Trovanţi la Remezău, Podişul Sucevei

Vasile Bouaru (Rădăuţi)

Remezau este un mic catun al comunei Vicovu de Jos din judetul Suceava (vezi harta, extras din Nicolae Barbu, Liviu Ionesi - Obcinele Bucovinei - Editura Sport-Turism, Bucuresti, 1987). Se poate ajunge aici daca urmam aproape 18 km DN 2H, din orasul Radauti inspre Putna. Dupa ce parcurgem aceasta distanta ajungem la intersectia cu DN 2E care vine dinspre localitatea Marginea, dinspre stanga, daca ne deplasam dinspre Radauti spre Putna. Spre Putna trebuie sa ne abatem spre dreapta, daca ne deplasam pe DN 2H, de la intersectia amintita. Drumul spre Remezau este insa tot inainte, nu ne abatem nici spre dreapta (Putna), nici la stanga (spre Marginea). Sunt si indicatoare rutiere care ne indruma.

Traseul pe care l-am facut insa nu strabate catunul Remezau direct. Pentru a ajunge la portiunea cu trovanti avem doua variante. De la intersectia celor doua drumuri, DN 2H cu DN 2E, ne deplasam ceva mai putin de 2 km pe DN 2E inspre Marginea, urcand pantele Dealului Leahului, care este pe stanga noastra in sensul de mers. Dupa aceasta distanta se desprinde spre dreapta, in sensul de mers, un drum de tara care duce spre cateva case aflate la marginea satului Voitinel. Daca venim pe DN 2E dinspre satul Marginea, dupa ce iesim din satul Voitinel, ultimul sat inainte de Vicovu de Jos, imediat cum trecem de punctul cel mai inalt in care soseaua traverseaza Dealul Leahului, ajungem la acelasi drum de tara (foto 1). Ne inscriem pe acest drum pe langa un gard din placi din beton (foto 2). Ne deplasam tot inainte, depasind intersectia care se observa in imaginea 2. Urcam o mica panta si dupa cateva sute de metri parasim acest drum si ne abatem spre dreapta, pe un drumeag care traverseza campurile din zona (foto 3). Creasta care se vede in ultimul plan in imaginea 3 este descrisa la.

Strabatem pe acest drumeag cateva sute de metri si ajungem la o portiune cu multe alunecari de teren, cateva rape (foto 4). Coboram pe una din potecile din partea dreapta a imaginii 4. Ceva mai jos avem surpriza sa intalnim un trovant in forma de coloana (foto 5). Deasupra sa, ancorati inca bine in stratul de nisip, alti doi trovanti ies partial la lumina (foto 6).

Surpriza cea mare vine insa mai departe. Coboram in continuare pe una dintre potecile foarte apropiate intre ele, spre casele care se vad ceva mai jos, depasind o mica garla si ajungem la un drum nemodernizat care se desprinde din drumul principal care traverseaza catunul Remezau, in dreptul unor case din acest catun. Urcam pe acel drum circa 100 m si ajungem la o mica intersectie, de unde ne abatem spre stanga, ocolind o stana. Imediat mai sus ne abatem din nou la stanga, pe un alt drumeag si ajungem in vecinatatea unui mic abrupt, spectaculos (foto 7). Este format din nisip semiintarit dar si din piatra. Ne impresioneaza prin colorit si prin forme (foto 8). Prezinta numeroase turnuri (foto 9). Privirea ne este atrasa imediat de un imens trovant, tubular, in forma de coloana, care iese partial din pamant (foto 10).

Ne deplasam inca putin spre aval, de-a lungul acestui abrupt si admiram alte forme interesante (foto 11).  Ceva mai incolo dam peste un trovant foarte mare (foto 12). Il admiram din toate unghiurile (foto 13, 14).

Fotografiem si spre inapoi, catre partea cea mai inalta a acestei rape (foto 15). Parcurgem peretele pe la baza lui, spre partea din ultimul plan din imaginea 15 (foto 16), unde vedem din nou strate de nisip intarit ale acestui abrupt (foto 17).

Ajungem deasupra peretelui pe care am descoperit trovantii, unde peisajul se schimba complet si nu sunt decat campuri intinse, cu multe flori, cum ar fi albastrelele (foto 18). In doua locuri am intalnit serpi asemanatori ca forma si colorit cu cei descrisi la. S-au ascuns foarte repede printre micile denivelari ale pamantului. Ne abatem din nou spre DN 2E, intalnind si alte rape pe care se formeaza mici afluenti ai Paraului Remezau (foto 19). In imaginea 19, padurea de conifere din dreapta este pe Dealul Leahului, soseaua trecand pe langa casele din imagine. Dupa cateva sute de metri ajungem in vecinatatea drumului DN 2E, pe langa ogoare arate recent. O barza se plimba in cautarea hranei (foto 20). O data ajunsi la DN 2E ia sfarsit si traseul nostru.

Nota. Apartenenta geografica la Podisul Sucevei am stabilit-o impreuna cu domnii Dinu Oprea din Suceava si Vasile Bouaru din Radauti.

alte locuri cu trovanţi din România