Útvonalleírások - jubileumi rendezés

A hagyományos irányban vezető útvonal leírása

Badacsonytomaj – Kaán Károly Kulcsosház – 40, 20A útvonalleírás

Az iskola kapuján kilépve a szalagokat követve megcélozzuk a kéttornyú bazalttemplomot. Rátérünk a S jelzésre, és azon jobbra tartva megkezdjük a hegy ostromát. A faluból kiérve az erdőben, majd a Felsőkolónia épületei mellett elhaladva tartós emelkedőn érünk a Klastrom-kúthoz. Továbbmegyünk a S jelzésen. Az emelkedő átmenetileg enyhül, rövidesen keresztezzük a P jelzésű Kuruc körutat. 200 m múlva elérjük az országos K jelzést, azon balra fordulunk. Átmegyünk a Kőkapun, és az emelkedő után balra tartva felérkezünk a túránk első hegycsúcsán, a Badacsony tetején álló Kisfaludy-kilátóhoz – 1. ellenőrzőpont.

Az igazolás után a kilátótól a P▲ jelzésen térünk vissza a K jelzésre, amelyet most már rövid megszakításokkal (Szigligeten és a Szent György-hegy lábánál) egészen a Szent György-hegyen lévő esőházig követünk. Nyiladékon ereszkedünk lefelé, majd 240 m múlva balra térünk. Ösvényen, később kőlépcsőkön érkezünk a Hertelendy-emlékhez, ahol váratlanul jobbra felfelé indulunk tovább. Visszamászunk a hegy platójára, ahol a nyiladék folytatásán balra térve érkezünk az Egry József-kilátóhoz. Itt jobbra folytatjuk utunkat, a hegy meredek letörésével párhuzamos erdei ösvényen. Érintjük a Ranolder-keresztet, majd a Tördemici-kilátó előtt balra elindulunk le az igen meredek, 464 fokú Bujdosók lépcsőjén.

A lépcső alján balra teszünk pár lépést a szintben haladó, P jelzésű Kuruc körúton, majd az egykori Rodostó turistaházat balról megkerülve aszfaltútra érünk, melyen jobbra, lefelé indulunk tovább. A Dongó-kút érintésével ereszkedünk le Badacsonytördemicre, ahol a Hősök útján jobbra megyünk 50 m-t, majd balra fordulva a Zöldfa utcán megyünk tovább lefelé. A fénysorompónál jobbra kitérőt tehetünk a vasútállomásra, OKT bélyegzés céljából. A vasutat, majd a 71-es főutat óvatosan keresztezve haladunk tovább Szigliget felé.

Szigligetre érve a K+ jelzés elágazásánál találjuk az úttól balra az Avasi templomromot – nézzük meg közelebbről! A romtól visszatérünk a K jelzésre, a műútra. A Réhelyi, Kossuth, Kisfaludy utcákon érünk a vár alá.

A Várkávézónál találjuk az első frissítőpontunkat.

A várpénztárnál kis időre elhagyjuk a K jelzést, hogy a SL jelzésen felmásszunk a Szigligeti várba, ahol a 2. ellenőrzőpontot találjuk.

Visszatérve a várpénztárhoz jobbra fordulunk, és újra a K jelzésre térünk. Erdei úton ereszkedünk lefelé a Ciframajorig, ott jobbra fordulunk, és a 71-es úttal párhuzamos kerékpárúton megyünk 1 km-t, ügyelve az esetleges kerékpáros forgalomra. A hegymagasi elágazásnál a csatlakozó P jelzéssel balra fordulunk, és közeledünk a Szent György-hegy felé, még mindig műúton. A hegy lábánál a kanyarban jobbra térünk, átmenetileg elhagyva a K–P jelzéseket! 280 m-t megtéve a Horváth pincéhez érünk, itt ismét frissíthetünk. (Az igazolólapon lévő bónt vagy itt, vagy a következő frissítésnél használhatjuk fel.)

A pince mellett felfelé indulunk tovább a szőlők között, eleinte úton, majd ösvényen. A Lengyel-kápolnához vezető aszfaltút kanyarulatában csatlakozunk vissza a K–P jelzésbe, amelyen felfelé haladunk tovább. A kápolnához érve a csatlakozó S jelzéssel együtt balra fordulunk, és elsétálunk a Tarányi-présház mellett. Az iható, bővizű Oroszlánfejű-kút után 150 m-rel jobbra folytatódik a turistaút, amely itt könnyen eltéveszthető. Szőlőskertek között, végül erdőben felfelé haladva érjük el a Szent György-hegy nyugati oldalában lévő turistaút-csomópontot, ahol a P–S jelzésektől elbúcsúzva jobbra, a K jelzésen folytatjuk a hegymászást.

Az út során rátalálhatunk a Mennyországra, ahol igazi mennyei finomságokkal várnak a házigazdák.

Igen meredeken emelkedő úton érünk fel a felső szőlőskertekhez, majd az erdőbe térve rövidesen az esőháznál találjuk magunkat. Itt elhagyjuk a K jelzést, és balra, a K▲ jelzésű ösvényen mászunk fel a Szent György-hegy csúcsára, a 3. ellenőrzőpontra.

Igazolás után északi irányba folytatjuk a túrát a helyenként meglehetősen mocorkás, nehezen járható K▲ jelzésen. 200 m-es szakaszon átmenetileg csatlakozik balról a P jelzés, de a Bazaltorgonák fölötti kilátópontnál élesen jobbra fordulva elhagyjuk azt. 100 m múlva visszacsatlakozunk a K jelzésbe, amelyen balra, a Bazaltorgonák között vezető igen meredek ösvényen óvatosan leereszkedünk a Kaán Károly Kulcsosházhoz, amely a 20A táv célja.

Ez egyben a túra fő frissítőpontja is.

Kaán Károly Kulcsosház – Bazaltorgonák – a 20B útvonal eleje

A rajtpecsét megszerzése után nyugati irányba indulunk el a P jelzésen. Rövidesen elhaladunk a Jégbarlang mellett, majd egy rövid, de kellően meredek emelkedő után hamarosan megérkezünk a P–S jelzések elágazásához, ahol szembetalálkozhatunk a 10 km-es táv résztvevőivel. Jobbra fordulunk, és a P jelzést követve felmászunk a Bazaltorgonák tetején lévő kilátóponthoz.

Ha felértünk, a kilátópontnál vigyázzunk, a balra tartó, enyhén ereszkedő K▲ jelzésű ösvény számunkra a helyes (a másik irányban a P–K▲ jelzések közös szakaszán a 40 km-es és 20A távosok jönnek a csúcs irányából). A K–K▲ jelzések elágazását elérve balra fordulunk, és a K jelzésen a Bazaltorgonák között óvatosan leereszkedünk a Kaán Károly kulcsosházhoz, ahol nem kell újabb igazolást begyűjtenünk.

Kaán Károly Kulcsosház – Badacsonytomaj – 40, 20B útvonalleírás folytatás

A kulcsosház mellett egy lépcsősoron indulunk el, a fonódó K–P jelzéseken. A Bogdán-kút (amelyből nem tudunk vizet venni) mellett elérjük a szőlőket, ahol a P jelzéstől érzékeny búcsút véve ereszkedünk lefelé. Az Ürge­lyuk buszmegállónál elköszönünk a K jelzéstől, és jelzetlen, szalagozott úton jutunk Gyulakeszibe.

A műutat keresztezve, kissé balra a szemközti földúton indulunk tovább a Csobánc irányába, majd 320 m múlva a keresztező úton jobbra fordulunk. 360 m múlva az Alsó-Diska nevű helyen balra fordulva óvatosan keresztezzük a tapolcai vasútvonalat (Vigyázz, ha jön a vonat!), majd az Eger-víz gázlójához érünk. Ha sikerült az átkelés, továbbmegyünk egyenesen a gyulakeszi focipályájáig. Innen tovább egy régi, de felújított malomépület mellett a falu központjába érünk.

Az itt lévő kocsmában ismét lehetőségünk van kicsit megpihenni és felfrissíteni magunkat.

Rátérünk a Z jelzésre, amelyen egyenesen kisétálunk a faluból a Csobánc felé. A jelzés helyenként szőlők között, máskor mélyutakon vezet fel bennünket a Rossztemplomhoz. A templomrom mellett elhaladva egyenesen megyünk a Z–K jelzés találkozásáig, és utóbbit választva jobbra kanyarodunk a várba vezető útra. A széles út aránylag lankásan tekereg fel a meredek hegyoldalon. A 4. ellenőrzőpontot (amely a 20B táv résztvevőinek az első, az 50 km-es távnak pedig az 5.) Csobánc várának romjainál találjuk.

A pontról balra indulunk el a füves-bokros platón, majd egy jobbra tartó ösvényen a hegy keleti pereméhez érünk (jelzés a tetőn gyakorlatilag nincs, viszont könnyen el lehet tévedni). Ha sikerült megtalálnunk a helyes utat, akkor egy igen meredek ösvényen tudunk leereszkedni a hegyről, követve a jelzést. A Vár-kút mellett elhaladva az országos K jelzésen jobbra fordulunk.

A szőlők között déli irányban ereszkedve egy műúthoz érünk, ezen jobbra fordulunk! 250 m múlva élesen balra fordulunk a Káptalantótiba vezető bekötőútra. A falu központjába érve egyenesen haladunk tovább a Badacsonyi úton, ahol jobbra, a kocsmában ismét finomságok várnak.

A frissítőpontot elhagyva átkelünk a Tekeres-patak hídján. A híd után közvetlenül elhagyjuk a K jelzést, balra fordulunk a Rózsadomb utcába, a K▲ jelzésre. Földúton hagyjuk el a falut, az egykori téesz maradványai mellett. Utunkat rövidesen jobbról vízmosás és erdő, balról a Bodoki-dűlő pincéi kísérik. 1450 m megtételével egy barna TVT táblához érünk, itt jobbra fordulunk. Egyenletesen emelkedő földúton érünk a Tóti-hegy alá, ahol a Z jelzés csatlakozik hozzánk balról, ezen folytatjuk utunkat. A szőlőskertek után egy újabb TVT-táblával találkozunk, ahol jobbra fordulva a Z▲ jelzésű, nagyon meredek ösvényén felmászunk a Tóti-hegy csúcsára, az 5. (2.) ellenőrzőpontra.

A csúcsról visszaereszkedünk a Z jelzéshez, amelyen jobbra fordulunk, és lemegyünk a Tóti-hegy és Gulács közti nyeregbe a műúthoz.

A Hotel Bonvino és Pláne borterasz közös frissítőpontja felmelegít a maradék kilométerekre.

Az aszfaltúton találkozunk a K jelzéssel, és balra fordulunk. 170 m megtételével jobbra térünk az erdőbe, és a fonódó K–Z jelzésen mászunk fel a Gulács alatti útcsomóponthoz. Itt a kezdődő K▲ jelzésen jobbra fordulva eleinte meredeken mászunk, majd a Z jelzéstől búcsút véve balra fordulunk, és csigavonalban feltekeredünk a Gulács csúcsára, ahol a 6. (3.) ellenőrzőpontot találjuk.

Az igazolás megszerzése után visszasétálunk az imént elhagyott K jelzésig, és azon jobbra folytatjuk túránkat. A Veltner-erdőn át, majd présházak között érkezünk le a Nemesgulács–Badacsonytomaj közötti műúthoz, amelyen balra fordulunk. Mintegy 80 méter megtétele után óvatosan keresztezzük az utat, és szemközt megtaláljuk K jelzésünk folytatását, amelyen a Hármas-hegy alá érkezünk. Itt végleg elhagyjuk az országos K jelzést, és balra tartva egy jelzetlen, szalagozott mélyúton sétálunk a Hármas-hegy nyergébe. Innen nyílegyenes úton, a Petőfi Sándor utcán érünk Badacsonytomajba. Az utca végén jobbra tartunk (a Balatoni K jelzésű) Fő utcán, majd 220 m után az első adandó alkalommal balra. Az utca végén megpillantjuk a hőn áhított célt, a Tatay Sándor Általános Iskola épületét.

Badacsonytomaj – Badacsonytomaj – 15-ös táv

Az iskola kapuján kilépve egyenesen indulunk el a szemközt nyíló utcán. A Faluházat elhagyva a Fő utcán jobbra fordulunk, és a következő mintegy 6,4 km-en a Balatoni Kék jelzést követjük. Először egy körforgalomhoz érkezünk, ahol a Káptalantóti felé vezető úton indulunk tovább. Kb. 690 métert ballagunk az országúton, majd merőlegesen jobbra letérünk egy dűlőútra. Keleti irányba haladunk, majd egy elágazásba érve ismét jobbra fordulunk, Badacsonyörs irányába. Keresztezzük az aszfaltozott Csigáskúti utcát, és a Kisörshegyi utcán folytatjuk egyenesen. Egy útmenti kereszthez érve balra, keletnek fordulunk, majd kb. 150 méter múlva szintén balra. Szőlőhegyi földúton haladunk észak felé, majd merőlegesen jobbra fordulva megkezdjük az Örsi-hegy ostromát. 370 métert követően jobbról csatlakozik a K+ jelzés, mi azonban maradunk a K jelzésen, folytatjuk a hegymászást. Beérünk az erdőbe, ahol rövidesen balra térve szerpentinen tekergünk fel az Örsi-hegy nyergében található turistaút-kereszteződésbe, amely egyben a Salföldi kolostor romjait rejtő Klastrom-völgy teteje is.

Találkozunk a P jelzéssel is, amely innen két irányba vezet (egyenesen a kolostorrom felé, illetve jobbra), mi azonban balra fordulva, továbbra is a K jelzésen folytatjuk utunkat Aligvárimajor felé. A Csönge-hegy erdejében túrázunk, majd egy nagy mezőre kiérve keresztezünk egy széles földutat. Két kis kanyar után lényegében egyenesen továbbindulva balról megművelt terület, később pedig jobbról erdősáv szegélyezi utunkat. Még mielőtt az erdő sarkát elérnénk, jobbra fordulunk, és átvágunk az erdősávon. Az erdőben kissé balra tartva érkezünk Aligvárimajorhoz, ahol az épületek közelében jelzést váltunk: élesen balra, a Z jelzés kis erdei ösvényére térünk. Öreg tölgyfák között, később bozótosban tekergünk kb. egy kilométeren át a helyenként meglehetősen benőtt ösvényen. Kiérünk egy földútra, amelyen jobbra, majd kb. 160 métert követően az elágazásban balra fordulunk. Itt csatlakoznak jobbról a 40 és a 20 km-es táv teljesítői, a szalagozott (újabb térképek szerint K▲ jelzésű) úton Káptalantóti felől. A szőlőskertek alatt haladva egy TVT-táblához érünk, ahol jobbra fordulva a Z▲ jelzésű, nagyon meredek ösvényén felmászunk a Tóti-hegy csúcsára, az 1. ellenőrzőpontra.

Az aszfaltúton találkozunk a K jelzéssel, és balra fordulunk. 170 m megtételével jobbra térünk az erdőbe, és a fonódó K–Z jelzésen mászunk fel a Gulács alatti útcsomóponthoz. Itt a kezdődő K▲ jelzésen jobbra fordulva eleinte meredeken mászunk, majd a Z jelzéstől búcsút véve balra fordulunk, és csigavonalban feltekeredünk a Gulács csúcsára, ahol a 2. ellenőrzőpontot találjuk.

Kisapáti – Kaán Károly Kulcsosház – 10-es táv

A rajtból a Szent György-hegy felé indulunk a Z jelzést követve. Rövidesen már a szőlők között emelkedünk, és 450 métert megtéve jobbra kitérőt teszünk a Szentkereszt-kápolnához.

Visszatérve a Z jelzésre tovább emelkedünk, majd amikor a jelzett út egy kút mellett jobbra fordul, mi balra elhagy­juk, és a szalagozást követjük. Mikor elérjük a S jelzést, azon balra fordulva jutunk el az Ify-kereszthez. Jól nézzük meg a kereszt tövét! :)

Továbbmegyünk 100 métert, majd a S jelzést elhagyva balra ereszkedni kezdünk – a túra alkalmából szalagozott, egyébként jelzetlen úton – a Szent-György pince érintésével egészen a hegy lábáig. Az aszfaltutat elérve azon jobbra megyünk 600 métert a Horváth pincéhez, ahol szembetalálkozunk a hosszabb távokon részt vevő túratársainkkal. Velük együtt frissíthetünk a pince kínálatából. (Az igazolólapon lévő bónt vagy itt, vagy a következő frissítésnél használhatjuk fel.)

A pince mellett felfelé indulunk tovább szőlők között, eleinte úton, amely később ösvénnyé szűkül. A Lengyel-kápolnához vezető aszfaltút kanyarulatában becsatlakozunk a K–P jelzésbe, amelyen felfelé haladunk tovább. A kápolnához érve a csatlakozó S jelzéssel együtt balra fordulunk, és elsétálunk a Tarányi-présház mellett. Az iható vizű Oroszlánfejes-kút után 150 méterrel jobbra folytatódik a turistaút. Szőlőskertek között, végül erdőben felfelé haladva érjük el a Szent György-hegy nyugati oldalában lévő turistaút-csomópontot, ahol a P–S jelzésektől elbúcsúzva jobbra, a K jelzésen folytatjuk a hegymászást.

Igen meredeken emelkedő úton érünk a felső szőlőskertekhez, majd az erdőbe térve rövidesen az esőháznál találjuk magunkat. Itt találkozunk (először) a Bazaltorgonák Tanösvény táblájával – ez túránk végéig még többször megtörténik. Elhagyjuk a K jelzést, és balra, a K▲ jelzésű ösvényen mászunk fel az ellenőrzőpontra, a Szent György-hegy csúcsára.

Az igazolás után északi irányba folytatjuk a túrát a helyenként meglehetősen nehezen járható K▲ jelzésen.

A P–K▲ jelzések elágazását elérve balra fordulunk a P jelzést követve (vigyázat, a hosszabb távosok itt egyenesen haladnak a közös jelzésen), és a meredek, sziklás ösvényen leereszkedünk a hegy nyugati oldalán. Itt ismét találkozunk a S jelzéssel, amelyet jobbra követve egy bányaudvarhoz, a Tanösvény parkolójához érünk.

A parkolótól továbbra is a S jelzést követjük, melyhez csatlakozik a Z jelzés is. Majd mikor az S jelzés jobbra bekanyarodik az erdőbe, maradunk a szélesebb úton, a Z jelzésen. (Alternatívaként követhetjük az egyébként nehezen járható jelzett ösvényt.) A S jelzés rövidesen visszatér jobbról, majd kb. 300 méter múlva elérjük a P jelzést. Itt már majdnem a célban vagyunk, de előbb még meredeken fel kell másznunk a P jelzést követve (jobbra) a Bazaltorgonák tetején lévő kilátóponthoz!

Ha felértünk, a kilátópontnál vigyázzunk, a balra tartó, enyhén ereszkedő K▲ jelzésű ösvény számunkra a helyes (a másik irányban a P–K▲ jelzések közös szakaszán a hosszabb távosok jönnek a csúcs felől).

A K–K▲ jelzések elágazását elérve balra fordulunk, és innen már nincs más dolgunk, minthogy a K jelzésen a Bazaltorgonák között óvatosan leereszkedjünk a célba, a Kaán Károly kulcsosházhoz.