possono prendere un lavoro quel giorno (anche se dovrebbero studiare per gli esami di maturità che cominciano in ottobre.) Di solito i tipi di lavori non sono stressanti: cassiera, commesso ecc.
Ecco delle opinioni da diverse persone che danno luce su questo argomento.
Anita: Sarebbe meglio ottenere un equilibrio fra gli studi e il lavoro perché al lavoro si ha delle esperienze che non si possono avere a scuola. Il lavoro è una realtà della vita.
Rosetta: Avere un lavoretto insegna il valore dei soldi. I ragazzi vedono che non è facile lavorare per tutto il giorno e poi dopo il lavoro fare la spesa, ritornare a casa per cucinare, fare i panni, stirare.
Piero: Gli studenti che hanno un lavoro sono spesso troppo stanchi per studiare o anche per concentrare in classe. Non fanno i compiti e quindi hanno dei voti cattivi. Certo che ci sono degli studenti che non sono adatti alla vita accademica e per questi studenti, l’idea di un lavoro è una cosa buona.
Michele: La scuola non è mi interessa perché sono già stufo di studiare e voglio solo guadagnare dei soldi per divertirmi.
Question 1
In what way is Australia compared to Japan? (2 marks)
Question 2
How does a variation in school routine affect the situation? (2 marks)
Question 3
Which of the following professions match the people quoted in the text? Give reasons for your choices for each person. (5 marks)